Menü

Az élet kipróbálása

Közismert tény, hogy a játék nem pusztán egy kellemes időtöltés, főleg gyermekkorban bír nagy jelentőséggel, a fejlődés elengedhetetlen eszköze. Ezért érdemes a szülőknek is tudatosan viszonyulni a gyerekek játékához, nem mindegy ugyanis, hogy mivel és hogyan játszik a gyerek.

Először is, az olyan berögzüléseket, mint például minél drágább egy játék, annál jobban örül neki a gyerek, fel kell számolni. Ahogyan azt is, hogy a játékvásárlással szeretetünket akarjuk kifejezni, persze lehet ajándékozni, jutalmazni a gyereket, de ne az igazi törődést és odafigyelést helyettesítsük vele.

Bár ahogyan fejlődnek a gyerekek, egyre inkább az önálló illetve a kortársakkal való játék kerül előtérbe, de a szülőkkel való közös játéknak is fontos szerepe van. Az együttjátszás minőségi időtöltés gyermekünkkel, amely nemcsak a gyerek-szülő közötti viszonyra van jó hatással, hanem a gyerek személyiségfejlődésére is.

A játék az élet „kipróbálása”, a gyerekek általa utánozzák a felnőttek viselkedését, tevékenységét. A játék a gyerekek legfőbb tevékenységi formája, melynek segítségével megismerik, felfedezik környezetüket, de más fontos funkciója is van.

Játék közben megjelenik a gyermek gondolat világa, vagyis érzelmeinek, élményeinek kifejező eszközévé is válik. Ez azért nagyon fontos, mert általa csökken a gyerekben lévő feszültség, mely egyaránt származhat pozitív illetve negatív élményekből is.

Általános tapasztalat, hogy nem feltétlenül a drága játékok az értékesek a gyerekek számára. Főleg kiskorban jellemző, hogy a legegyszerűbb tárgyak (például egy krémnek a doboza, vagy egy vizes palack) kelti fel leginkább a babák érdeklődését. Nem érdemes mennyiségi téren sem túlzásba esni, egy kis időre el is tehetünk bizonyos játékokat, majd ismét elővéve újból felkelthetjük vele gyermekünk figyelmét.

Fotó:
pixabay.com

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.