Menü

Könnyű megvezetni a gyerekeket az egészséges táplálkozásról

Nagyon oda kell figyelnünk a gyerekekre, ha szeretnénk őket egészséges táplálkozásra nevelni. Árral szemben úszunk, hiszen a bolti termékek marketingje igen jó, sok esetben igyekszik a naivitást megcélozni, vagy kihasználni a tájékozatlanságot, közben pedig nem mind arany, ami fénylik - és nem minden egészséges, amit annak hirdetnek.

A gyerekeknek igyekszünk átadni az egészséges táplálkozás alapelvet, például hogy fogyasszunk minél kevesebb cukrot, finomlisztet, és együnk sok olyan ételt, amiben sok a vitamin, tápanyag, de nincs könnyű dolgunk. Meglepődve tapasztaljuk, hogy csemetéink szinte egyedül maradnak az osztálytársaik között ezzel a szemlélettel, a többiek pedig rajongva veszik magukhoz a gumicukrot és a cukros üdítőket. A teljes tiltásban nem hiszünk, inkább szemléletformálással próbálkozunk, például megnéztük a dokumentumfilmet a virsli, a parizer, a gumicukor és a chips készítéséről. Igyekeztünk a realitás talaján maradni, hiszen ezen ismeretterjesztő filmek többsége nem volt szimpatikus, de az is kiderült belőlük, hogy a sós chips még az ártalmatlanabb termékek között van (csak a többihez használnak ízfokozókat, és E-betűktől hemzsegő adalékanyagokat), tisztázva azt is, hogy egy zacskó burgonyanasi elfogyasztása a napi ajánlott kalóriabevitelük kb. egyharmadát teszi ki.

Látjuk, hogy részben eredményes az erőfeszítésünk, mert noha ők is ugyanazon dolgokat szeretik, mint minden más kisgyerek, azért legalább érdeklődőek, és bekerült a tudatukba ez a kérdés. Nyilván felnőtt korban derül ki igazán, hogy mit tudnak majd beépíteni az életükbe mindebből. Azonban nap mint nap találkozunk azzal, hogy amikor a gyermek igyekszik például egészséges finomságot választani a bolt polcairól, akkor is félrevezetett állapotban van.

Lelkendezve jön oda hozzám, hogy bizony, ez a gabonapehely fantasztikusan egészséges, hiszen rá van írva, hogy mennyi féle vitamint tartalmaz, valamint hogy teljes kiőrlésű gabonát tartalmaz. Egészségnevelőként elég jól ismerem a termékeket, de azért átnézem még egyszer: a nevezett termék 100 grammja 76.1 g szénhidrátot tartalmaz, no és persze rengeteg adalékanyagot, cukrot, teljes őrlésű gabonát azonban csak nyomokban. Tudja ő, hogy a rizsliszt egészségesnek számít, néha veszünk a bioboltban, ezért ismét lelkendezik egy alkalommal: ez a reggelizőpehely rizslisztet tartalmaz, rá van írva! Kértem, hogy olvassa el, hány százalékban? 1% volt a nem épp vidító válasz.

Tényleg igyekeznek, mert sokszor választanak maguktól müzliszeletet a kínálatból, vagy valamilyen bio feliratú terméket, de sokszor így is elkeserítő az eredmény, ha elkezdjük együtt megvizsgálni, elolvasni, hogy az adott termék milyen (és akkor még nem laboratóriumban elemeztük)...

Természetesen igyekszünk jó példával előállni, sok mindent házilag elkészíteni, termelőktől vásárolni, de a "valóságtól" sem akarjuk teljesen elszakítani a csemetéinket, akikre már így is furcsán néznek, ha elmondja, miért vizet, vagy gyógynövényteát iszik, és miért házi kenyérből készül a tízóraija. Sajnos az iskolai egészségnevelés talán 1-2 óra elméleti tananyagban merült ki. Az iskolai büfé egy ideig nem működött, és nem engedték kinyitni addig, amíg nem született ígéret arról, hogy egészséges dolgok kaphatóak majd benne. Így is történt - az első időkben, csakhogy a büfé szinte veszteségesnek mutatkozott. Amikor elkezdtek mégis átlagos termékeket árulni, akkor beindult az üzlet, a gyerekek pedig elárasztották szünetekben a büfét. Láthatjuk, hogy ilyen körülmények között nem egyszerű a helyzetünk, de azért nem adjuk fel - ha egyre több szülő igyekszik hozzánk hasonlóan, talán előbb-utóbb elindulhat valamiféle változás.

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Sok magnéziumot tartalmazó ételeink

Tudjuk, hogy magnézium nélkül nem tudunk élni, hiányát ételekkel is tudjuk pótolni. Nézzük, hogy mik ezek.

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.