Menü

Sport 60 év felett

Nemhogy 60 év felett el kell hagyni az edzést, hanem sokkal inkább be kell építeni az életmódba, erről pedig máris hozom az érveimet.

Hadd meséljem el, hogy futócsoportom legaktívabb és kétségtelenül egyik leggyorsabb futója Csaba, egy 60 éves futótársam, aki épp az idei Ultrabalaton futóversenyen ünnepelte 60. születésnapját és fiatalokat megszégyenítő módon futja a félmaratonokat, de említhetném másik példaképemet Lajost (jut eszembe ma Lajos nap van, boldog névnapot kívánok ezúton is), vagy ahogy a Spartanosok ismerik: „Lujit” és aki 70 év felett is úgy teljesít az akadályfutó versenyeken és úgy edz nap, mint nap, hogy az ember lustább napjain rendesen elszégyelli magát a kanapén és azonnal motivációt talál elvégezni az aznapi edzését.

Természetesen nem kell minden 60 évesnek félmaratonokat futnia meg akadályfutásokon részt venni, nem ezt akartam javasolni, mindössze arra szeretnék rávilágítani, hogy ezeken kívül is létezik számol olyan edzés, ami kifejezetten jót tesz 60 év felett: feszesebb lesz a test, és erősebbek a csontok és jobb az immunrendszer.

Már a harmincas években elkezdődik az izomtömeg csökkenése, az anyagcsere lassúbbá válik, növekszik a testsúly, csökken az erőnlét. Ráadásul az életkor előrehaladtával az emberek egyre kevésbé aktívak, de korábbi étrendjükön nem változtatnak, emiatt nemcsak súlyfelesleg rakódhat le, hanem megnövekszik a veszélyes betegségek rizikója is.

Hatvan felett természetesen ajánlott könnyebb edzéseket végezni, csökkentett intenzitású gyakorlatokat választani, mely lehet egy kiadós séta, jóga, túra, biciklizés, vagy akár úszás, esetleg egy kis konditermi edzés, elliptikus tréner.
Idősebb korban még fontosabb a bemelegítés, a sérülések elkerülése miatt s nyújtani is csak óvatosan szabad, nehogy húzódást, fájdalmat okozzon.
Hatvan év felett már naponta 7500 lépés is elegendő ahhoz, hogy csökkenjen a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázata, ezt könnyen mérhetjük egy okostelefonnal, vagy sportórával.

Akár súlyzókkal is lehet edzeni idősebb korban is, csak figyelembe kell venni, hogy súlyzós napok nem jöhetnek egymás után, mert az ízületek megsérülhetnek.

Az időskorban is nagyon fontos, hogy továbbra is sportoljunk, mert így számos betegség kialakulásának kisebb a veszélye. 60 éves kor felett a mozgás természetesen már nem olyan egyszerű, mint a fiatalabb évek alatt, de a fent említett mozgásformák segíthetnek fittnek és egészségesnek maradni.

Vattacukor szülők – egy családi viselkedésminta

Sokféleképpen módon nevelhetjük gyerekeinket, lehetünk szigorúak, engedékenyek, megalkuvók, igazából bármilyenek. Általában gyereke válogatja, hogy mi a legjobb, de vannak viselkedésminta típusok, amibe általában beleillünk. Nézzük, mit jelent, ha valaki vattacukor szülő típus!

Balesetveszélyes trambulinozás

A trambulin egy ugrálóeszköz, amely kiválóan alkalmas edzéshez és szabadtéri játékhoz, ám használatának megvannak a maga „szabályai”.

Még ma is tabu a tetoválás?

A személyiség felvállalása vagy megbélyegzés? A tetoválásról a mai napig erősen megoszlanak a vélemények, pedig az örökéletre szóló bőrrajzok az emberiséggel egyidősek, évszázadokra nyúlnak vissza. A törzsi népek rituális életéhez szorosan hozzátartozott a tetoválás.

Kutyapanziók

Minden állattartóval előfordulhat, hogy el kell utaznia és nem tudja magával vinni házi kedvencét, rokonai, barátai pedig nem tudják vállalni az állat gondozását, ilyenkor jelent megoldást a kutyapanzió.

Sportesemény-etikett. Mit illik, mit nem

Léteznek illemszabályok a sportban? Igen! A futás, kerékpár, úszás, mint sportok és sok ehhez kapcsolódó futó-kerékpáros és triatlonversenyek tömegeket vonzanak és mozgatnak meg, éppen ezért fel kell hívni a figyelmet arra, hogy itt is vannak bizonyos illemszabályok.