Menü

Harc a lassú anyagcsere ellen

Anyagcsere? Mi is az tulajdonképpen?

Mindent, amit megeszünk, fel kell dolgozni, meg kell emészteni, és el kell különíteni a felhasználhatót a felhasználhatatlantól. A hasznos anyagoknak el kell jutniuk testünk minden egyes sejtjébe, míg a szükségtelen anyagoknak a lehető leggyorsabban el kell távozniuk. Ezeket a folyamatokat röviden anyagcserének vagy metabolizmusnak nevezzük. Az anyagcserének köszönhetően el vagyunk látva energiával (hő), ebből kifolyólag fel tudnak épülni a testünket alkotó anyagok (növekedés, gyarapodás, regenerálódás), illetve képesek vagyunk a testfunkciók megtartására.

A megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékfogyasztás elengedhetetlen a szervezet számára, mivel segít megszabadulni a káros anyagoktól, és segít a székrekedés megelőzésében is. Folyadékot nem csak víz és gyümölcslevek segítségével vihetünk be a szervezetbe, hanem a különböző lédús élelmiszerekkel is (zöldség, gyümölcs, leves...). Bizonyított, hogy a kávé is képes stimulálni az anyagcsere sebességét, ám önmagában, mint folyadék, nincs a szervezet segítségére, mivel elvonja a vizet a szervezettől, a dehidratáltság pedig lassítja az anyagcserét.

Emésztésserkentő ételek, tippek

A zöldségek közül kitűnő rostforrás a csicseriborsó, aminek 100 grammjában 17 gramm rost van, és a lencse, amiben 8 gramm van. Továbbá fogyassz minél több uborkát: magas víz- és alacsony kalóriatartalmának köszönhetően az uborka alapzöldség a fogyni vágyóknak. 90 százaléka víz, így abban az esetben is nagy hasznát veheted, ha nehezedre esik meginni az ajánlott napi minimum 2 liter vizet.

A kókusz minden formában hasznos: 100 gramm kókuszlisztben 39 gramm rost van, a kókuszzsír közepes lánchosszúságú zsírsavakat tartalmaz, amiért kíméli az epét.

Mozogj minden nap és itt nem is kell edzőtermi testmozgásra gondolnod, nagyon sokat jelent, ha munkahelyedre besétálsz, vagy tömegközlekedsz autózás helyett. Lift helyett pedig használd a lépcsőt.A magas intenzitású edzés nemcsak a mozgás ideje alatt növeli az energiafelhasználást, hanem akár 24 órával később, nyugalmi helyzetben is. Ez óriási előny az enyhe vagy közepes igénybevétellel járó sportokhoz képest.
Régóta alkalmazott gyógyító növény a gyömbér, amely kiváló például hányinger ellen, és serkenti az emésztést. De segít például a fogyásban, és hasfájás ellen is használható.

A probiotikus hatású táplálékok remek hatással vannak az emésztésre. A kefir és a joghurt segíti a belekben található, emésztésért felelős baktériumok munkáját.
Legalább 3-4 óránként enned kell valamit ahhoz, hogy felpörögjön az anyagcseréd. De korántsem mindegy, mit! Válassz fehérjében, rostban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag falatokat!

A koffein rövidtávon növeli az úgynevezett metabolikus rátát, tehát az anyagcsere hatásfokát. Napi egy-két csészényi fekete tehát jó hatással van az egészséges felnőtt szervezetre. Az élelmiszerek tudatos kiválasztása nagymértékben fokozhatja anyagcseréjét. Válasz magas tápanyagtartalmú élelmiszereket.

Szerző: Udvari Fanni

Ha már ülnünk kell a munkában

Sokan vagyunk úgy azzal, hogy felnőtt életünk mintegy harmadát, negyedét ülőmunkával töltjük, és ez bizony menthetetlenül károkat okoz a testünkben. Hajlott hát, rossz gerinc, reumatológiai fájdalom, és még lehetne sorolni. Másrészt testsúlyunknak sem tesz jót, ha nem megyünk el utána, akár napi, de legalább heti három alkalommal egy jót mozogni utána. Több cikkünkben is szóba került, mivel érdemes töltenünk a munka utáni órákat, amikor persze megtehetjük. De azért arra is érdemes lehet odafigyelni, mit művelünk az irodában, ha már olyan sokáig ott vagyunk

Leptin hormon növelése

A túlsúlyos vagy elhízott emberek rendszerint mindig éhesek, függetlenül attól, hogy mennyit ettek korábban, agyuk azt az üzenetet küldi, hogy vigyenek be még több kalóriát. Ráadásul külön paradoxonnak számít, hogy a legtöbb túlsúlyos ember alultáplált, mivel a legtöbb hizlaló, egészségtelen műkaja nem tartalmazza azokat a tápanyagokat, amikre a szervezetnek szüksége van.

Hajápolás télen

Túl a tél közepén a hajunk is megérzi a természetes meleg és az elegendő napsütés hiányát. A fűtés miatt kiszárad, a sapka miatt azonban folyamatosan zsírosodik. Természetes hajpakolásokkal azonban a hajunk is egészségesen vészelheti át a hideg időszakokat.

Vigyázzunk az E-számokkal!

Mennyire ismerjük az élelmiszer adalékok listáját? Megnézzük az összetevőket, amikor vásárolunk?

Élelmiszerek a kellemetlen szájszag ellen

Íme, pár gondolat arról, hogy , mi okozza és hogyan kúrálható a rossz lehelet.