Nyeregbe!
- Dátum: 2021.07.13., 22:28
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- aerob, behajtani tilos, betart, bicaj, boldogsághormon, bringa, Egészségügyi Világszervezet, endorfin, feszültségoldó, fogyókúra, friss levegő, hegyi kerékpározás, immunerősítő, izomépítés, ízületkímélő, járda, kalóriaégetés, kerékpár, kerékpározás, kihívás., koncentráció, közlekedés, KRESZ, mozgás, mozgásforma, nyereg, országúti, rendeltetésszerű, spinning, sport, szabályok, szobabicikli, testsúlycsökkenés, testtömegindex, tevékenység, tüdőkapacitás, városi, zsírégetés
Biztosan tudják sokan, hogy az egyik legjobb aerob szabadidős tevékenység a kerékpározás. Természetesen léteznek kiváló spinning edzések, vagy praktikus egy otthoni szobabiciki, de vitathatatlan, hogy kint a friss levegőn, szabadon esik a legjobban.
A kerékpározásban az a legjobb, hogy az egyik olyan sport, ami kíméli az ízületeket, mégis kiváló mozgásforma, s ha tehetjük érdemes az autót bicajra cserélve közlekedni.
A kerékpározás segít a kalóriaégetésben, így segíti a sikeres fogyókúrát, mert egy óra alatt akár 300-400 kalóriától is megszabadulhatunk, s nagyszerű zsírégető is, miközben izmot is építhetünk.

Ahogy a legtöbb sport, úgy a biciklizés is egyfajta stresszlevezető, feszültségoldó, immunrendszert erősítő, tüdőkapacitást és koncentrációt javító tevékenység, ugyanis a hatására endorfin, azaz boldogsághormon szabadul fel a szervezetben. Külföldi tanulmányok kimutatták, hogy a bringázáshoz jelentős testsúlycsökkenés és testtömegindex-javulás is párosult. Azt mondják, a biciklizést nem lehet elfelejteni, s ez valószínűleg igaz is, azonban nem mindegy, hogyan közlekedünk.
Az, hogy valaki tud biciklizni, az nem jelenti azt, hogy megfelelően közlekedni is, hiszen más egy országúti, városi bicajozás, mint egy hegyi kerékpározás.
Mit is jelent városban kerékpározni? Elsősorban azt, ismerjük a közlekedési szabályokat, betartjuk a KRESZ-t, megfelelő érettséggel részt veszünk a forgalomban és rendeltetésszerűen használjuk a kerékpárunkat.
Mit mond a KRESZ? Hol tilos kerékpározni?
Tilos kerékpározni autópályán és az „autóút” táblával jelölt autóúton, továbbá ott, ahol ezt tábla tiltja, mint például a mindkét irányból behajtani tilos táblával megjelölt, illetve az úton kerékpárral behajtani tilos táblával megjelölt utakon. A kerékpárt tolva már gyalogosnak minősülünk, tehát az ilyen táblával jelzett helyen szabad tolni a kerékpárt.

Kerékpárral az úttest jobb oldalán kell haladni, ha van felfestett kerékpársáv, akkor pedig ott.
Amennyiben a kerékpárt külön nem engedélyezik, úgy a buszsávban is tilos kerékpározni, illetve - amennyiben egyéb tábla ezt nem engedélyezi -, akkor gyalogúton, gyalogos zónában, járdákon is tilos. A kerékpárt tolni természetesen mindig szabad.
A KRESZ jó okkal tiltja a járdán való kerékpározást: a járda ugyanis a gyalogosoké, akik mozgása (gondoljunk csak a gyerekekre, idősekre) olykor kiszámíthatatlan.
Külföldi tanulmányok szerint a járdán biciklizni 2-3-szor veszélyesebb, mint az úttesten.
Az Egészségügyi Világszervezet ajánlása szerint, hetente 150 percet kellene mozogjunk, erre a célra pedig kiválóan alkalmas a kerékpározás. Napi 20 perc biciklizéssel már teljesítettük is ezt a kihívást! Bicajra fel!
Négynapos munkahét – Feszített tempó vagy több pihenés?
A négynapos beosztás gondolata régóta kering a közbeszédben, de az utóbbi években lett igazán komoly alternatíva. A modell lényege, hogy hétfőtől csütörtökig tartanak a kötelező teendők, napi nyolc vagy tíz órában. A péntek szabad, a hétvége pedig ezáltal hosszabb és regenerálóbb. A kérdés az, hogy ez a gyakorlatban is működik-e, vagy csak egy jól hangzó ígéret.
Miért hallgatunk még rádiót? – A hang, ami mindig visszatalál hozzánk
A streaming, a podcastok és a nonstop pörgő (rövid) videók korában könnyű azt hinni, hogy a rádió már csak poros relikvia, vagy legfeljebb az autózás kísérőzaja. Ez részben igaz is, azonban ennél sokkal izgalmasabb jelenségről van szó, hiszen rengetegen hallgatják ma is szabadidejükben vagy éppen munka közben.
A „feel-good” étkezés korszaka – amikor a jóllét kerül a tányérra
A modern ember életében az étkezés már messze nem csupán tápanyagbevitel. Egyre többen keresik azokat az ételeket, amelyek nemcsak finomak és táplálóak, hanem mentálisan is feltöltenek. Így született meg a „feel-good” étkezés irányzata, amely új megközelítést ad a mindennapi táplálkozási szokásainknak. Ez a trend nem tiltólistákra, nem szélsőséges diétákra épít, hanem arra, hogy megtaláljuk azt az egyensúlyt, amelyben a testünk és a lelkünk is jól érzi magát.
Téli közlekedés: közös felelősség az utakon
A tél minden évben új kihívásokat tartogat az autósok számára. A hirtelen lehűlés, a csúszós utak, a korai sötétedés és a kiszámíthatatlan csapadék mind olyan tényezők, amelyekhez tudatosan és felkészülten kell alkalmazkodni. A biztonságos téli közlekedés nemcsak technikai kérdés, hanem szemléletbeli felkészültség is: minden járművezetőnek tisztában kell lennie a téli vezetés szabályaival és saját felelősségével.
A téli madáretetés aranyszabályai – hogyan segítsünk felelősen?
A madáretetés sokak számára kedves téli tevékenység, hiszen különleges élmény testközelből figyelni a kertünkbe vagy erkélyünkre látogató énekesmadarakat. Ugyanakkor kevesen tudják, hogy az etetésnek megvannak a maga írott és íratlan szabályai, amelyek betartása nélkül többet árthatunk, mint használunk.