„Korhatár nélkül”
- Dátum: 2015.02.24., 09:06
Annak érdekében, hogy megóvjuk gyermekeinket az erőszakos filmek és videojátékok negatív hatásaitól, elsősorban azt kell megértenünk, hogy hogyan befolyásolják ezek a gyerekek viselkedését.
Először is le kell szögezni, hogy a képernyőn látott erőszak önmagában nem feltétlenül teszi a gyerekek viselkedését agresszívvá. Ugyanakkor az tény, hogy az erőszakos képek, filmjelenetek sok esetben felzaklatják, bizonytalanná teszik a gyerekeket, és egyfajta stresszhatást gyakorolnak rájuk.
Kutatások szerint legtöbbször nem is a képek konkrét tartalma jelent veszélyt a gyerekek fejlődésére nézve, hanem azok az érzelmek, melyeket kiváltanak a gyerekekből, s melyek nem kerülnek kifejezésre, illetve feldolgozásra.
Ezért bár közhelyesnek tűnhet, mégis értékes tanácsnak bizonyul, az a vélemény mely szerint a tiltás helyett inkább igyekezzünk valóban együtt nézni tévét gyermekünkkel. És ne csak együtt nézzük, hanem mi magunk is fejezzük ki érzelmeinket, melyeket a filmjelenetek váltanak ki belőlünk, így a gyereknek is könnyebb lesz feldolgozni és megfelelően értékelni a látottakat.
Próbáljuk persze szelektálni, hogy gyermekünk milyen típusú filmeket, műsorokat nézhet meg, de fokozatosan hagyni kell, hogy a képernyőn keresztül találkozzon az erőszak megnyilvánulásaival is. Ugyanakkor ne hagyjuk őt egyedül ebben a megismerési folyamatban. Hiszen az agresszív, erőszakos filmek, műsorok hatása a történet megértésétől függ, és ezt ajánlatos a szülőnek irányítania, hogy a gyerekekben kialakuló negatív érzelmek tartósan ne nyomasszák őket.
Fotó:
pixabay.com
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.