Menü

Gyermekek a bíróságon

Régóta okoz fejtörést a szakembereknek, hogy hogyan értékelhető egy gyerek tanúvallomása, a gyermeki gondolkodás sajátosságának függvényében.

Sok ponton tér el a gyermekek gondolkodása a felnőttekétől, ráadásul a különböző életkorokban eltérő fejlődési szintek figyelhetőek meg. Sok filmben építenek arra a drámai motívumra, amikor egy gyermek a szemtanú vagy az áldozat, ez a szituáció még egy felnőtt számára is komoly kihívásokat jelent. A gyermekvallomások megbízhatósága sok- sok más kérdést vett fel a gyerekek speciális gondolkodási képességeivel kapcsolatban.

A pszichológusok régóta vizsgálják, hogy a gyerekek mikor és milyen feltételek mellett képesek megbízhatóan vallani múltbéli eseményekről. Az életkornak megfelelő sajátosságok felmérése alapvető. Kisebb gyerekeknél olyan dilemmák merülnek fel, mint például egocentrikus nézőpont, nehézség mások vélekedésének megértésében, valamint látszat és valóság megkülönböztetésének nehézsége. Az is fontos kérdés, hogy a különböző életkorú gyermekek mennyire és hogyan befolyásolhatóak.

Vizsgálatok szerint egy kisebb gyerek esetében már a nyíltvégű kérdések is problémát okoznak. Az idő előrehaladtával a kisgyerekek egyre pontatlanabb válaszokat adtak a múltbéli eseményekkel kapcsolatban. Talán a bevett bírósági kérdezési szokások sem felelnek meg a gyermeki sajátosságoknak. Hiszen a kérdező ezekben a szituációkban újra és újra rákérdez a látott eseményekre, gyakran használnak keresztkérdéseket is. A gyerekeket ez összezavarja, de nem abból a lehetséges okból (mint a felnőtteknél), hogy korábban hamisan vagy tévesen fogalmaztak meg állításokat, esetleg tudatosan hazudtak. A gyerekek egyrészt könnyedén átveszik a felnőttek hamis sugallatait is az eseményekkel kapcsolatban, ráadásul a gyakran ismétlődő kérdéseket, úgy értelmezik, hogy korábbi válaszaik nem voltak megfelelőek, ezért ösztönzik őket többszöri vallomásra. Ezt a hatást erősíti az is, hogy a gyerekek számára fontos a felnőtteknek való megfelelés, ez a hozzáállás pedig tükröződhet a válaszaikban, torzítva az eredeti emlékképeket.

Mindezen sajátosságok pedig nem egyértelműen azt jelzik, hogy a gyerekek tanúvallomása nem megbízható, és figyelembe vételük erőteljesen megkérdőjelezett. Inkább azt jelzi, hogy eleve másképp kell értékelni azt a szituációt, amikor egy gyerek a tanú. Nem lehet ugyanazokból a feltevésekből kiindulni, mint egy felnőtt esetében, hanem nagyon is figyelembe kell venni a gyermeki gondolkodás sajátosságait, és ez alapján kell a vizsgálati eszközöket és a módszereket is megválasztani.

Fotó:
pixabay.com

Amit sose mondj egy kamasznak

Az biztos, hogy nem egyszerű időszak egy szülő életében, amikor a gyereke kamaszkorba, vagy kiskamaszkorba lép. Az addig felhőtlen szülő-gyerek kapcsolat megbomlik. Mit kerüljünk el, mit ne mondjunk egy kamasznak?

Hogyan altassuk a babát

Friss szülőként rengeteg minden miatt aggódunk, de az egyik legelső és valószínűleg legnehezebb pontja a szülővé válásnak az altatás. Van, amikor szerencsések vagyunk és a baba jó alvó, de akkor sem árt odafigyelni néhány apróságra.

Énekelj a gyermekednek!

Az éneklő édesanya, vagy nagymama érzelmileg pozitívan hat a gyermekre, felkelti a figyelmét, kíváncsivá teszi, megnyugtatja, fejleszti, s még egy bensőségesebb kapcsolat is kialakul.

Ha koszos a gyerek…

Mindenki tudja, hogy bizonyos mennyiségű koszt meg kell ennie egy gyereknek, s nem tesz jót nekik, ha mindig csupa sterilek, tiszták és foltmentesek, a környezetük pedig hiperszuper, antibakteriális

Mesés karácsony avagy mit meséljünk ünnepkor és mit ne

Egy készülődéssel teli, karácsonyt váró, sürgős-forgós nap után olyan békés a családi környezetben mesét olvasni a gyermekünknek. Vannak olyan klasszikus karácsonyi történetek, amelyeken mi magunk is felnőttünk, mert generációk óta nem mennek ki a divatból. A klasszikus mesék a szeretetről, megbocsátásról szólnak.