A kutya helye a világunkban
- Dátum: 2014.03.30., 21:43
- család, érzelmi viszony, gyerek, kutya, rangsor
Egyre több családban tapasztalható, hogy a kutya olyan szerepet tölt be, mint egy gyerek. Nem véletlen, hiszen a legújabb kutatások szerint a kutyák rendkívül érzékenyek a szociális viszonyokra, így könnyedén „gyerekpótló” szerepbe kerülhetnek a mai társadalomban.
Egyáltalán nem ritka jelenség ma már, hogy egy párnak nincsen gyereke, de kutyájukhoz való kötődésük, viselkedésük a gyerek- szülő viszonyt testesíti meg. Bár sokszor vita tárgya, hogy hol a helye egy kutyának a családban, egy biztos az etológia tudománya szerint a kutyákat is teljes joggal minősíthetjük szociális lénynek. Ennek szemléletes példája, hogy a kutyák akárcsak a gyerekek is állandóan feszegetik a határokat, próbálgatják, hogy meddig mehetnek el.
Az egész állatvilágban kulcsszerepe van a rangsornak, ahogyan az emberi társadalomban is. Csak hogy az embereknél a rangsoron kívül, komplex szabályrendszerek is meghatározzák a viselkedést. Az állatok közül egyedül a kutya képes csak fajtatársának tekinteni az embert, és képes a szabálykövetésre is.
Akárcsak a gyerekek nevelésénél, a kutyáknál is egyértelműen és következetesen ki kell jelölni a határokat, illetve kereteket. A kutyák ugyan nagyon érzékenyek az érzelmi viszonyokra, vagyis észlelik az érzelmi változásokat, de nem feltétlenül értik meg, hogy viselkedésükkel ez hogyan függ össze. Vagyis amikor neveljük, egyértelmű jelzésekkel kell irányítani, különben kezelhetetlenné válik.
A szakemberek szerint azzal tesztelhetjük egyszerűen a kutyánkkal való viszonyt, hogy ki tudjuk e venni edényéből a csontot. Fontos hogy mindig el kell tudni venni, mert ez jelzi, hogy a kutya a rangsorban hol helyezi el magát. Ez nem öncélú dominanciaharc, a kutyának épp úgy fontos, mivel csak így tud kiigazodni a bonyolult érzelmi viszonyok között, és ez által „biztonságosan kötődni” gazdájához, valamint beilleszkedni a családi életébe.
Fotó:
pixabay.com
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.