Menü

Mentális Egészség Hónap

Május a mentális egészség hónapja, és ennek apropóján azt gondolom, fontos beszélni egy kicsit arról, hogyan is érinti ez a mindennapjainkat. Nem kell egy komolyabb mentális betegségtől szenvednünk ahhoz, hogy tudjuk milyen rossz hatással van ez az ember testi és lelki egészségére. Ha mást nem egy vizsgastresszt, vagy egy huzamosabb ideig tartó rossz közérzetet, esetleg szorongást munkahelyen mindenki átélt már legalább egyszer.

Vannak hetek, amikor úgy érzi az ember, hogy úszik a munkában és a tennivalóban, és természetesen minden apró, idegesítő dolog ilyenkor jön még közbe. Magunkra öntjük a reggeli kávét, nem mentjük el a munkamenetet a gépen, vagy esetleg összeveszünk szeretteinkkel. Fontos arra figyelni, hogy ilyenkor ne engedjük a rossz érzéseket halmozódni! Ilyenkor kell kifejezetten odafigyelni arra, hogy ne hanyagoljuk el fiziológiai szükségleteinket sem.

A megfelelő minőségű és mennyiségű alvás elengedhetetlen ahhoz, hogy jól indítsuk a napot. Amennyiben ezután van lehetőség rá, érdemes tizenöt percet arra szánni, hogy meditáljunk kicsit és készítsünk egy egészséges reggelit! Ezen kívül munkahelyen, vagy iskolában, ha van lehetőségünk csináljunk légzőgyakorlatokat, esetleg a délután folyamán menjünk ki a friss levegőre sétálni. Ha van időnk rá, üljünk ki kicsit a napra, olvassunk el néhány oldalt egy könyvből, vagy egy újságcikket, és emellé együnk meg egy gyümölcssalátát. Néhány óra, amit magunkra szánunk sokszor megmentheti az egész hetet!

Ne csak magunkra figyeljünk, hanem a környezetünkre is. Mindenki máshogy veszi az akadályokat az életben, és vannak olyan, akik nem feltétlenül tudják, vagy érzik, hogy mentálisan vannak elfáradva. Sokszor elég, hogyha felismerjük a problémát, és megértő figyelemmel fordulunk az illető felé, végig hallgatjuk a mondanivalóját, esetleg tanácsot adunk neki, de csak amennyiben megkér minket erre. Ha vagyunk olyan kapcsolatban, akkor felajánlhatjuk neki, hogy segítünk néhány apróságban, mondjuk elmegyünk vele bevásárolni, vagy társaságot biztosítunk otthoni takarításához. Magunkkal hívhatjuk a fentebb említett szabadidős programokra, egy közös séta az erdőben, vagy parkban sokat dobhat mindkettőnk közérzetén!

Nem hanyagolhatjuk el azt a tényt sem, hogy vannak emberek, akik nem csak időlegesen kimerültek lelkileg, hanem mentális betegséggel küzdenek. Ezek közül a legyakoribbak között szerepel a depresszió, a bipoláris zavar, illetve a különböző pánik- és evészavarok. Ha azt látjuk magunkon, vagy másokon, hogy huzamosabb ideje rossz állapotban van, esetleg fizikailag leépül, nem képes ellátni a mindennapi feladatait, végső esetben öngyilkos gondolatai vannak, ne féljünk segítséget kérni! Amennyiben nem sürgős a helyzet, elmehetünk a háziorvoshoz, esetleg kérhetünk direkt időpontot egy pszichológushoz. A szakemberek fel tudják mérni, hogy pontosan milyen kezelésre van szüksége a betegnek.

Van egy Kék Vonal nevű segélyvonal is fiataloknak, amelynek száma 116 – 111, míg ennek a felnőtt megfelelője a 116 – 123. Ha sürgős a helyzet, akár a mentőket is kihívhatjuk, hiszen kötelesek ilyen esetben is ellátni az illetőt!

Majernyik Szilvia

Az elengedés fontossága

Ha valaki tanáccsal fordul hozzánk, hogy nem érzi jól magát a munkahelyén, a párkapcsolatában, vagy egy baráttal, akkor mi sem egyszerűbb, mint azt tanácsolni neki, hogy engedje el, és lépjen tovább. Ha mégsem tesz így, egyáltalán nem értjük. Hiszen nincs ennél könnyebb!

Milyen munka illik hozzám?

A karrier életünk fontos meghatározója, amely szinte minden életszakaszunkat befolyásolja. Felnőttkorban időnk jelentős részét munkánkkal, munkatársainkkal töltjük, és az általunk végzett tevékenység erősen alakítja mindennapjainkat, életstílusunkat, felfogásunkat, és személyes kapcsolati hálónkat is. Nem véletlen, hogy már egészen kicsiként felteszik a kérdést, hogy “mi leszel, ha nagy leszel”.

A katasztrófaturizmus jelensége

Miért szeretnek az emberek tragédiák helyszínén leskelődni? Kell-e szégyellni azt, ha az ember katasztrófákra kíváncsi, vagy valójában ez normális jelenség? Mi az emögött álló pszichológia? A legnépszerűbb helyszín ezen kifejezés kapcsán “Csernobil” lehet különösen a nagy sikerű sorozat után, viszont rengeteg más helyszín is van, ahol tragédiák ezrei történtek.

Ne ijedjünk meg a nárcisztikus embertől! Tanuljuk meg kezelni

A nárcisztikus emberek viselkedését nem szabad eltűrni. Nem megijedni kell tőlük, hanem kezelni – ezzel lehet lefegyverezni őket. Mi jellemzi ezt a személyiségtípust és hogyan lehet kezelni a vele való kapcsolatot? Erről írunk ma.

Iskolai bullying – milyen jelek utalnak rá?

Mit jelent a bullying kifejezés? A megfélemlítés (angol szóval bullying) többek között terrorizálást, zsarnokoskodást, erőszakoskodást, kegyetlenkedést, megalázást, kiközösítést és zaklatást jelent. Olyan ismétlődő viselkedés, amellyel egy csoport vagy egy személy egy másik csoport vagy személy feletti hatalmát igyekszik kialakítani – írja a wikipedia.