Menü

A narancsról

A narancs az egyik legkedveltebb déligyümölcs és szerencsére az év minden szakaszában megtalálható a boltok polcain. Magas C-vitamin tartalma mellett még számos más értékes anyag megtalálható benne. A C-vitamin mellett A-, B1-, B2-, B6-és E-vitamint, niacint és bioflavont is tartalmaz. További értékes anyagok is találhatók benne, úgy mint a kalium, kalcium és foszfor, a nyomelemek közül pedig a szelén.

A narancs jellegzetes édeskés-savas ízét a gyümölcscukor és a magas citromsavtartalom, valamint az aromás olaj adja. Bár az íze savas, mégis lúgosító hatású a szervezetre.

A gyümölcs fogyasztása nyugtatja az idegrendszert, csökkenti a keringési betegségek kockázatát. Vírus és baktériumölő hatása enyhíti az influenza tüneteit, savtartalma pedig segíti az emésztést. Ahelyett, hogy a tartósított, cukrozott narancslevet vennénk le a boltok polcairól, inkább vásároljunk fél kiló narancsot, és otthon egy pohárba facsarjuk ki a levét. Sokkal egészségesebb és ízletesebb is lesz ez a házi narancslé. Kb két narancs leve felel meg egy pohárnak (2 dl).

Viszont a narancslénél hatásosabb a teljes gyümölcs fogyasztása, úgyhogy inkább azt részesítsük előnyben. Ha nem távolítjuk el a belső héját, hanem a gyümölcshússal együtt elfogyasztjuk a gerezdeket elválasztó hártyát is, a C-vitamin és a flavonoidok hatása megtöbbszöröződik. Ezért van az, hogy a tabletta formában elfogyasztott C-vitamin soha nem olyan hatásos, mint a természetes forrásként elfogyasztott gyümölcs.

A gyümölcsnek kb. 85%-a víz, és 10%-a szénhidrát, ezenkívül fehérje, nyomokban zsír és sok ballasztanyag van, pektin formájában. A narancs számos antioxidáns vegyületet tartalmaz, melyek közül a legfontosabbak az A- és C-vitamin, valamint a lutein. Antioxidáns lévén pedig segít hatástalanítani az agresszív oxigénmolekulákat a szervezetben, melyet a stressz, a dohányzás, az alkoholfogyasztás, a környezetszennyezés, stb. okoznak.

A vérnarancsban antociánok is találhatóak, melyek szintén jó antioxidáns hatással bírnak. Kimutatták, hogy a vérnarancs - különösen cukorbetegek esetében - igen jelentősen növeli az antioxidánsok mennyiségét a vérben, és ezzel együtt jelentős csökkenést eredményez a káros anyagok tekintetében. Ezek az antociánok gyulladásgátló és vérnyomáscsökkentő hatásúak, valamint rákellenesek. A narancs nobelitin tartalma váralvadásgátló, valamint trombózis-megelőző hatású.

A narancs nagyon jó vízhajtó is, ami jót tesz a veséknek, s csökkenti a vérnyomást is.

Nem csak maga a gyümölcs, de annak héja is jót tehet a szervezetünknek: a narancshéjban található egyik hatóanyag rendkívül hatékonyan képes csökkenteni a koleszterinszintet (és mellékhatásai sincsenek, ellentétben a koleszterinszint-csökkentő gyógyszerekkel).

Ha szeretnénk a narancs ezen előnyös hatását kihasználni, az alaposan megtisztított narancshéjat reszeljük le vagy vágjuk nagyon apróra, és keverjük salátába, salátaöntetbe, joghurtba, zabkásába, sőt teát és limonádét is ízesíthetünk vele. Ha a narancs héját is fel szeretnénk használni, érdemesebb a bio minősítésű gyümölcsöt választani, melyet nem kezeltek vegyszerekkel.

Liszli Kornélia

Mi az a superfood?

Bár az utóbbi időben kevésbé találkozhattunk ezzel a szóval, azonban a superfood kifejezés pár éve futótűzként terjedt el a köztudatban, holott nem egy új jelenségről van szó. Mi az a superfood és miért kapta fel ennyire a média?

Mi az a mochi?

A japánok táplálkozásáról csak jókat hallunk: egészségesen étkeznek, halakat, zöldségeket fogyasztanak, és friss hozzávalókból főznek. Az édességekkel is körültekintően bánnak: minőségi alapanyagok és mértékletes fogyasztás. Ilyen japán különlegesség a Mochi is!

Cukor álruhában

A feldolgozott cukrot sokféle álnéven eladják nekünk, sokszor tudtunkon kívül, méghozzá a kristálycukor árának többszöröséért, jól csengő neveken. A hozzáadott cukor általában szacharóz (répacukor, nádcukor), glükóz, vagy fruktóz szokott lenni, melyeket hangzatos neveken említenek a gyártók, de vannak még számtalan más megnevezései is.

5 recept hétvégére, ha nem tudod, hogy mi legyen a menü

Sokszor neked is komoly dilemma kitalálni, hogy mi legyen a hétvégi menü? A szokásos rántott hús és sültkrumpli kettőst, már meguntad? Akkor próbálj ki valami újdonságot, és dobd fel vele a hétvégi ebédet. Nézzünk hát meg öt receptet, köztük levest és főételt is.

Három recept hús nélkül

Receptek a nagyböjti időszakra.