Menü

Minden kerékpáros akarata

Az Európai Mobilitási Héttől évről évre azt remélik, egyre többen használják majd a tömegközlekedést, illetve a kerékpárjukat

A héten zajlik országszerte az Európai Mobilitási Hét (szeptember 16-22.), amelynek célja a városi mobilitás hosszú távú befolyásolása, valamint az európai polgárok egészségügyi állapotának és életminőségének javítása. A programok vasárnap mindenütt az autómentes nappal zárulnak.

Nemzeti Kerékpáros Chartát írtak alá a hét kerékpáros civil szervezet alkotta Kerékpáros Kerekasztal képviselői 2013. szeptember 17-én, Budapesten, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban. A tárca infrastruktúráért felelős államtitkára, Völner Pál elmondta, hogy a dokumentumot megfelelő kiindulási alapnak tartja a következő uniós programozási időszak szakmapolitikai és finanszírozási céljainak közös véglegesítéséhez.

A Nemzeti Kerékpáros Charta aláírói kijelentik: összehangolt erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy Magyarország egyik legkedveltebb közlekedési-, turisztikai-, rekreációs- és sporttevékenysége, a kerékpározás töretlenül fejlődjön tovább és a fenntartható gazdaságfejlesztés egyik kiemelt pillére legyen 2014-2020 között. E célok eléréséhez jelentős fejlesztésekre van szükség, amelyek fedezetét a civil szervezetek javaslata szerint az uniós források fokozott igénybevétele adná.

Magyarországon jelenleg majdnem minden ötödik utazás esetében a kerékpár a fő közlekedési eszköz. A partnerek szerint ez az érték 2020-ra 22-25 százalékra növelhető. A kerékpáros turizmusban, a kerékpársportban, a hazai kerékpáriparban és kereskedelemben rejlő lehetőségek kiaknázása, a kerékpáros balesetek számának csökkenése esetén Magyarország 150 milliárd forint gazdasági nyereségre, megtakarításra számíthat a következő hét évben – fejti ki a Nemzeti Kerékpáros Charta.

A dokumentumot a European Cyclists' Federation, a Kerékpáros Magyarország Szövetség, a Kerékpárosbarát Települések Országos Szövetsége, a Magyar Kerékpárosklub, a Magyar Kerékpársportok Szövetsége, a Magyar Természetjárók Szövetsége, valamint a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség képviselői írták alá.

Völner Pál rendszeres együttműködést kezdeményezett a Kerékpáros Kerekasztallal a Nemzeti Közlekedési Stratégia részét képező Országos kerékpáros koncepció és a civil szervezetek által kidolgozott Nemzeti Kerékpáros Koncepció (2014-2020) közös véglegesítése és elfogadása érdekében. A szakminisztérium a jelenleg zajló Európai Mobilitási Hét magyarországi programjainak koordinátoraként és a Kerékpárosbarát pályázatok kiírójaként is bizonyította elkötelezettségét a kerékpározás népszerűsítése, további térnyerése mellett.

A mobilitási héten országszerte számtalan programmal várják az érdeklődőket. A MÁV Start ebből az alkalomból két kedvezménnyel is szeretné megkönnyíteni a tudatos utazók dolgát, egész héten ingyen szállítja a kerékpárokat, illetve az autómentes napon, szeptember 22-én, ingyen utazhatnak azok, akik felmutatják a forgalmijukat.

A mobilitási hét egyik kiemelt eseménye Esztergomban zajlik majd szeptember 20-án. Ekkor adják át ugyanis az ország első közösségi kerékpáros rendszerét. Az első bérbicikli hálózat első ütemében hat állomást adnak át, nyolcvan dokkoló egységgel és ötven bringával. Mire a teljes rendszer kiépül, már száz bicajt lehet egyszerre kikölcsönözni, mintegy tíz állomáson.

Megtudtuk azt is, a kerékpárokat az állomásokról egy mágneses kártya és PIN kód segítségével lehet kibérelni, amelyre korábban feltöltötték a bérlő adatait. A bérlés akkor fejeződik be, amikor egy másik állomásra a kerékpárt visszahelyezik.

A mobilitási hét programjai igen változatosak, azonban mindenütt a sport, a rendszeres mozgás, a tisztább környezet és levegő témái köré csoportosulnak a rendezvények. Van, ahol még véradást szerveznek, de a legtöbb helyen kerékpáros vetélkedők, futó, vagy gyalogló versenyek, bringás felvonulások és zenés előadások, fellépések szerepelnek az események között.

Forrás:
kormany.hu

Fotó:
pixabay.com

Arctalan zaklatók

A cyberbullying, vagyis internetes zaklatás, már hosszú évek óta égető probléma, amely megoldása vagy törvényi szabályozása még mindig nincs teljesen tisztázva.

Reklámok és a gyermekkori elhízás

A legtöbb reklám valami olyan hirdet, ami hizlal, ami cukros, ami lisztes, vagy zsíros, vagy tele töménytelen kalóriával, ám mindenesetre gyors egészségtelen élvezettel, a következmények nélkül. Egy hatéves nem érti, miért kéne spenótot ennie, mikor a neki ott a boltban a tejszelet meg a mogyorókrémes keksz, sokkal finomabb, s kit érdekel egy alma, ha kaphatna pudingot is, meg chipszeket.

Érzelemmentes kapcsolatok kontra magány?

A biztonsági játékok mindig is szerves részét képezték a napjainknak. A kényelem és a változástól való félelem sok helyzetben uralkodik el a döntéseink felett, de manapság a párkapcsolatok terén is sűrűn találkozhatunk ezzel a jelenséggel.

Miért nem jó a hirtelen kezdett testedzés?

A járványhelyzet és a sport kapcsolatáról érdekes karikatúrát láttam a közösségi oldalon.
A fotó szerint, amikor nincs karantén mindenki otthon lustul a tévé előtt, amikor otthon kell(enne) maradni, mindenki sportol mindenfelé. Bár jó ez az új szokás, ám lehetne mindig így, maradhatnának az emberek fittek akkor is, amikor az élet visszatért a rendes kerékvágásba

A sok állás veszélyei

Sok állásnak azt nevezhetjük, ha valaki a munkaideje több, mint 60%-ában áll, munkáját állva végzi. Sokat állnak egy helyben a bolti eladók, a tanárok, a pultosok és pincérek, a futószalagnál dolgozók, a biztonsági őrök, a fodrászok, szakácsok és még sorolhatnánk. Ezeknél a foglalkozásoknál különösen fontos odafigyelni a sok állással járó életmód veszélyeire.