Túlterhelt alsó osztályosok
- Dátum: 2016.01.17., 18:20
- alsó osztályosok, családi együttlét, elvárások, érzelmi biztonság, érzelmi intelligencia, gyerekek, házi feladat, IQ, iskola, iskolarendszer, lecke, tanító, tanterv, tanulnivaló
Baj van az iskolarendszerrel – állítja ezt sok hazai, egyenként kiváló szakember egyhangúan. Minden életkorú gyereknek megvan a maga nehézsége a suliban, így nehéz általánosan megfogalmazni, hogy mi a gond. Tárgyaljunk róla külön-külön, kezdve először a kicsikkel. Fontos az is, hogy mit tehet a szülő?
Természetesen sok függ az iskolától és a tanártól, ezért nehéz olyan leírást adni az alsó osztályosok oktatásáról, ami általánosságban megállja a helyét. Így hát akinek nem inge, ne vegye magára, de a nehézségekről azért beszélni kell, mert azok elbizonytalanítják a szülőket és a gyerekeket egyaránt.
A tankönyvek és munkafüzetek szépek, a feladatok kreatívak, bár sok esetben indokolatlanul nehezek, a mennyiségről és a velük szemben támasztott elvárásokról nem is beszélve. Hiába állítják a gyermekpszichológusok, hogy ebben az életkorban a kicsiknek még sok szaladgálásra, szabad játékra, és könnyed, vidám tanulásra lenne szüksége, a tapasztalat ezzel szemben más.
Sok a házi feladat, a tanulnivaló, amik gyakorta a napközin is túlnyúlnak. Sok szülő tartja fontosnak, hogy gyermekét sportra, valamint játékos nyelvórára, zeneórára járassa, főleg ha azt a gyermek is élvezi. Nehéz az egyensúlyozás a szülő részéről, amikor látja: gyermekére otthon még lecke vár, de a különórákra szívesebben járna, sőt mi több, a család szeretné inkább együtt eltölteni az időt.
Az osztályozás is igen szigorú az alsó osztályok többségében. Vitatott ennek a létjogosultsága: egyesek állítják, korábban sem volt ez másképp, és a régi vágású tanító bácsik és nénik is szigorúan mértek, és ezzel rendre, valamint fegyelemre okították a gyermekeket. A modernebb szemléletűek pedig azt vallják, hogy a csemetéknek nem tesz jót az öt jegybe való beskatulyázás és a felesleges szigor. Mindenki döntse el maga, hogy mit gondol, de az tény, hogy nem csak az idő telik, hanem a generációk is változnak, s ezzel elképzelhető, hogy a mai gyermekeknek kicsit másra van szükségük, mint a korábbiaknak.
Kérdéses, hogy jót tesz-e azzal a szülő, nevelő, ha hadakozik az iskolarendszerrel. Főleg, hogy a tanítóknak sincs túl sok mozgástere a követelményekkel szemben. Fontosabb inkább, hogy mit vár el a gyerektől, és mennyi feladatot hárít rá. A szakemberek szerint akkor teheti a legjobbat, ha nem állít irreális, felesleges elvárásokat. Nem valószínű, hogy az lenne a siker titka, hogy az alsó osztályokban nagy küzdelemmel és időráfordítással sikeres a gyerek.
Figyeljük meg inkább, hogy megtaláljuk az egészséges egyensúlyt a tehetsége és a tanulás mennyisége között, valamint hogy legyen olyan időtöltése, amely a személyiségéhez illik, és ami a későbbi fejlődését is szolgálja – ez nem csak az iskola dolga! Továbbá ne szorítsuk háttérbe a családban együtt töltött időt a tanulás miatt. Ma már nem kell azt sokat bizonygatni, hogy az érzelmi intelligencia és biztonság sokkal fontosabb kisgyerekünk későbbi boldogulásában, mint az IQ. Ezt pedig otthon, családi körben szerezheti meg.
Tanácsok kánikula idejére

Ugyan a néhány nappal ezelőtti napi esőzés nálunk adott némi felfrissülést, azonban a kánikulának ezzel nincs, vagy csak rövid időre van vége, hogyha visszatér a korábban tapasztalt szinte elviselhetetlen hőség, akkor fogadjuk meg a szakemberek tanácsait!
"Mancsokkal a lélekig – a kutyás terápia ereje"

A kutyák nemcsak hűséges társaink, hanem segítőink is lehetnek a testi-lelki gyógyulás útján. Az úgynevezett kutyás terápia, más néven állatasszisztált terápia, egyre elterjedtebb a különböző egészségügyi és oktatási intézményekben, sőt már az idősgondozás és a gyermekfejlesztés terén is gyakran alkalmazzák. Mi az a kutyás terápia?
Egy nap az elhivatottságért – Július 1. az egészségügy dolgozóié

Semmelweis-nap – A magyar egészségügy ünnepe! Július 1-je minden évben különleges nap a magyar egészségügy számára: Semmelweis-nap, amelyen az egészségügyi dolgozókat ünnepeljük, és tisztelgünk munkájuk, elhivatottságuk és emberségük előtt.
Túl sok holmi, túl kevés tér. Így hat ránk az otthoni környezet

A legtöbb ember számára a lakása vagy a háza jelent valamilyen érzést, fogalmat. Helyszínek, tárgyak, kényelmi dolgok és a biztonság jelenhet meg a szemünk előtt. Ebben a cikkben arra keressük a választ, hogy hogyan és milyen szempontok szerint érdemes rendszerezni a dolgainkat, ha azt szeretnénk, hogy az otthonunkban töltött idő örömet hozzon az életünkbe.
A színek hatásai

A színeknek kiemelkedő szerepük van az életünkben. Kutatások szerint egyes érzelmek sokkal jobban társíthatók egy adott árnyalathoz, mint bármely másikhoz. Mivel a környezetünk képes befolyásolni a hangulatunkat is, így a színek pszichológiájának előnyeit a mindennapi életünkben is kamatoztathatjuk.