Menü

Hogyan bírjuk sportolásra a gyereket?

Azt be kell látni, hogy ebben a digitalizált világban már az is egyre nehezebb, hogy a gyermeket rábírjuk egyáltalán a sportolásra. Nem kell, és belátásunk szerint nem is szabad bűnbakokat keresni ebben, a jelenség ugyanis globális és tendenciózus. Megpróbálunk összegyűjteni néhány, nevezzük így jó tanácsot, hogyan is vihetjük-e a gyermekünket a rendszeres sportolás felé.

A kezdő lépés, és az elsődlegesen nehéz feladat ugyanis az, hogy a gyermeket felállítsuk a televízió, számítógép elől. Nagyon sokszor van olyan, és nem csak gyermekeknél, hogy egyébként nagyon szeretnek sportot nézni a televízióban, azonban ezt aktívan nem szokták gyakorolni. Általános javaslat, hogy a szülőknek napi 2 óránál többet nem szabadna, hogy a gyermeküket a képernyők előtt ülni engedjék. Fontos a mértéket szabályokban rögzíteni. Szakértők hozzáteszik, ebben a szülőnek is fontos példát mutatnia a gyermek felé, sőt, mindennek ez az alapja.

Azt is érdemes számba venni, hogy milyen mozgásformát szeret a gyermek. Mert minden gyermek szeret mozogni. de van aki nem a monotonabb futás híve, hanem mondjuk focizik a társaival. Ilyenkor a szülő az iskolától is kaphat segítséget, akár egy testnevelés tanártól, akár pedig, kisebb gyermekeknél még sokkal jobban szem előtt van, az osztályfőnöktől is.

Egyáltalán, vonzóvá kell a gyermek számára tenni a mozgást. Lehet azt persze azzal kezdeni, hogy rábírjuk a takarításra, vagy bármilyen más segítségre a házimunkában, hiszen az is testmozgás.

Bárhogy is legyen azonban, amennyiben a gyermeket nekünk kell kimozdítani a viszonylagos “tunyaságból”, fontos, hogy náluk is bevezessük a fokozatosság elvét. Vannak persze örökmozgók, akiket nem lehet megállítani, és őket azért kell minél gyorsabban valahova szervezetten beíratni sportolni. Járjon ez bármekkora lemondással is, mert egyszer úgyis “kifizetődik”. Nem feltétlenül csak sporteredményekben, hanem gyermekünk későbbi személyiségében is. És még ráadásul nem is kell nagy befektetés. Edzeni otthon is lehet, ha nincs más mód, és persze nem kell feltétlenül szervezett keretek, pontosabban egyesületi keretek között sportolnia. A kerékpározás, az úszás, a futás tipikusan olyan sport, amit egyedül, a magunk szorgalmára csinálhatunk. De lehet, hogy a szülőknek kell ehhez megadni a kezdőlökést.

Az igazi anya

Egymillió féleképpen lehetsz jó anya. Minden gyerek más és minden anyuka egyedi, eltérő képességekkel, különböző erényekkel és hibákkal. Egész más nehézségekkel kell megküzdened neked, mint nekem, a szomszéd néninek, vagy az unokatesódnak, aki épp most szülte meg első gyermekét - így természetesen nem létezik egyetlen határozott lista arról, hogy miket KELL tenned azért, hogy jó anya légy.

Mekkora stressz vajon a szülőknek a „tanárlét”?

Szerintem egy átlagos szülőnek soha eszébe nem jutott soha, hogy egyszer majd tanár lesz. Karantén idején mégis az lett, és olyan tudásokat kellett elővennie, amit rég eltemetett magában. De ez vajon növelni fogja a szülő részéről a toleranciát a tanár felé, ami ugye manapság kiveszőben van? Ezt kutatják szakemberek is.

Mozgás közben nem elég a két méteres távolság korona vírus idején

A járvány idejére előírt 2 méteres távolságtartás bőven elegendő, sőt, az az előírt, ha szélcsendes időben álldogálunk egymás mellett – sportolás közben viszont ezt az általános szabályt felülírja az aerodinamika és az erős kilégzés – írja a Leuveni és Eindhoveni Egyetemek tanulmánya

Vidd ki őket a szabadba!

Nem azt mondom, hogy végleg el kell venni a kütyüfüggő gyerekeinktől a tabletet, telefont, de naponta egy órára, másfélre igenis ki kell hozni őket a virtuális rabságból, a karantén okozta világháló-börtönből

Erkölcsi nevelés: kinek a feladata?

A kisgyermekes családok számos kérdéssel találják szemben magukat nap mint nap. Ahogyan az intézményes nevelés megjelenik az életükben, és a szülők óvodába adják a gyermekeket, egyfajta felelősség-megosztás történik az intézmény és a család között. De vannak feladatok, amelyek egyértelműen inkább egyik vagy inkább másik helyen tudnak megvalósulni.