Menü

Lehet e egynél több anyanyelvünk?

A nyelvelsajátítás folyamatát még számos tisztázatlan kérdés veszi körül a tudományban is. Ezért aztán a többnyelvű környezetben történő beszédtanulás még speciálisabb, rejtélyesebb folyamat.

Pedig a globalizációs tendenciák mentén feltételezhető, hogy a többnyelvűség, többnyelvű környezetben történő nyelvelsajátítás nemsokára nem speciális, hanem általános, természetes jelenség lesz.

A vegyes házasságok esetén dilemma lehet a szülők számára, hogy a gyerek hogyan sajátítja el mindkét szülő anyanyelvét, melyiket használja majd, és előnyös vagy hátrányos a többnyelvű környezet egy kisgyerek számára.

A nyelvelsajátítás hosszú és türelmet igénylő folyamat, a beszédtanulás szituációhoz kapcsolódva megy végbe. Az első 1-2 szó megjelenése 10- 18 hónapos kor közötti életszakaszra tehető, a gyerekek fejlődési üteme azonban nagyon eltérő lehet.

Bár a többnyelvűség főleg a mai világban határozottan előnyös, mégis gyermekünkhöz csak olyan nyelven, nyelveken beszéljünk, amin mi magunk is anyanyelvi szinten kommunikálunk.

A többnyelvű környezetbe születő gyermekek is alapvetően az elsőszámú gondozójuk, tehát általában az anyjuk nyelvét kezdik elsajátítani először. De mivel egy vagy több másik nyelven zajló interakciókat is hallanak, ezért egyszerre több nyelvet kezdenek elsajátítani, ez viszont némileg késlelteti is a beszédtanulás folyamatát.

Viszont a tapasztalatok azt mutatják, hogy nem okoz számukra zavart, képesek szituációkhoz kötve elkülöníteni a különböző nyelvek használatát. Egy idő után pedig rangsort alakítanak ki a nyelvek között, és praktikusan a legjobban érvényesíthetőt részesítik előnyben. Vagyis például amikor bekerülnek az intézményes nevelés rendszerébe, először háttérbe szorulnak, ha nem az ottani többségi nyelvet használják. Ezért idővel ők maguk is a többségi nyelvet kezdik el inkább használni, mivel ahhoz fog funkció társulni, annak a nyelvnek az aktív használata fogja biztosítani a társas interakciókban való részvételt.

Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a másik nyelvet, nyelveket elfelejtik, de használatukat erőltetni nem szabad. Szituációkhoz kötődően a másik nyelv használatát, ismeretét is meg lehet őrizni. Például gyerekek esetében a mesélés, vagy bizonyos rokonokkal való kapcsolattartás lehet az a szituáció, amikor nem a domináns nyelvet használják, ezek a helyzetek (ha tendenciózusak) mindig elő fogják hívni a gyerekben a másik nyelv használatát.

Fotó:
pixabay.com

Vonzd be a szerencsét Feng Shui-val!

Teljességgel lehetetlen, hogy azonnal elkezdjem a készen és szépen berendezett otthonom megvariálni, átfesteni, újra gondolni, azonban nem elképzelhetetlen néhány egyszerű tipp ahhoz, hogy a Feng Shui-t megteremthessem a lakásomban.

Műszempilla, műköröm és társai tizenéves korban

Normális dolog-e, ha tízévesen gyantáztat a kislány, tizenkét évesen már műszempillát visel, a műköröm pedig már alapdolog – egyre korábbra tolódnak a szépészeti trendek, mit gondolnak erről szakemberek, erről elmélkedünk mai cikkünkben.

Zokniban aludjunk vagy ne?

Van, aki el sem tudja képzelni, hogy éjszakára is zoknit viseljen, míg más a legnagyobb melegben sem tud másképp elaludni (jelen). Vajon milyen hatással van az egészségre a zokniban, fehérneműben alvás?

Mesterséges intelligencia és az idősebb generációk

A mesterséges intelligencia, rövidítve csak MI technológiák rohamos fejlődése nem csupán a fiatal generációk életét formálja át, hanem egyre inkább befolyásolja az idősebb korosztály mindennapjait is. Az olyan lehetőségek, mint a digitális-, adminisztratív asszisztensek, az öngyógyászati rendszerek hatalmas előnyöket nyújtanak az idősebb generáció számára is.

Melyek a legjobb meditációs gyakorlatok kezdőknek?

A meditációs gyakorlatok hatékonyan csökkentik a stresszt és a szorongást az elme és a test megnyugtatásával. A jobb összpontosítás és koncentráció kéz a kézben jár a következetes meditációs gyakorlattal.