Menü

Vásárlásmánia

Igen, van ilyen függőség. Létező jelenség és bár a vásárlásmánia az egészségünkre nézve nem olyan káros szenvedély, mint például az alkohol- vagy drogfüggőség, mégis a szociális életünket nagyban károsíthatja, ezért fontos figyelni már a kezdő intő jelekre is.

A vásárlás a mindennapi életünk része, de vannak, akiknek ez nem a napi vagy heti, rutinszerű élelmiszerbeszerző körutat jelenti a vacsorához, hanem ennél sokkal többet: függőséget. Ezek az emberek - sok esetben nők - nem tudják elképzelni a napjaikat vásárlás nélkül, már hasonló elven működik, mint bármely más szenvedélybetegség, s ami egy bizonyos mérték felett már ártalmas.

A szakemberek kétféle módját különböztetik meg a szenvedélybetegségeknek. Az egyik a szerfüggőség, mint az alkohol, drog és egyéb, tudatmódosító szerektől való függőség, a másik pedig a viselkedésfüggőség.

A vásárlásfüggőség a viselkedési függőségek csoportjába tartozó betegség, ami során a beteg túlzott vágyat érez az ismételt vásárlás iránt, ám ez a fajta költekezés nem a valós szükségletek kielégítésére irányul, hanem öncélú és kontrollálhatatlan.

Ez a típusú viselkedési zavar nőknél gyakoribb és a háttérben gyakran lelki problémák állnak, mint például személyiségzavar, gyerekkori lelki traumák, boldogtalanság, magány, elhanyagoltság, alacsony önértékelés.

Melyek a vásárlásfüggőség tünetei?

Jellemzően a sok vásárlás és az, hogy minden gondolat a vásárlási igény körül forog. Ez előbb-utóbb anyagi problémákhoz, eladósodáshoz, konfliktusokhoz vezet, mely hatással van a családi, baráti kapcsolatokra, hiszen a hazudozások, titkolódzások mindennapossá válhatnak.

A vásárlás lehet személyes, vagy online, a lényeg nem a megvásárolt termék, hanem a folyamat, a tevékenység, a tudat, s mivel az online vásárlás ma virágkorát éli, bizony könnyű belecsúszni ezekbe az élethelyzetekbe. Az online vásárlás könnyebben alakít ki függőséget, hiszen kényelmesen, gyorsan, könnyen végbe mehet.

Mikor forduljon valaki szakemberhez?

A kényszeres vásárlás kezelés nélkül súlyosbodhat, a beteg mentális állapotának és az anyagi helyzetének rosszabbodásával járhat. párhuzamosan, ezért minél hamarabb érdemes szakorvoshoz fordulni, mert egy esetleges gyógyszeres kezelés vagy egy viselkedésterápia segíthet az állapot kezelésében.

Nagyon fontos figyelni már a kezdő intő jelekre is, azaz mennyire gyakran gondol a beteg a vásárlásra, mennyire izgatott előtte, mennyit költ erre és mi történik a megvásárolt holmikkal. (az esetek többségében a fiók mélyére kerülnek és kevés idő elteltével már nem okoznak örömet a tulajdonosának, akit állapota újabb és újabb vásárlásra ösztönöz.)

A vásárlásfüggőség is olyan, mint az alkohol-, a gyógyszer- vagy a drogfüggőség. Sajnos komolyan kell venni, mert a vásárlásmánia tönkre teheti családok életét is és ezzel komoly bajt okozhat. A vásárlásfüggőnek a shoppingolás iránti kényszer jelenti a függőséget, s őket nem a megvásárolt termék teszi boldoggá, hanem a folyamat, amit éreznek a vásárlások alkalmával.

Hogyan küzdjük le a vizsgadrukkot?

Mindenki átélte már, senkinek sem ismeretlen a vizsgadrukk érzése: az izgalom, a gombóc a torokban, a gyomorpanasz, az izzadó tenyér, a remegés, az izgulás. Ezzel az állapottal előbb-utóbb mindenki találkozik az élete során, a vizsgadrukk azonban leküzdhető.

Hogyan győzhető le a vizsgadrukk?

Nemrég volt az érettségi, most következik az egyetemi vizsgaidőszak: kemény időszak a diákoknak, bármivel is küzdjenek jelenleg. Adódik a kérdés, hogy milyen tüneteket okozhat a szorongás, az izgalom, és mit tehetünk ellene? A vizsgadrukk voltaképpen nem más, mint szervezetünk stresszreakciója, amely azonban leküzdhető. Megszüntetni nem lehet, de csökkenteni igen.

A soványság internetes kultusza

Az utóbbi időben szerintem mindenki megfigyelte, hogy tombol a diétaláz a különböző közösségi média platformokon, és nem is csak a hírességek miatt. Ki ne ismerné a folyamatos “előtte-utána” fotókat, vagy a “transformation” videókat. Az úgynevezett body positivity kampány a mai közösségi médiában átcsap egy folyamatos fogyás kampányba, és a soványság kultusza alakul ki az emberek körében.

Energiaforrások sportoláskor: gélek, gumicukor, kóla és társai

A gumicukor, csokoládé, kóla gyakori választás sportolók körében, amikor gyors energiaforrásra van szükségük, mások gélekre, energiazselékre, italporokra, gondosan kimért grammnyi adagokra esküsznek. Vajon melyek a leghasznosabb energiaforrások a sportolók számára?

Az első benyomás pszichológiája

Az első benyomás a társunkkal való első találkozás során, a róla kialakult tudásunkat jelenti, amelyet a fizikai megjelenése, non-verbális, és verbális jelzései határoznak meg. A kognitív reprezentáció, azaz az elmében létrejövő mentális kép egyik formája a másokról alkotott tudás. Az első benyomás a társunkkal való első találkozás során, a róla kialakult tudásunkat jelenti. Külső, látható fizikai és viselkedési jegyeiből gyakran téves következtetéseket vonunk le a személyiségére vonatkozóan. Ezek a jegyek ugyanis általában az adott szituációról, és nem a személyiségről beszélnek.