Menü

Miért nem jó a hirtelen kezdett testedzés?

A járványhelyzet és a sport kapcsolatáról érdekes karikatúrát láttam a közösségi oldalon. A fotó szerint, amikor nincs karantén mindenki otthon lustul a tévé előtt, amikor otthon kell(enne) maradni, mindenki sportol mindenfelé. Bár jó ez az új szokás, ám lehetne mindig így, maradhatnának az emberek fittek akkor is, amikor az élet visszatért a rendes kerékvágásba.

A hosszú bezártságban az embert kifelé kifelé húzza a szíve, a szabadtéri sport pedig egészséges, amire azonban figyelni kell az a hirtelen elkezdett, sokszor kontroll nélküli testedzés.

Azoknak az embereknek, akik eddig csak a tévé távirányítójáért sétáltak pár métert, elővigyázatosan kell elkezdeniük az edzést. Egy tanulmány szerint a mozgásszegény életmódot folytató emberek esetében a hirtelen elkezdett aktív testmozgás 30-szorosára emeli a szívinfarktus kialakulásának kockázatát, a sportsérülések veszélyeiről nem is beszélve.

Természetesen a rendszeres testmozgás mindenkinek javasolt, azonban fokozatosan és elővigyázatosan kell elkezdeni a sporttevékenységet például sétával, gyaloglással, túrákkal, biciklizéssel, tornával és csak később a magasabb pulzussal járó sportokkal, kocogással, futással, aerobikkal, kardio edzésekkel.

Ha az illető eddig nem mozogott, elsőre megerőltető lehet egy kocogás, torna is, ilyenkor nyugodtan csináljuk lassabban, néha pihenjünk is közben (ez egyáltalán nem ciki), vagy egyszerűen hagyjunk ki néhány nehezebb, megerőltetőbb gyakorlatot – s ahogy fokozatosan fejlődni kezdünk, úgy megy egyre jobban a gyakorlat.

Ha valaki mindennap szeretne mozogni, azzal sincs semmi baj, ha maximum egy órát edz és váltogatja a sportágakat, például egyik nap úszik, másik nap túrázik. Amikor pedig érzi, hogy izmai már fáradtak, teste kimerült, iktasson be pihenőnapot, amikor csak nyújtást végez.

Ha eddig nem sportolt valaki és most szeretné elkezdeni, neki javasolt a séta, a pilates, vagy a jóga.

Ha valaki már eddig is keményen edzett, akkor érdemes elgondolkozni azon, hogy jó ezt így folytatnia a továbbiakban, vagy tanácsos visszavennünk a tempóból, és kevésbé megerőltető mozgás után néznünk. Szakemberek szerint az erőteljes testedzés mentális hanyatlást okozhat, de ez még nem bizonyított, további kutatások szükségesek az összefüggések kiderítésére.

Sportolni egészséges, ez köztudott. Akik azonban azt hiszik, minél jobban meghajtják magukat, annál egészségesebbek és fittebbek lesznek, súlyosan tévednek. Bármikor is kezdünk sportolni, a hangsúly nem a mennyiségen és a minél nagyobb erőkifejtésen, hanem a rendszerességen kell, hogy legyen.

Martinka Dia

A túlevés hatásai

A túlevés legnyilvánvalóbb hatásai a túlsúly és a romló egészség. A legtöbb ember joggal fél ezektől a negatív hatásoktól, de a túlevés az élet számtalan más területét is befolyásolja.

Tanulásfüggőség

Az emberi elme annyira összetett, hogy egyes jelenségei szinte megmagyarázhatatlanok, mások viszont egészen egyszerű elemi okokra is visszavezethetőek. A függőség kérdése mind fiziológiai szempontból, mind lélektani szempontból igen érdekes. De rajongunk-e függőségig olyan dolgokért, amelyek elől mások menekülnek? A tanulásfüggőség példája ezt remekül szemlélteti.

Hogy álljunk fejben hozzá az államvizsgához?

Az államvizsgák során nagyon fontos, hogy hogyan kapcsolunk ki a tanulás közben, hogyan dolgozzuk fel azt a sokszor mérhetetlen anyagot, amit elénk kérdezhetnek tőlünk. Nem csak az lehet azonban fontos, hogy mit fogyasztunk, hogyan mozgunk kikapcsolódásképpen, hanem az is, hogy egyáltalán fejben hogyan állunk hozzá ehhez az egészhez.

Edzés sminkben?

A tökéletes futós instaklisék talpig sminkben és egyetlen rakoncátlan tincs nélkül ábrázolják az edzés végén fotózkodó nőket. Izzadságfolt nélkül. Kipirult arc nélkül. Nem ám a csapvíz alá tartott vörös fejjel, mint én egy éve a nyári 38 fokos maraton után. Van némi kontraszt.

Ezt tudtuk a koffeinről?

A koffein az egyik legismertebb élénkítő hatású szer a világon. Aki teázik, kávézik, fogyaszt kólát, majszol mellé csokoládét, iszik kakaót, netán az energiaitalt kedveli, tudják jól, a koffein hatása miért oly szükségesen népszerű.