Menü

Inkább házi sajtot!

A sajt ősi táplálék, amely változatosabbá teszi étkezésünket és bizonyos fajtái nagyon egészségesek. De az olcsó, adalékanyagokkal, tartósítószerekkel, ízfokozókkal és egyebekkel telenyomott sajtok csak küllemükben hasonlítanak a valódi, ízletes táplálékhoz. Keressük ezért inkább a valódi, házi sajtokat.

A sajtkészítés módját már az ókorban ismerték az emberek. A sumérok és az egyiptomiak szívesen fogyasztottak sajtot. Az évek múlásával egyre kifinomultabb módszerekkel készítették el a sajtgömböket, s arra is rájöttek, hogy különböző oltóanyagok segítségével miként tartósíthatják, vagy hogyan segíthetik elő az erjedését.

A sajtkészítés eltérő érlelési módszerei, vagy érlelési, erjedési ideje különböző vitamin- és aminosav összetételt eredményez. A sajtok többsége komoly fehérje forrás, de igen magas az A, B2, B12, D-vitamin tartalmuk is. Ásványi anyagok és nyomelemek közül foszfort, kálciumot tartalmaz sokat.

Fontos tudni, hogy a rendszeres sajtfogyasztás (minőségi sajtokról beszélünk) megakadályozza a fogszuvasodást.

Sajnos az üzletekben kapható, hőkezelt tejek egyáltalán nem alkalmasak a sajtkészítéshez, ezért, ha házilag szeretnénk előállítani, akkor próbáljunk magas zsírtartalmú, házi tehén, kecske, vagy juh tejet vásárolni. Nem is hinnénk, de otthoni sajtkészítéskor tulajdonképpen a tejen és az eceten kívül semmi másra nincs szükség, no a fűszerekről azért ne feledkezzünk el.

Az üzletekben kapható olcsó, silány termékeket inkább kerüljük, ugyanis ezeknek alig 20-30 százaléka sajt. A többi mindenféle adalékanyag, ízfokozó és tartósítószer. A házi sajtok ellenben jó minőségű tejből készülnek, s bár lehet, hogy nem tudjuk hónapokig eltartani őket, azért jóval egészségesebbek és finomabbak is.

A sajtok tejfehérjét, illetve kazeint is tartalmaznak, ezért az erre allergiások semmiképpen ne fogyasszák.

Ma már számtalan kutatás foglalkozik azzal, milyen problémát okozhat a túlzott tejfogyasztás, ezért a mértékletességet a sajt esetében is mindenképpen tartsuk be.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.

Az elhízás valódi okai

A testsúlyt genetikai tényezők, az anyagcsere sebessége és pszichés eredetű tényezők egyaránt befolyásolják. Az éhség alapvetően elsődleges motiváció, az evés rögzült viselkedésforma, de ami az állatoknál egyszerű szabályozási mechanizmus, az embernél több tényező által meghatározott, bonyolult folyamattá válik, amelynek szociális és kulturális vonatkozásai is vannak.

Az evés boldogít?

Léteznek ételek, amelyek boldogítanak, ugyanis némely élelmiszerben megtalálható a boldogsághormonnak is nevezett szerotonin képződéséhez elengedhetetlenül fontos triptofán.

Hisztamindiéta

Vannak olyan emberek, akik nem tudják tolerálni a hisztamint, ezért bizonyos dolgokra oda kell figyelniük, például a táplálkozásukra. Amit a hisztamindiétáról tudni érdemes.

A gyerekek harmada nem reggelizik otthon

A gyerekek harmada nem reggelizik otthon, ami azt jelenti, hogy éhgyomorra indulnak el reggel – állapította meg egy kutatás, melyből sajnos megállapították, hogy három gyerekből egy reggelizés nélkül indul el otthonról az óvodába, iskolába.