Menü

7 remek tipp, hogy kevesebb sót használj!

Az élelmiszeripari technológiai eljárások során jelentős mennyiségű só kerül az egyes élelmiszerekbe. Nátriumszegény étrendben az alacsony nátriumtartalmú (sótartalmú) nyersanyagok válogatása mellett az ételkészítéshez felhasznált só mennyiségét kell csökkenteni és az utánsózást kerülni. Só helyett használhatunk csökkentett nátriumtartalmú fűszersót (pl. Vivega), ahol a konyhasót kálium-, magnéziumvegyületek, zöldségek és fűszerek pótolják (vesebetegeknél fokozottabb óvatosság). Fedezzük fel a nyersanyagok természetes ízét (zöldpaprika, paradicsom, uborka, újhagyma) és ne rontsuk el felesleges sózással! Olyan eljárásokat alkalmazzunk, melyekkel ízfokozás érhető el.

Az ételkészítési eljárások közül a főzés igényli leginkább a sót. Só nélküli főzéssel jellegtelen ízű ételeket kapunk, ezért a csontlevest, húslevest, erőlevest hagyjuk ki az étrendből, illetve só helyett sok zöldséggel, zöldborsóval, zöldpetrezselyemmel kiegészítve tálaljuk. A só nélküli főtt húsokat ízes mártásokkal (pl. szilva, meggy, paradicsom, egres, ribiszke) kombinálhatjuk. A gőzben főzés során kevesebb ízanyag oldódik ki, ezért inkább ezt alkalmazzuk.

A párolással változatossá tehetjük a sótlan étrendet is jellegzetes ízű alapanyagok választásával, mint pl. sárgarépa, zeller, karalábé, zöldpaprika, paradicsom, gomba, vöröshagyma. A gyümölcsökkel való együttes párolással is kellemes ízt érünk el. Érdemes az aromás párolást előnyben részesíteni. A párolással készülő húsoknál a kevés zsiradékon való pirítással jó ízű pörzsanyag képződik, a felhasznált zöldségek és fűszerek pedig még tovább javítják az alapanyag ízét.

A sütés minden változata jól ízesít a pörzsanyagképződés miatt? roston sütés, grillezés. 126 fokon légkeveréses sütőben való sütést, vagy a kevés zsiradékban való sütést is alkalmazhatjuk. A bő zsiradékban sütéskor is kellemes ízű pörzsanyag képződik, de alkalmazhatóságának határt szab a betegségben felhasználható zsiradék mennyisége. Az alufóliában, sütőzacskóban készült húsok megőrzik eredeti ízüket.

A sűrítések közül a vöröshagymás, fokhagymás, petrezselymes rántás a liszt pirításán kívül még jobban alkalmas a sótlanság leplezésére. Alkalmazhatjuk a habarást (tejföl, kefir, joghurt) és a lisztszórást is.

A burkolás kiválóan alkalmas az ételek ízesítésére. Ide tartozik a panírozás, a párizsias és a palacsintatésztás elkészítés. Az alapanyagokat panírozás előtt ízesíthetjük kevés borssal, szerecsendióval, egyéb fűszerekkel. Zsírmegszorítás esetén nem javasolt a bő zsiradékban sütés miatt.

A töltés és rétegezés alkalmazásával fokozottabb ízhatást érhetünk el, mivel a többféle nyersanyag együttes alkalmazása kedvező ízkombinációt biztosít, az egyes ízek kiegészítik egymást. Tölthetünk kelkáposzta-, saláta- és szőlőlevelet. Megtölthetünk tököt, cukkinit, karalábét, zöldpaprikát, paradicsomot, gombát, burgonyát. A töltelékek különböző alapanyagokból készülhetnek, pl. húsos, zöldséges, almás, gombás, túrós zöldfűszerekkel kiegészítve. Készíthetünk rakott kelkáposztát, rakott karfiolt, rakott zöldbabot, rakott burgonyát csak tojással és tejföllel, vagy kapros túróval, vagy zöldségekkel. Kombinálhatjuk szelet hússal (pl. bajor rakott burgonya), a darált húst burgonyapürével is rétegezhetjük. A tésztákat rétegezhetjük hússal, zöldségekkel, édes változatnál gyümölccsel, lekvárral.

A húsokat sütés előtt tűzdelhetjük hagymával, fokhagymával, sárgarépával, almával, naranccsal, gesztenyével, banánnal, szőlővel. A szalonnával való tűzdelést mellőzzük.

A sótlanság leplezésére számtalan friss és szárított fűszer, fűszerkeverék, ízesítő, főzet alkalmazható. Szárított és friss fűszernövények a teljesség igénye nélkül: babérlevél, gyömbér, kakukkfű, vasfű, majoránna, köménymag, lestyán, rozmaring, bazsalikom, borsikafű, szegfűbors, szerecsendió, fahéj, szegfűszeg, vanília, ánizs, citromlé, citromhéj, reszelt narancshéj, citromfű, zöldpetrezselyem, kapor, snidling, vöröshagyma, fokhagyma, torma, tárkony, zellerlevél, zellergumó, zöldpaprika, paradicsom. Karamellizált cukorral, főzetekkel (paradicsom, zöldpaprika, vöröshagyma, stb.) és házilag készült vegetával is ízesíthetünk. Sómentes vega-mixek is elérhetőek a natura boltokban.

Népi gyógymódok torokfájás, köhögés ellen

Amikor fáj valamink, azonnal az enyhítést, a gyógyulást, a megfelelő gyógymódot keressük, nincs ez másképpen a torokfájás esetében sem.

Avokádó - a zöld csoda

Az avokádó bár már hazánkban sem számít újdonságnak, mégis kevesen tudják számos jótékony hatását. Ebből a cikkből most kiderül, miért is egy csoda ez a gyümölcs…

A véradás fontossága

A véradás önmagában is egy szép gesztus, hiszen segíthetünk másoknak megfelelő vércsoporthoz jutni, baleseteknél is fontos, hogy gyorsan elérhető legyen az adott típusú vér, de magunknak is jót teszünk azzal, ha rendszeresen járunk vért adni.

Facebook függőség

Napjaink egyre nagyobb részét teszi ki a közösségi médiával töltött idő. Ez vajon áldás, vagy átok? A facebook, a legkedveltebb közösségi platform használata szinte már mindenki napi rutinjához tartozik, azonban mégis ritkán hallunk arról, hogy ez függőség volna.

A tavaszi fáradtság okai és megelőzése

Tavasszal éreznünk kellene, hogy ébred a természet és mi is töltődünk fel energiával, de ebben az időszakban sokan levertségről, fáradtságról és állandó lehangoltságról beszélnek. Ezt az általában rövid időszakot tavaszi fáradtságnak nevezik. Azonban ez nem betegség és nem is komoly probléma, ez egy természetes reakciója a szervezetnek, mikor a téli időszak után folyamatosan alkalmazkodik a tavaszi viszonyokhoz.