Menü

Karalábé jótékony hatásai

Miért egészséges?

Szuperélelmiszernek nevezzük azokat az ételeket, amelyek jelentősebb mennyiségben, és könnyen hasznosuló formában tartalmazzák a szervezetünk számára létfontosságú tápanyagokat. Ennek a feltételnek minden tekintetben megfelel a karalábé, mely tápanyagainak köszönheti egészségvédő hatásait. C-vitamin-tartalma a citrusokét is felülmúlja, mindössze 100 gramm nyers karalábé elfogyasztásával fedezhetjük a teljes napi szükségletünket. Nem véletlenül nevezik egyes országokban citrom-káposztának. Káliumból az ajánlott mennyiség tíz százalékát, élelmi rostokból pedig a hetedét tartalmazza, ezeken kívül megtalálható benne réz, mangán, foszfor, magnézium, kalcium, vas, klorofil, jód, fehérjék, egy kevés cukor, a vitaminok közül folát (a folsav biológiailag aktív formája), B1-, B3-, B5- és B6-vitamin, valamint E-vitamin. Nagyszerű forrása az antioxidánsoknak is, ezek közül a C-vitamin és az E-vitamin mellett a mangán, a glükozinolátok, az izotiocianátok és a polifenolok (különösen a flavonoid antocianinok, illetve a karotinoidok) érdemelnek említést.

Fogyókúrára: rostjainak, valamint alacsony kalóriatartalmának eredményeként, a karalábé fontos kiegészítője lehet a különféle diétáknak. Nyersen elrágcsálva szinte azonnali telítettségérzést okoz, nem véletlen, hogy a karalábé fogyókúra egyre nagyobb népszerűségnek örvend.

Védi a szívet és az ereket: erősíti a szívműködést, óvja az érrendszert, amihez a már említett rostok és a C-vitamin mellett, a benne lévő kálium, foszfor és magnézium is támogat. Alacsony nátriumtartalma, keringési panaszokkal küzdőknek kifejezetten ajánlott a karalábé gyakori fogyasztása.

Magas vérnyomás ellen: a karalábéban található C-vitamin segít tisztán, plakkmentesen tartani az ereket, ahogyan a kálium és magnézium is szabályozza a vérnyomást, illetve a pulzust.

Élesebb látás, egészségesebb szemek: elsősorban a B-vitaminok és az E-vitamin hatása, hogy a karalábé erősíti a szemet, javítja a látást.

Cukorbetegség esetén: a polifenoloknak és izotiocianátoknak tulajdonítható a karalábé antidiabetikus tulajdonsága. Elsősorban a piros változat fogyasztása mérsékli a vércukorszintet, ezért megelőzésre és a diabétesz kezelésére egyaránt használhatjuk.

Koreai tudósok a leszedett karalábé összetevőinek változását vizsgálva kimutatták, hogy szobahőmérsékleten tárolva két hétig, hűtve két hónapig megőrzi a minőségét. Az antioxidánsok közül a fenolok és a flavonoidok mennyisége a meleg tárolás alatt csökkent, míg a hűtött zöldségekben emelkedett. Utóbbi esetben a rákmegelőzésben fontos szerepet kapó glükozinolátoknál sem mutatható ki csökkenés.

Tudtad?Ha meghámoztuk/daraboltuk, rögtön fogyasszuk, vagy főzzük meg, hiszen hamar oxidálódik, és veszít értékes vitaminjaiból. Hogy ezt elkerüljük, meglocsolhatjuk kevés citromlével.

Spárga a szuperegészségért

A spárgában nagyon kevés a zsír és a kalória (egy csészényi mennyiségben mindössze 32 van), emellett viszont sok a rost, ezért ideális étel azoknak, akik le szeretnének dobni pár kilót. Legjobb, ha főtt tojással párosítjuk, mert a tojásfehérje tartalmával együtt komplett étkezésnek számít, amely hosszú időre jól is lakat.

A legmagasabb glikémiás indexű ételek

A glikémiás index valójában egy számérték, amely az élelmiszereket egy 0-100-ig terjedő skálán sorolja be vércukorszintre gyakorolt hatásuk alapján. Ezt eredetileg a cukorbetegek számára fejlesztettek ki, de érdemes alkalmaznia azoknak is, akik számára a betegségek megelőzése és a karcsú alak egyaránt fontos.



Házi szörp receptek

Tartsd be az alapszabályokat, és ha jól csinálod, lefőzhetetlen leszel a befőzésben! A lekvárok és dzsemek mellett szörpöket is készíthetsz házilag, amelyek sokkal finomabbak lesznek, mint a bolti változatuk!

Csicseriborsóból készült receptek

A csicseriborsó az egyik legősibb kultúrnövények egyike, a Közel-Keleti térségben kb. 7,500 éves maradványokat is találtak. Legfőbb termőhelyei a mediterránium országai, Nyugat-Ázsia, és az indiai szubkontinens. Közepes méretű száraz hüvelyes, jellegzetes csúcsos kitüremkedéssel.

Csonterősítő étel

A csontok folyamatosan megújuló szövetek, ám 30 év felett hanyatlásnak indulnak, fokozatosan csökken a tömegük. Jó hír ugyanakkor, hogy ez a természetes folyamat megfelelő táplálkozással jelentősen lassítható. Ehhez annyit kell tennünk, hogy étrendünket csonterősítő „szuperételekkel” egészítjük ki.