Ráérős főzés
- Dátum: 2020.03.25., 16:13
- Varga Ágnes Kata
- alapanyag, egészség, eszközök, étel, étkezés, felszerelés, főzés, fűszerek, gasztronómia, hozzávaló, hús, ismeret, konyha, könyv, művészet, olvasás, önismeret, pozitív, recept, stressz, szabadidő, tanács, tapasztalat, terápia, tipp, zöldség
Az ételek elkészítése és elfogyasztása olykor olyan, mint egy terápia, máskor olyan, mint egy rituálé. Az, hogy a konyhai tevékenységekben hogyan veszünk részt, nagyban függ attól, ahogy a testünkre és az ételünkre tekintünk. Valóban csak azért eszünk, hogy ne haljunk éhen, és ezáltal mindegy, hogy mit viszünk be a szervezetünkbe, vagy szeretjük az ízeket, és szeretjük megélni mind a főzést, mind az étkezést? Nos, ha még eddig nem tettük, akkor mostantól kezdjük el megbecsülni azokat a lehetőségeket, amelyeket a gasztronómia végeláthatatlan tárháza juttat számunkra! Minden egyes íz, minden egyes falat egy értelmezése annak, ahogyan a világ létezik. Amilyen sokszínű és változatos maga a világ, annyiféle lehetőséget is kínál számunkra az a tevékenység, amit mi főzésnek hívunk. Lehet erre művészetként is tekinteni.
De hogyan is tegyük meg ezt? Először is, válogassuk szét az eszközeinket! Mit mire használunk? Esetleg el tudjuk-e képzelni, hogy más funkciót töltsön be egyik-másik konyhai eszköz? Hogyan tudnánk szortírozni őket? Van-e olyan eszközünk, amelyet kizárólag egy célra szeretnénk használni? Mi az, ami még hiányzik, aminek esetleg még hasznát vennénk konyhai tevékenységünk során? Amíg ezeken gondolkodunk, és számba vesszük a lehetőségeket, képzeletben szinte meg is alkotjuk az ételeket a meglévő eszközeinkkel. Fontos a kreativitás, hiszen ezernyi új ötletet meríthetünk abból, ha végiggondoljuk, mi mindenre alkalmas a mi konyhánk felszereltsége. Rájöhetünk, hogy nem is olyan nehezen megvalósíthatóak még a bonyolultabb ételek sem.
Második lépésként tegyünk rendet a fejünkben. Olvassunk át szakácskönyveket, régi recepteket, nézegessünk filmeket és gondolkodjunk! Valószínűleg eddig nagyon szűk körből válogattuk az alapanyagainkat is, de ezen is ideje változtatni. Melyek azok a zöldségek, amelyeket eddig nem használtuk fel az ételeinkben? Mit lehetne belőlük alkotni? Hogyan csempészhetnénk bele őket előételekbe, főételekbe, desszertekbe? Van-e olyan hús, amelynek a bonyolult elkészítése miatt eddig nem is próbálkoztunk vele? Vajon tudnánk belőle egy időigényesebb, de finom vacsorát készíteni? Hogyan tudnánk az ételeken keresztül érzelmeket kifejezni? Ha mindezt végiggondoltuk, keressünk recepteket témák szerint is, így biztosan később is lesz jó pár a tarsolyunkban.
A harmadik lépés az ízek megismerése: milyen fűszereink vannak otthon? Milyen fűszereket ismerünk ezeken kívül? Csináljunk egy listát az ismert és megismerendő fűszerekről, szerezzünk be jó párat, és próbáljuk ki! Bontsuk ki, szemléljük egy ideig, szagoljuk meg, ízleljük meg. Mit juttat eszünkbe? Milyen, számunkra már ismert ételben tudnánk elképzelni? Milyen jó ételt készíthetnénk belőle? Hogyan tudnánk a saját ízlésünket bemutatni, meghatározni a fűszerek segítségével? Mindez nagyon fontos ahhoz, hogy újfajta étkezéseket tapasztalhassunk meg.
Tegyünk rendet tehát a környezetünkben, a fejünkben, ismerkedjünk az alapanyagokkal, fűszerekkel, hogy általuk új ételeket is megismerhessünk. Kísérletezzünk bátran, szánjunk rá időt és erőfeszítést, és teljesen új tapasztalatban lehet részünk. Sokan nem gondolják, de a főzés segít a helyes önismeretben és a helyes önkép kialakításában is. Segíti az önkifejezést, fejleszti a művészi érzéket, a kézügyességet, a koncentrációt, oldja a stresszt, tehát számos pozitív hatása van. Csak adjuk meg neki az esélyt és az időt, és rengeteg pozitív tapasztalattal gazdagodhatunk!
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Hagyományos húsvét a modern világban

Mindenkinek kellemes húsvétolást kívánunk, családdal és barátokkal eltöltött programokat, élményeke, finom falatokat és jó időt a szabadtéri élményekhez! A húsvéti ünnep a megújulás és a hagyomány ünnepe.