Menü

Mit egyen a sportoló gyerek?

Bennem időről időre felmerül, s talán nem vagyok egyedül a gondolattal, hogy mivel etessem a sportoló gyerekeimet? Edzés után általában kamasz fiaim farkaséhesek, a vasszeget is megennék, ilyenkor azonban létfontosságú a kiegyensúlyozott és változatos táplálkozás.

Az egészséges életmódhoz alapból elengedhetetlen a megfelelő étrend, egy sportoló esetében különösen oda kell figyelni, egy fiatal, fejlődésben lévő szervezet számára pedig még inkább kulcsfontosságú az étkezés.

Az sem mindegy mit eszik edzés előtt, vagy után, hiszen ilyenkor több tápanyagot igényel egy sportoló gyerek, ám nem mindegy, hogy mit mikor fogyaszt.

Első energiaforrásként említeném a szénhidrátokat, melyre mindenkinek szüksége van, így a gyerekeknek is. Itt elsősorban az összetett szénhidrátokat értjük, nem az egyszerű „rossz” cukros verziókat. A csokis fánk meg a nutellás csiga helyett összetett szénhidrátokat tartalmazó ételeket válasszunk, például teljes kiőrlésű kenyeret, gabonát, zabot, rizst, édesburgonyát, banánt, tésztát. Ezek mind tartós energiát biztosítanak.

Második pont: fehérjék.

A szénhidrát mellett a növekedés másik kulcseleme a fehérje, szervezetünk építőkövei. Ők gondoskodnak az izmok növekedéséről, név szerint ide tartozik a tojás, a csirke, pulyka, hal, zöldségek, vagy ha valaki a húsmentes táplálkozás híve akkor a növényi fehérjeforrások: tofu, bab, lencse, borsó, csicseriborsó, olajos magvak, quinoa.

Jöhetnek a zsírok.

No nem mindegyik, nem bármennyi és nem bármikor! Óvatosan kell bánni a zsíros ételekkel, mert lassan emészti meg a szervezet. Sportoló gyereknek edzés vagy verseny előtt nem ajánlatos zsíros ételt fogyasztania, mert elnehezít és lassan emésztődik meg, ezzel energiát von el.

Folyadék!

Egy sportoló kamasz esetében 2-3 órával az edzés vagy verseny előtt gondoskodni kell a megfelelő hidratációról, magyarul elegendő vizet kell, hogy igyon. Edzés alatt is legyen nála víz, ha pedig melegben edzünk vagy egy órát meghaladó a sportolás időtartama, akkor a sportitalok, izotóniás italok is remekül jönnek folyadék gyanánt, de természetesen inkább részesítsük a gyerekek esetében előnyben a természetes ételeket, italokat, a sportitalokkal, gélekkel, energiazselékkel szemben. Amennyiben gyermekünk elegendő folyadékot fogyaszt, nincs szükség sportitalokra. A víz a legjobb szomjoltó.

Nemcsak az fontos, hogy mit eszik a gyerek, hanem az is, hogy mikor. A szervezetnek körülbelül 2-3 órára van szüksége ahhoz, hogy egy étkezést, egy reggelit vagy egy ebédet, uzsonnát megemésszen. Addig várni kell a sporttal.

Ha a gyermekünk táplálkozása nem megfelelő, az meg fog mutatkozni a sportteljesítményükben is, ezt kell tudatosítani a gyermekben. A helyes táplálkozás ugyanolyan fontos, mint a rendszeres edzés.

Nyári méregtelenítés természetesen

A nyár tökéletes időszak arra, hogy testünket felfrissítsük és méregtelenítsük. A friss, szezonális gyümölcsök és zöldségek, valamint a megnövekedett fizikai aktivitás lehetőséget adnak arra, hogy egészségesebb életmódot folytassunk. Ebben a cikkben a méregtelenítés alapjairól, előnyeiről, valamint könnyen elkészíthető nyári italokról is kaphatunk tippeket.

Vérnyomáscsökkentő ételek

A magas vérnyomás hazánk egyik kiemelkedő helyen álló egészségügyi problémája, de nem csak Magyarországot érinti, hanem világszerte sok gondot okoz. Nézzük, hogy mit tehetünk ellene étkezésünkkel.

Életmentő tanácsok! De szó szerint

Szó szerint életmentő tanácsokat hoztam a kánikula beköszöntével, kérem szívleljék meg ezeket a sorokat és legyünk felelős szülők, felelősségteljes autósok és gazdik!

Az énidő nem önzőség

Az egyéni boldogság megjelenésével egyre lényegesebbé vált a személyes jólét. Olyannyira fontossá, hogy ma már az önmagunkkal való foglalkozás adja társadalmunk alapját. Az énidő napjainkban divatos kifejezés, sok helyen látjuk, de általában elsiklunk felette. Sokan azt gondolják, hogy elegendő időt töltenek el saját testi-lelki egészségük ápolásával, de ez egy jóval hosszabb folyamat tud lenni, mint a pillanatnyi pihenés.

Sok veszély leselkedik a kicsikre a strandon!

Nem tudom, hogy az ijesztőbb, hogy újra kellett éleszteni egy kisfiút az egyik strandon, vagy az döbbent le jobban, hogy a kicsit 10-15 percig nem keresték a szülei. „Nem lehet elégszer elmondani” jellegű írásom következik.