Menü

Egészséges vagy nem?

Rengeteg ember mindennapjainak része a kávé, lehet a reggeli ébredések alapvető rítusa, vagy fontos beszélgetések nélkülözhetetlen kísérője. De vajon milyen hatással lehet szervezetünkre egy csésze finom kávé?

A kávé egyik legismertebb hatóanyaga a koffein, ami egyébként kisebb mennyiségben, de a teában és a kakaóban is megtalálható. Ez az összetevő bizony sokféleképpen hathat szervezetünkre, bár ez a hatás a fogyasztás rendszerességétől nagymértékben függ.

Általános hatása, hogy fokozza a szívműködést, az anyagcserét, a légzést, növeli a vérnyomást és a vérkeringés sebességét. Élénkítő hatása tehát tagadhatatlan, talán ez az egyik legnépszerűbb tulajdonsága. Alapvetően egy hirtelen teljesítménynövekedést idéz elő, de ez csak átmeneti, nagymennyiségű fogyasztása esetén pedig kevésbé érzékelhető. Ezen tulajdonságai miatt a szívbetegeknek és a kismamáknak nem ajánlják a kávé rendszeres fogyasztását.

Ugyanakkor védőhatással is bír, például kettestípusú cukorbetegséggel, és a Parkinson- kórral szemben is. További jótékony hatása lehet a szexuális vágy fokozásában (főleg a nők körében), ráadásul még az izomláz kellemetlen panaszait is enyhítheti.

Kevesen gondolnánk csak, hogy ez a forró ital, milyen sokoldalú lehet és nemcsak ízvilágra, és elkészítési módra nézve. Fontos azonban tudni, hogy a hatásai nagymértékben függnek attól, milyen rendszerességgel fogyasztjuk, és hogyan készítjük el. A kávét egyébként már a szépségipar is hasznosítja, egyre több kozmetikai termék alapanyagai között megtalálható, ugyanakkor például nagyban hozzájárulhat fogaink elszíneződéséhez. Vagyis bár egyfajta kettőség jellemzi a kávé hatását több szempontból is, egészségtelennek semmiképpen nem mondható.

Fotó:
pixabay.com

Hogyan kerülhetjük el és mit tehetünk megfázás ellen?

A betegség, mint olyan, eléggé személyes dolog. Noha a megfázás általában nem okoz komoly tüneteket, akkor is kellemetlen tud lenni, elég csak az állandó köhögésre vagy tüsszögésre gondolni. Az őszi időszakban rengeteg embert “beránt” a náthaszezon, köztük engem is. A tünetek sokszor egyéntől függnek van aki szárazon köhög, van aki hurutosan, van akinek folyik az orra vagy éppen fáj a füle a megfázástól. Mindenkinek megvannak a bevált gyógymódjai - teák, kotyvalékok, illóolajok, levesek és a többi.

Hogyan győzhetjük le az őszi fáradtságot?

A tavaszhoz hasonlóan ősszel is sokakon úrrá lesz a tartós fáradtság, és az állandó levertség. Hosszabb távon pedig a depresszió. Ez ráadásul párosul a hűvös és borongós őszi időjárással. Mit tehetünk ellene?

Baj ha túl sok fehérjét fogyasztunk?

Tény, hogy a magas fehérjetartalmú étrendek mostanában nagyon divatosak, különösen a fogyni vágyók és a sportolók körében népszerűek, azonban arról is beszélni kell, hogy a túlzásba vitt fehérjefogyasztás egyáltalán nem jó és nem egészséges hosszútávon.

Mit jelent a túlfogyasztás és mit tehetünk ellene?

„Az emberek jelenlegi fogyasztásukat tekintve úgy élnek, mintha 1,7 Föld állna rendelkezésünkre, pedig csak ez az egy bolygónk van” – idézem Antal Alexát, a WWF Magyarország kommunikációs vezetőjét. A túlfogyasztás korunk egyik legnagyobb problémája, melynek száma országonként más és más.

A Pomodoro technika – tanulj többet, ugyanannyi idő alatt!

A megfelelő minőségű alvás nagyon fontos a hatékony tanulás szempontjából, mindössze arról van szó, hogy egy kicsit szervezni kell. Ennek pedig az egyik kulcsa a Pomodoro módszer. A következőkben tehát arról lesz szó, hogy hogyan használd ki jobban a tanulásra szánt időt.