Menü

Gyermekek a bíróságon

Régóta okoz fejtörést a szakembereknek, hogy hogyan értékelhető egy gyerek tanúvallomása, a gyermeki gondolkodás sajátosságának függvényében.

Sok ponton tér el a gyermekek gondolkodása a felnőttekétől, ráadásul a különböző életkorokban eltérő fejlődési szintek figyelhetőek meg. Sok filmben építenek arra a drámai motívumra, amikor egy gyermek a szemtanú vagy az áldozat, ez a szituáció még egy felnőtt számára is komoly kihívásokat jelent. A gyermekvallomások megbízhatósága sok- sok más kérdést vett fel a gyerekek speciális gondolkodási képességeivel kapcsolatban.

A pszichológusok régóta vizsgálják, hogy a gyerekek mikor és milyen feltételek mellett képesek megbízhatóan vallani múltbéli eseményekről. Az életkornak megfelelő sajátosságok felmérése alapvető. Kisebb gyerekeknél olyan dilemmák merülnek fel, mint például egocentrikus nézőpont, nehézség mások vélekedésének megértésében, valamint látszat és valóság megkülönböztetésének nehézsége. Az is fontos kérdés, hogy a különböző életkorú gyermekek mennyire és hogyan befolyásolhatóak.

Vizsgálatok szerint egy kisebb gyerek esetében már a nyíltvégű kérdések is problémát okoznak. Az idő előrehaladtával a kisgyerekek egyre pontatlanabb válaszokat adtak a múltbéli eseményekkel kapcsolatban. Talán a bevett bírósági kérdezési szokások sem felelnek meg a gyermeki sajátosságoknak. Hiszen a kérdező ezekben a szituációkban újra és újra rákérdez a látott eseményekre, gyakran használnak keresztkérdéseket is. A gyerekeket ez összezavarja, de nem abból a lehetséges okból (mint a felnőtteknél), hogy korábban hamisan vagy tévesen fogalmaztak meg állításokat, esetleg tudatosan hazudtak. A gyerekek egyrészt könnyedén átveszik a felnőttek hamis sugallatait is az eseményekkel kapcsolatban, ráadásul a gyakran ismétlődő kérdéseket, úgy értelmezik, hogy korábbi válaszaik nem voltak megfelelőek, ezért ösztönzik őket többszöri vallomásra. Ezt a hatást erősíti az is, hogy a gyerekek számára fontos a felnőtteknek való megfelelés, ez a hozzáállás pedig tükröződhet a válaszaikban, torzítva az eredeti emlékképeket.

Mindezen sajátosságok pedig nem egyértelműen azt jelzik, hogy a gyerekek tanúvallomása nem megbízható, és figyelembe vételük erőteljesen megkérdőjelezett. Inkább azt jelzi, hogy eleve másképp kell értékelni azt a szituációt, amikor egy gyerek a tanú. Nem lehet ugyanazokból a feltevésekből kiindulni, mint egy felnőtt esetében, hanem nagyon is figyelembe kell venni a gyermeki gondolkodás sajátosságait, és ez alapján kell a vizsgálati eszközöket és a módszereket is megválasztani.

Fotó:
pixabay.com

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.