Foglalkoztatási válságok, avagy lehet, hogy nem értek semmihez?
- Dátum: 2020.07.15., 08:01
- Varga Ágnes Kata
- egészség, életmód, elme, képesítés, képzés, képzettség, lélek, lelki egészség, munka, munkakör, psziché, pszichológia, szabadidő, tanács, tanulás, test, tipp, tudás, tudomány, végzettség
Attól a perctől, hogy elkezdünk részt venni az oktatásban, arra készítenek minket, hogy megálljuk a helyünket később a munka világában is. Minden egyes csepp magunkra vett tudás részét képezi annak a nagy egésznek, amiből építkezve majd az egzisztenciánkat felépítjük. Hogy ez milyen módon valósul meg, az lehet rendkívül sokféle. Tanulhatunk szakmákat, járhatunk egyetemre, de dönthetünk úgy is, hogy nagyon hamar munkába állunk, és rugalmasan alkalmazkodva egyszerű betanítást igénylő munkakört töltünk be. Bármelyik mellett is döntsünk, az predesztinál minket egy pályamodell felé, amely vagy konstans haladást biztosít, vagy jobb esetben lineáris emelkedést. Régebben ehhez elég volt egyetlen területen megfelelő tudással rendelkezni. Napjainkban azonban kardinális kérdéssé vált, hogy ki hány "dologhoz ért", hányféle területen szerzett képzettséget vagy munkatapasztalatot. És elmondható, hogy a tendencia szerint "a több a jobb".
Éppen ezért nem véletlenül esnek sokan kétségbe, akik egyféle munkahelyen, egyféle szakmával boldogulnak, hiszen egy munkahely sem száz százalékig biztos, és minél kisebb skálán tudjuk felsorakoztatni az érdemeinket, eredményeinket, tapasztalatainkat és végzettségeinket, annál kevésbé válunk kívánatossá azokkal szemben, akik ezeken a területeken túlnőnek rajtunk. Több tapasztalat többféle helyről, többféle képesítés, vagy akármi, ami ehhez hasonló, útjában állhat a mi fejlődésünknek, feltéve, hogy más rendelkezik velük. Ez nem jelenti azt, hogy aki több mindenhez ért, annak könnyű, vagy az mindenképpen el tud helyezkedni.
Manapság nemcsak az álláskeresés miatt fontos az, hogy több dologban is gyakorlatot szerezzünk. Az egyre bonyolódó munkaerő-piac, az egyre bonyolultabbá, árnyaltabbá, specifikusabbá váló munkakörök egyaránt igénylik azt, hogy egy ember ne csak egyféle, hanem akár többféle területen szerzett tudását is bevethesse. Például, bizonyos szakmákban rendkívül előnyös, ha az adott illető a gazdasági vagy jogi kérdésekben jártas, még ha ezt első körben a munkaköre nem is foglalja magába.
Ugyanez igaz az olyan munkahelyekre, ahol több munkakör betöltése párhuzamosan és rugalmasan zajlik, tehát a dolgozók szükség esetén besegítenek egymásnak. Ha valaki csakis a saját munkájában találja meg a jó feladatokat és a jó megoldásokat, azzal, másoktól elveszi a lehetőséget a kooperatív munkától, hiszen megborítja az egymásnak való besegítés egyensúlyát.
Tehát, ha valaki csak egy dologhoz ért, vagy csak egyben jártas, az járhat negatív következményekkel is, de ez nem törvényszerű. Vannak foglalkozások és munkák, melyek nem is igényelnek többféle képesítést. És nem feltétlenül tűnünk fel negatív színben attól, hogy egy munkakört töltünk be, vagyis csak „egy dologhoz értünk”. Emiatt sem elítélni, sem rendesen megítélni nem lehet senkit. Viszont, ha frusztrációval tölt el bennünket ez a tény, akkor az is egy megoldás, ha képezni kezdjük magunkat. Ez megnyilvánulhat másban is, mint a szakmák: nyelvtanulás, profibb sport, jogosítvány megszerzése, számítógépes ismeretek bővítése, rövid (tovább)képzések. Szerencsére, a lehetőségeink száma igen nagy.
Varga Ágnes Kata
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Tavaszi megújulás – kívül és belül

A tél után a tavasz olyan, mint egy mély lélegzetvétel: friss, üde, és tele van lehetőséggel. A természet új ruhát ölt, zöldbe borulnak a fák, virágba borul a világ, és ezzel együtt mi is új energiákat érzünk magunkban. De vajon tudatosan is megéljük ezt a megújulást?
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!