Menü

„ Elviselni egymást szeretetben”

A fenti mondat akár a jelszava is lehetne a többgenerációs családmodellben élők számára. A régen általánosnak számított együttélési forma (több generáció együttélése) a mai világban sem szokatlan, különböző okokból egyre többen választják ezt a lehetőséget.

És itt mindjárt meg is kell állnunk egy pillanatra. Ugyanis lényeges kérdés, hogy több generáció összeköltözése lehetőség, vagy kényszer. Sokan anyagi problémák miatt döntenek mellette, de még ilyen esetben sem mindegy, hogy kényszerként, vagy előnyökkel járó saját választásként tekintünk rá.

Abban bizonyosan sokan egyetértenek, hogy a többgenerációs családmodellnek előnyei és hátrányai egyaránt vannak szinte minden esetben. Erőforrásként funkcionálva a segítség széles változatait jelentheti tagjai számára. Ugyanakkor próbára teszi a családtagok alkalmazkodási képességét, és számos konfliktus helyzetet teremt ez a fajta együttélési forma.

Érdekesség, hogy a pszichológusok szerint egyre több olyan esettel találkoznak, ahol például egy pár problémájának hátterében a több generáció együttéléséből származó konfliktus áll. Ha szükséges rossznak érezzük, és nem látjuk a pozitívumait, akkor valóban megkeserítheti a családtagok közötti kapcsolatot.

A szakemberek felhívják a figyelmet arra, hogy a helyzetet nehezítheti, ha például egy elakadt leválási folyamat van a háttérben. Az érzelmi leválás elakadása (akár a szülő, akár a gyerek részéről) különösen problémássá teheti az együttélést. Mivel ilyen esetekben nem tisztázottak a családi alrendszerek határai, és a szerepek sem. Többgenerációs családmodellben is fontos, hogy az úgy nevezett kiscsaládoknak legyen saját autonómiája, döntési területe és belső intim világa. 

Fotó:
pixabay.com

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.