Menü

Az egészséges életmód egyik legfontosabb ismérve a pihenés fontossága

Pihenés kategóriájába sorolhatunk minden olyan passzív és aktív tevékenységet, ami a mindennapi feszültségektől mentesít minket, számunkra örömet és kikapcsolódást nyújt.

A megfelelő mennyiségű pihenés alapvető feltétele az egészségnek, mert a szervezetnek regenerációra van szüksége a problémamentes működéshez. A pihenés számunkra jelenthet testi és szellemi, illetve aktívan és passzívan eltöltött pihenést is. a lényeg az, hogy szervezetünknek a pihenés formáinak mindegyikére nagyon nagy szüksége van.

Egyszerűbben magyarázható a passzív pihenés, ami nem más, mint az alvás és a relaxáció. Ezek közül az emberi élet létfeltétele az alvás, ami valójában egy olyan tudattalan állapot, ami alatt a szervezetünk felfrissül. Az emberek alvásigénye természetesen más – más életkorban különböző, de mindemellett az egészségi állapot és a szervezet terhelésének nagysága is befolyásolja. Az alvás mennyiségét meghatározza, illetve befolyásolja az is, hogy milyen évszak van, vagy milyen az időjárás, vagy éppen az, hogy milyen az egyén lelkiállapota. Természetesen a csecsemők alvásigénye a legnagyobb, ők 14 -16 órát is eltöltenek ebben az állapotban. A gyermekeké ehhez képest 10 – 12, míg a felnőtteké már csak 6 – 8 óra. Magyarán a fejlődő szervezet alvásigénye az életkor előrehaladtával fokozatosan csökken, ez alól csak a serdülőkor jelent kivételt. Ekkor ugyanis a test gyors és jelentős átalakulása miatt szintén megnő az alvásigény.

Ehhez képest a relaxáció közben éberségünket alacsonyabb szinten tartva érünk el izmaink ellazulásával járó pihenő állapotot, ez azonban csak gyakorlással sajátítható el. Alkalmazásának hatására javul a szellemi teljesítőképesség, a kiegyensúlyozottság, és csökkenhet a minket ért stressz.

Amit pedig tudatosan is csinálhatunk, s egyre inkább előtérbe kerül manapság, az az aktív pihenés, melynek számos fajtája létezik. A leglényegesebb eleme mindegyiknek, hogy kikapcsolódást nyújt a mindennapi munka, a terhelés és a stressz hatásai alól. Ez megnyilvánulhat bármilyen sporttevékenységben, nyáron akár strandröplabda, télen korcsolya, valamilyen játékban, (pl. sakk, kártya) vagy többféle szabadidős és hobbitevékenységben (pl. horgászat, kertészkedés). S nem utolsósorban ide sorolhatjuk a barátokkal közös sportolás utáni sörözést, a televíziózást, és a zenehallgatást is!

Fotó:
pixabay.com

A tavaszi fáradtság okai és megelőzése

Tavasszal éreznünk kellene, hogy ébred a természet és mi is töltődünk fel energiával, de ebben az időszakban sokan levertségről, fáradtságról és állandó lehangoltságról beszélnek. Ezt az általában rövid időszakot tavaszi fáradtságnak nevezik. Azonban ez nem betegség és nem is komoly probléma, ez egy természetes reakciója a szervezetnek, mikor a téli időszak után folyamatosan alkalmazkodik a tavaszi viszonyokhoz.

Albérlet vagy kollégium?

Olyan dilemma ez amivel minden egyetemista, egyes esetekben már középiskolás találkozik. A felvételi utáni napokban elindul a nagy albérlet vagy kollégium vadászat, azonban érdemes kicsit előre gondolkodni és felmérni, hogy melyik városban melyik lehetőségek érik meg a legjobban.

Tippek az unalomevés ellen

A karantén kilók gyorsan felszaladhatnak, de van megoldás ellenük.

A meditáció fajtái

Tudtad, hogy a meditációnak vannak különböző fajtái, és mind máshogy hatnak az elménkre? Ebben a cikkben most ezekről olvashatsz…

Idősgondozás otthon

Az otthoni ápolás meghatározása nagyon egyszerűnek tűnhet, de itt is jogszabályok vannak, amelyeket be kell tartani. Rövid definíciója: Egy beteg hozzátartozónkat, szeretünket az otthonunkban, vagyis nem egészségügyi intézményben látjuk el, gondoskodunk a testi-lelki jólétéről, segítjük a gyógyulását, elviselhetőbbé tesszük a mindennapjait. Azonban ezen szabályozás alapján a legtöbb ember volt már otthonápolt. Most azt fogjuk megnézni, hogy mi történik abban az esetben, ha valaki idős segítségre szoruló hozzátartozóját szeretné ápolni.