Menü

Mit jelent az idegen nyelvi szorongás?

Beszélem a nyelvet, csak épp megszólalni nem merek – valahol itt kezdődik az idegen nyelvi szorongás. Vannak, akik tanultak és beszélnek idegen nyelveket, csak kicsit szorongóbbak, gátlásosabbak az átlagnál. A probléma több embert érint, mint elsőre gondolnánk.

Nyelvtanárként is azt tapasztalom, hogy meglehetősen gyakori, hogy valaki szépen elsajátítja az idegen nyelvet, mégsem meri élesben alkalmazni.

Többségüknek az a legnagyobb félelme, hogy nem tudják magukat kifejezni, félremegy majd az üzenetük. Ez lehet a kiejtés miatt vagy nyelvtani hibáktól való félelem, esetleg a nem hibátlan beszéd miatt. A jelenség cseppet sem egyedi, sőt: mára már szakirodalom is áll mögötte.

A foreign language anxiety, azaz az idegen nyelv elsajátításával járó stressz az egyik legfőbb oka annak, hogy sokan tartózkodnak a nyelvtanulástól.

Diákok esetében a szakértők szerint ez általában három téren jelentkezik: a kommunikációtól való félelem; a vizsgáktól való szorongás; valamint a rossz jegyek miatti aggodalom, pedig a nyelvtanárok is alátámasztják, hogy bár nagyon sok tényezőn múlik, hogy ki milyen magabiztossággal vág bele egy új nyelvbe, mindenképp annak gyakorlása a legfontosabb, tehát bátran merjünk megszólalni!

Különösen nehéz, ha egy tanuló eleve introvertáltabb, ő az idegen nyelven is nehezebben szólal majd meg, mint extrovertált társai. Úgy gondolom az idegen nyelv tanításánál nagyon fontos a beszédközpontú oktatás. Az órán nagyon lényeges és ezt mindig elmondom a diákoknak, hogy ne szégyenítsük, ne nevessük ki egymást.

Tapasztalatom az, hogy csak ront a helyzeten, amikor valaki idegen nyelvi környezetben először meri használni a tudását, az őt körbevevők pedig rögtön kijavítják, korrigálják.

Tolmácsoltam német és magyar tűzoltók között és mikor ki kellett állni, senki sem vállalta, majd miután én elvégeztem a feladatot, számos korrigálás, helyesbítést, kritikát kaptam, aminek az lett a vége, hogy többet nem vállaltam tolmácsolást díszvacsorán vagy mikrofon előtt.

Az asztalnál viszont bármikor elbeszélgettem bármely német tűzoltóval a legkisebb nyelvi fennakadás nélkül. A kudarcélmény mindig elveszi az ember kedvét.

Teljesen mindegy, hogy német, angol vagy bármely más nyelvről is beszélünk, a legjobb – természetesen a körülményekhez képest – ha megvan bennünk egyfajta nyelvi lazaság.

Természetesen egy vizsgahelyzet vagy esetleg az állampolgárság megszerzése meglehetősen stresszes, ekkor nem könnyű azt a bizonyos nyelvi lazaságot hozni.

Az igazi nyelvtanulás az, amikor egy másik országban olyanokkal beszélgetünk, akiknek az az anyanyelvük és aki nem javítgat ki folyamatosan, hanem inkább bátorít. Egy nyelv által betekintést kaphatunk új kultúrákba, új emberek életébe is.

Miért lehetünk hálásak az év végén?

Ahogy bekúszik a tél a mindennapokba, és a karácsonyi fények lassan visszaverik a sötétséget, érdemes megállni egy pillanatra. Nem kell nagy szavakat pufogtatni, csak végig gondolni, hogy mi az, amiért idén tényleg köszönettel tartozunk. Emellett fontos látnunk azt, hogy hogyan tudjuk úgy lezárni az évet, hogy legyen benne lélek, tartás és egy kis remény a jövőre nézve.

A nemet mondás művészete: készség, amely tanulható és fejleszthető

A nemet mondás sokak számára az egyik legnehezebb kommunikációs feladat, pedig alapvető készségről van szó, amely közvetlen hatással van a mentális jóllétre, a kapcsolatok minőségére és a mindennapi teljesítményre. Sokan azért nem tudnak nemet mondani, mert félnek a másik fél csalódottságától, elutasításától vagy konfliktustól.

Fibromyalgia, a test jelez az elfojtott érzések miatt

Amikor valamink fáj, annak oka van akár egy kellemetlen kór is állhat a háttérben, de minden fájdalom egy jelzés a testünktől, hogy valami nincs rendben.

Miért félünk mindattól, ami örömet hoz az életünkbe?

A legtöbbünk cipel valamilyen sérelmet, problémát a múltjából. Sokszor fel sem tűnik, hogy a döntéseinket egy régi, magunkban felépített élethelyzet irányítja, amely már ténylegesen nem rólunk szól. A mindennapi helyzetek során emiatt lépünk hátrébb mindattól, ami valaha boldoggá tett, csak hogy ne kelljen újra megélni azt a fájdalmat, amit a kudarc jelentett.

Az Asperger- szindróma jellemzői

Az Asperger-szindróma az autizmus spektrum egyik formája, amelyet hagyományosan a magasabb intellektuális képességek, a megőrzött nyelvi fejlődés és a szociális-kommunikációs nehézségek sajátos kombinációja jellemez. Bár a diagnosztikai rendszerek ma már hivatalosan nem különítik el az Asperger-szindrómát az autizmus spektrumzavar többi formájától, a fogalom tovább él a köztudatban, és sok ember számára fontos identitási és önértési keretet ad.