Menü

Mit igyunk?

A kérdést azért tettem fel - és válaszolom majd meg-, mert hiába köztudott, hogy napi 3 liter vizet meg kellene innunk, viszont sajnos egy idő után már nagyon unalmas a víz. Szerencsére számtalan ötletet kipróbálhatunk, amelyekre talán eddig nem gondoltunk, vagy feledésbe merültek. Egy átlagos testalkatú felnőtt ember napi 2-3 liter folyadékot veszít izzadáson, légzésen és mozgáson keresztül. Ha ezt nem pótoljuk, testünk kiszárad. Ha a folyadékbevitel nem elegendő, kellemetlen méregtelenítési tünetek jelentkezhetnek (fáradtság, fejfájás, szédülés), másrészt a szervezet a savakat és méreganyagokat zsírba burkolja, hogy azok ne károsíthassák a működését. Ennek eredménye pedig fogyás helyett zsírtárolás, vagyis hízás lesz. Tehát inni kell. (ha meghalunk is) Ebben egyetértünk, de vajon mit igyunk?

Nagyon fontos odafigyelni a megfelelő folyadékbevitelre, erre pedig tökéletes választás a víz, de mint említettem, egy idő után ez már nagyon unalmassá válik. Az energia italokról, cukros üdítőkről, mértéktelen kávé-és alkoholfogyasztásról mindenkit lebeszélnék, válogassuk meg, mit viszünk a szervezetünkbe, nemcsak az ételekre, a folyadékra is nagyon kell figyelni! A kávét, a leveseket, a tejet pedig ne számoljuk a napi folyadékhoz, azt inkább a kalóriákhoz adjuk hozzá. De máris mondok jobbat!

A rekkenő hőségben nagyon jól tud esni, egy előzőleg lehűtött zöldtea, gyümölcstea, vagy cukormentes limonádé egy pár karika lime, citrom, mentalevél kíséretében, vagy egy jéghideg cukormentes gyümölcsszörp, ezt a gyerekek is kifejezetten szívesen fogyasztják és mégis jobb, mint cukros, hagyományos rokona. (Nálunk most a bodzaszörp a sláger) Az ízesített vizeket már trendi palackokba is tölthetjük, melyekben külön rekesz készült a gyümölcsdarabkáknak, melyeket lefagyasztva, akár jégkockaként is bevethetünk. Nagyon hűsítő hideg dinnyekockákkal enyhíteni a hőséget, én mindig viszek hűtőtáskában a strandra, ennek a gyümölcsnek nagyon magas a víztartalma, arról nem is beszélve, hogy a forró nyári időben micsoda kényeztetés!

S vajon mi a helyzet az edzéssel? Sportolás közben milyen folyadékot vegyünk magunkhoz? Kellenek nekünk az izotóniás italok, vagy elégedjünk meg a vízivással, ha edzésről van szó?

Amennyiben egy hosszabb ideig tartó edzésre, esetleg versenyre indulunk, például maratont futunk, akkor a szervezetünknek szüksége van izotóniás italra, hogy pótoljuk az elveszített ásványi anyagokat. Azt tudni kell, hogy ezek az italok általában cukrot tartalmaznak (nem keveset) így cseppet sem nevezhetőek diétásnak. Ha a kedvenc aerobik óránkra indulunk, vagy túrázunk a hétvégén, kocogunk fél órát, akkor nincs szükség izotóniás italra, csak plusz kalóriákkal jutalmazzuk magunkat edzés közben, ami ebben az esetben teljesen felesleges.

Ilyenkor a legjobb dolog egy palack víz, esetleg benne egy kis BCAA italporral, ami a teljesítményt is segíti, vagy válasszunk L-karnitint tartalmazó cukormentes italt, mely kitolja kicsit a fáradtságküszöböt. Edzés után – aki fogyaszt ilyesmit - egy jó hideg fehérjeturmix is jól esik. Én személy szerint most kattantam rá egy citromos jeges tea ízű kollagén italporra, amit nagyon szeretek lehűtve fogyasztani.

Gyermekek esetében - nálunk ez nagyon bevált – rendkívül egészségesek a gyümölcsös turmixok reggelire vagy étkezések között. Ha a gyerekek elfogadnák, akkor a zöldségturmixokat is javasolnám, vagy a magtejeket, de nálunk az a veszély nem áll fenn, hogy ezeket meginnák a fiaim előlem, így marad a kivi-banán-eper turmix, vagy a barackos, mangós, avokádós koktél, de kétségtelenül ezek is nagyon egészségesek.

Egy szó, mint száz: tényleg nagyon sokat számít a napi folyadékfogyasztásra odafigyelni. Éppolyan fontos, mint az, hogy mit eszünk.

Martinka Dia

5 egészséges snack rohanós hétköznapokra

A rohanó hétköznapokban nehéz betartani a diétákat és egészségesen táplálkozni. Pedig van egyszerű és pénztárcabarát megoldása is annak, hogyan és mit egyél egészségesen napközben.

Érdekességek a cékláról

A cékla az egyik legegészségesebb zöldség. Tele van antioxidánsokkal, ásványi anyagokkal, sok vasat, kalciumot, magnéziumot tartalmaz, bővelkedik vitaminokban. Sokan csak savanyúság formájában fogyasztják, de kiváló grillezve húsok mellé köretnek, vagy salátába nyersen lereszelve, a frissen facsart céklalé pedig egyenesen kincset ér.

Szuper reggelik 300 kcal alatt

A reggeli nagyon fontos az anyagcsere szempontjából is, és az energiakészleteink feltöltését illetően elengedhetetlen, hiszen ezzel növeljük a fizikai és szellemi teljesítőképességünket.

A zabpehely diétára gyakorolt hatásai

A legmegfelelőbb és legértékesebbnek tekinthető, a sok vitamin és ásványi anyag összetétele, magas tápértéke miatt. Ebben a cikkben az egészséges zabkása szerelmeseinek alapvető kérdéseire fogunk választ adni, amelyek közül az egyik legfontosabb: valóban segít-e megszabadulni túlsúly? És ha igen, hogyan?

Egészséges, energiát adó magvak

Az avokádóhoz hasonlóan a magok is tele vannak szívbarát zsírokkal, ettől még azonban kontroll nélküli majszolásuk rövid úton tönkreteszi a diétánkat. Tanúsítsunk egy kis önmérsékletet, és élvezzük szervezetünkre gyakorolt pozitív hatásukat