Hogyan csaljuk el a gyereket a képernyő elől?
- Dátum: 2022.03.09., 07:24
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- barangol, barátok, bemagol, családi háttér, családi program, elfoglalt, festés, finommotorikai képességek, gyermek, gyurmázás, iskola, képernyő, közös élmény, kütyü, kütyümentes, meseösvény, mezítlábas park, összegyűjt, rajz, retro, sütés, szellemváros, szülő, tananyag, társas, térerő., tevékenység, vasutazás, vízesés, wifi
Ez egy nagyon jó kérdés. S mivel háromgyerekes szülőként ezt én magam is szeretném tudni, nos gondoltam, utánanézek, milyen trükköket javasolnak. Hátha beválik az én gyerekeimnél is. Tegyünk egy próbát!
Igyekeztem olyan ötleteket összegyűjteni, más szülők véleményeit és tanácsait felírni, világhálón kutakodni, melyekkel kicsit háttérbe tudom szorítani a kütyük iránti függőséget, mielőtt még rosszabb irányt venne ez a modernkori gyerekbetegség. Ennek a felelőssége nekünk szülőknek a kezében van.
Az egésznek a kulcsa, hogy olyat találjunk ki a kütyük helyett, amit együtt csinálhatunk, hogy mindenképp együtt legyünk, közös programra vegyük rá a családot.
Sajnos azt tapasztalom tanárként és szülőként, hogy az iskola rengeteg száraz adaton alapuló, sok esetben unalmasan feldolgozott tananyagot ad fel bemagolásra, mely nem igazán köti le a gyerekem, ezért motiválni azzal engedi magát, ha a lecke után a „kütyühöz” nyúl.
Ha adott ehhez egy problémás családi háttér, egy túlságosan elfoglalt szülő, no meg a hasonló beállítottságú barátok, haverok, akkor bizony nehéz a gyereket elcsalni a mobiltelefontól és érdemben foglalkozni vele. Vannak szülők, akik sosem érnek rá a gyerekkel foglalkozni és ez nagyon szomorú.
A kisebbek minden közös tevékenységet élveznek a közös sütéstől a gyurmázáson, színezésen, festésen át bármely játékig, s így játszva lehet tanítani, fejleszteni őket, különösen a finommotorikai képességeket.
Iskolásokkal természetesen más programokat kell kitalálni, megteszi egy-egy izgalmasabb, viccesebb társasjáték, activity, „felelsz vagy mersz” vagy bármely hasonló szórakoztató játék. Azt hinnénk túl retro, pedig nem!
Ha végképp távolodni szeretnénk a digitális függőségből, akkor el kell menni otthonról, oda, ahol nincs wifi, sem térerő. Menjünk el kirándulni valami csodaszép helyre, rengeteg gyönyörű túra útvonal van, erdő-mező, tavak vagy várak, számos látnivaló közöl válogathatunk. Ismerkedjünk a meseösvényekkel, látogassunk mezítlábas parkokat, lehet vasutazni, meg lehet nézni a barlangjainkat, ismertebb, vagy kevésbé ismertebb városainkat, felfedezni egy vízesést.
Nagyon izgalmas tud lenni egy „szellemváros” felfedezése, a nagyobbakat biztosan leköti!
A lehetőségek tárháza végtelen és nem merül ki a „süssetek együtt mézeskalácsot” című történetben, sem a gyurmázásban, csak el kell kicsit engedni a fantáziánkat, s olyat kitalálni, amivel garantáltan nyerhetünk egy – vagy több – kütyümentes napot!
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!