Menü

Segítsünk gyermekünknek feldolgozni a problémákat!

  • Dátum: 2015.01.19., 16:05

A felnőttek hajlamosak lebecsülni a gyerekek mindennapi problémáit, pedig a fiatalok is számos, számukra igenis komoly kihívással találkoznak és ezek feldolgozását bizony meg kell tanulniuk. Ha önállóan nem megy, segíthetünk nekik.

Hogy mivel? Először is az odafigyeléssel. Mint említettük, sok szülő nem veszi észre, vagy épp lebecsüli gyermeke iskolai, magánéleti, vagy egyéb problémáját. Ennek pedig súlyos következményei lehetnek, ha az ifjú nem tud maga megbirkózni a nehézségekkel, segíteni kell neki. Meg kell tanítani, hogyan kezelje ezeket a dolgokat, hogyan dolgozza fel a gondokat.

Amennyiben problémája van a feldolgozással, az könnyen magába fordulást, magatartásproblémát, depressziót és más lelki eredetű betegséget válthat ki. Ráadásul ezek a dolgok erősíthetik a fizikai betegségeket, azok kialakulásának kockázatát is.

Mire kell odafigyelni?

A hirtelen hangulat- és viselkedésváltozás mellett intő jel lehet többek között az eltérő étkezési szokások kialakítása, vagy ennek egyik következménye, a komolyabb fogyás.

Az érzelmi, lelki támogatás alapja tehát az odafigyelés. Minden gyerek mást igényel, s ideális esetben a szülőnek kell tudnia a legjobban, mit és hogyan. Azt, hogy mennyire érzékeny csemetéje, és hogyan lehet, érdemes közeledni a lelkéhez. A lényeg, hogy legyen tér és idő arra, hogy beszéljünk egymással, hogy a gyermek szabadon elmondhassa, mi nyomja a lelkét.

Persze eljöhet az a szint is, hogy szakemberhez kell fordulni. Ezt nem kell szégyellni, egyáltalán nem biztos, hogy nevelési kudarc. A szakember számos jó tanáccsal szolgálhat, nem biztos, hogy kezelésre van szükség.

Fotó:
pixabay.com

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.