Menü

Szeretünk választani, de nem mindig

Alapvetően szeretünk választani, hiszen a döntés szabadsága növeli bennünk azt az érzést, hogy hatással vagyunk a körülöttünk történő eseményekre. De tényleg jobban érezzük magunkat attól, ha háromféle fagyi helyett 30 közül választhatunk?

Nem hiába mondjuk, hogy a változatosság gyönyörködtet, hiszen a bőség és elégedettség érzéséhez kapcsolódik. Ebből következően kereskedői szempontból is a széles kínálat, és a sok választási lehetőséget biztosító árukészlet tűnhet jövedelmezőnek.

Ám ez mégsem olyan egyértelmű, az emberi lélek és így a választás lélektana sem ennyire egyszerű. A sok választási opcióval ugyanis valójában nem szeretünk foglalkozni, fárasztó, túlzott energiát igényel tőlünk. Persze személyiség függő, hogy ki milyen keretek között szeret választani. De egy biztos az elégedettség érzését a döntés hozza meg, ha viszont az túl körülményes és időigényes, akkor csökkenti a választást követő pozitív érzelmek szintjét.

Egyszerűség kedvéért, nézzünk egy amerikai kutatásban is szereplő példát. A vizsgálatban két csoportot alkottak, és kétféle döntési helyzetet rendeztek meg. Az első csoport tagjainak 6 féle lekvárt kínáltak, a másodiknak pedig 26 félét. A kísérlet azt igazolta, hogy a több választási lehetőség megnehezíti a döntést, és sokan végül nem is döntenek.

A választás paradoxonának is nevezhetjük ezt a jelenséget, hiszen annak ellenére, hogy szeretünk dönteni sorsunkról, a túlzott válogatás az emberek többségét elrettenti a választástól, és csökkenti az elégedettség érzését. Ha mégis választunk, akkor pedig bizonytalanabbak vagyunk döntésünk helyességében.

Íme, néhány tanács (Barry Schwartz pszichológiaprofesszor nyomán), ami tudatosabbá és eredményesebbé teheti választásainkat:

Kevesebbet bánkódj!
Választó légy, ne gyűjtögető!
Tanuld meg értékelni (szeretni) a korlátokat!
Tedd a döntéseidet visszafordíthatatlanná!

Fotó:
pixabay.com

ChatGPT mint „új terapeuta”?

Az elmúlt években a mentális egészség témája soha nem látott figyelmet kapott. Egyre többen beszélnek nyíltan szorongásról, depresszióról, önismeretről és terápiáról, ami alapvetően pozitív társadalmi változás, ám megjelent egy új jelenség is: sokan pszichológus vagy pszichiáter helyett mesterséges intelligenciához, például a ChatGPT-hez fordulnak lelki problémáikkal.

Egy alma, nálunk idén tizenhárom szelet – egy régi magyar szokás üzenete

A karácsony előtti napokban sok családban kerül elő újra egy-egy régi magyar szokás, amely talán egyszerűnek tűnik, mégis mély jelentéstartalommal bír. Ilyen a szenteste felszeletelt alma hagyománya is, amely generációkon átívelve őrizte meg helyét az ünnepi asztalon.

Karácsonyi dalok történetei – magyar és világsikerek a fenyőfa alatt

A karácsonyi zenék minden évben ugyanazokat az érzelmeket hozzák felszínre: meghittséget, nosztalgiát, közösségi élményt. Kevesen gondolunk bele, hogy ezek a dalok nemcsak hangulatot teremtenek, hanem évszázadokon átívelő történeteket is hordoznak – Magyarországon és a világ más részein egyaránt.

A karácsony üzenete a rohanó világban

A karácsony minden évben különleges megállót jelent az idő sodrásában. Miközben a hétköznapokban határidők, értesítések és elvárások irányítják figyelmünket, az ünnep csendes, mégis határozott módon emlékeztet arra, hogy léteznek értékek, amelyek túlmutatnak a mindennapi teljesítménykényszeren.

Karácsony, az emberi kapcsolatok tükrében

A karácsony nem csupán egy dátum a naptárban, hanem egy morális és érzelmi origó, amelyhez évről évre visszatérünk, hogy újraértelmezzük kapcsolatainkat és önmagunkat