Menü

Sikér a sikeres sütés titka

A kenyérnek, kelt tésztának kiváló állagot biztosít, ha magas sikértartalmú liszttel dolgozunk, vagy magunk adunk búzasikért a liszthez, ami ráadásul kiváló fehérjeforrás.

A sikér a gabonamagban lévő növényi fehérjékből áll. Ezek felelősek a gabonaliszt általános tulajdonságaiért: általuk lehet a tésztánk nyúlékony, szilárd, ellenálló, valamint ragadós, amelynek révén kiváló kölcsönhatásba tud lépni a többi összetevővel, azaz jól gyúrható lesz. A sikér révén a tészta szerkezete rugalmasabbá válik.  

Beszédes, hogy a búza és a búzaliszt minőségét annak sikértartalmával azonosítják. Tükrözi a hazai ételkészítési tradíciókat, hogy az egész világon a magyar lisztek minimum sikértartalma a legmagasabb.

Búzasikért a nagyobb élelmiszer áruházakban, vagy bioboltokban vásárolhatunk. Egyszerűen csak keverjük össze a liszttel: fél kilóhoz kb. 1 teáskanál sikér hozzáadása javasolt. Kenyérsütés esetén a sikérrel helyettesíthetjük a liszt egy részét is.

A diétázók és a cukorbetegek körében egyre népszerűbbé váló csökkentett szénhidráttartalmú liszteknek is a búzafehérje a fő összetevő a teljes kiőrlésű lisztek mellett. Általa csökken a szénhidrát- és nő a fehérjetartalom. Tudta például, hogy a búzasikér fehérjetartalma megegyezik a csirkemell fehérjetartalmával? Ez az oka annak, hogy a vegetáriánusok körében is nagyon népszerű. Szejtánt, azaz búzahúst készítenek belőle.

Sikér használata esetén javasolt az ételek rosttartalmának növelése, tehát, teljes kiőrlésű lisztekkel együtt fogyasszuk. Gluténérzékenyek számára viszont teljes mértékben kerülendő a glutetnin összetevő miatt! Az omlós tészták készítésének pedig éppen az alacsony sikér- és folyadéktartalom a titka.

Receptajánló:
Egészséges fehérjés kenyér (kenyérsütőgépben elkészíthető)
100 g búzasikér, 120 g teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt, 80g rozsliszt, 70g teljes kiőrlésű búzaliszt,
5 teáskanál (25g) teavaj, 120g light natúr joghurt, 180 ml víz, 1 cs. szárított élesztő.
Teljes kiőrlésű kenyér programon süssük, közepes barnítással.
Értékei: 221 kcal, 28g ch, 16g fehérje, 2g zsír

Fotó:
pixabay.com

Mire jó a léböjt kúra?

A léböjt kúra népszerű diétának számít, amibe a súlyvesztés mellett a lelki egyensúly visszanyerése miatt is sokan belekezdenek. Mivel a kúra alatt csak folyadékot és semmi szilárd ételt nem lehet fogyasztani, oda kell figyelni mit és mikor eszünk.

Bűntudat nélkül este 6 után is

Van, hogy csak este 8 körül (és mellesleg farkaséhesen) érek haza. Ilyenkor eddig mindig nagy gondot okozott, hogy mivel csillapítsam az éhségemet, ha a szervezetemet nem akarom megterhelni, és hízni se nagyon szeretnék

Gyümölcsevés szabályai

A legtöbben tisztában vannak azzal, hogy naponta öt adag gyümölcsöt - illetve zöldséget - kellene enniük egészségük érdekében.

A spenót egészségügyi hatásai

A spenót, a tápanyagokat tekintve, valódi kincsesbánya. Energiával tölt fel, hozzájárul a mentális- és fizikai egészségünkhöz, számos betegség megelőzésére és kezelésére alkalmazható.

Diétás tészta receptek

A tésztaféléket elhagyni nagyon nagy lemondás, de ha fogyni akarunk, akkor bizony jelentős mértékben csökkenteni kell a mennyiséget. Ez nem azt jelenti, hogy soha többet nem lehet enni belőle. Egyrészt kapható ma már csökkentett szénhidráttartalmú tészta is, másrészt okos trükkökkel beépíthető az étrendbe a sima, durum-, teljes kiőrlésű lisztből készített változat is.