Menü

Vendeé Globe - kihívások sorozata

Végéhez közeledik a világhírű vitorlásverseny! Több mint két hónapnyi folyamatos vízi élet után visszatértek a kikötőbe az első versenyzők. Az első helyen Armel Le Cléac’h francia versenyző, második helyen pedig a brit Alex Thompson végzett. Harmadikként Jérémie Beyou ért célba, és három további résztvevő már a 99 %-os teljesítési szintnél jár.

Jómagam olyan szerencsés helyzetbe kerültem, hogy a párom rokonai évekkel ezelőtt Franciaország csodás tengerparti vidékére költöztek, mely nagyjából 35 km-re fekszik a híres várostól, Les Sables d’Olonne-tól, ahonnan a mai napig egyedülálló vitorlázóverseny, a Vendeé Globe indul. Egyedülálló, mert ez az egyetlen olyan verseny, mely során a vitorlázók csak teljesen magukra hagyatkozhatnak, asszisztencia nélkül kénytelenek megkerülni ezt a golyóbist, amin élünk. Köszönhetjük ezt többek között annak, hogy bebizonyosodott, a szélén szerencsére nem eshetünk le! :)

Ebből a kikötőből hajóztak ki az indulók

Ebben az évben lehetőségünk adódott egy kis rokonlátogatásra, s nagy szerencsénkre ez pont a verseny start körüli időszakára esett. Kis csapatunkkal tehát úgy döntöttünk, ha nem is a verseny indulásának napján, de 3 nappal előtte ellátogatunk a helyszínre, a kikötőbe, ahol a hajók felsorakozva várják az indulást és gazdáikat, aki az óceán mellett társuk lesz az elkövetkezendő körülbelül 3 hónapban. Már ennyi idővel az indulás előtt alig fértünk be az elkerített területre, s akkor arról még nem tettem említést, hogy nem jutottunk le megnézni a hajókat közelről, mert akkora sor volt, hogy inkább élveztük messziről a látványt, semmint tettük volna tönkre a kedvünket és a délutánunkat a másfél órás várakozással. Azért néhány fotót így is sikerült készítenem, és az élmény is örökre megmarad!

A nyílt vízre érve az öböl egyik szélét jelző világítótoronnyal

De nemcsak ez - vagy nem ez a dolog legfényesebb pontja! Van ugyanis egy magyar képviselő is ezen a versenyen, bizonyos Fa Nándor, aki egy székesfehérvári születésű, jelenleg 63 éves úriember, és ötödik – bizony: ÖTÖDIK! – alkalommal vesz részt ezen a versenyen. Már az is nagy teljesítmény, ha valaki visszatér a kikötőbe, ugyanis annyi probléma merülhet fel az út során, hogy sokan kénytelenek feladni a versenyt. Fa Nándor azonban egy megrögzött Földkörbeutazó :) , aki indult a 2014-es év utolsó napján startoló Barcelona World Race-en is. Akkor Új-zélandi társával, Conrad Colman-nel kerülte meg a Földet, aki ezekben a napokban szintén az óceánt szeli, ugyanis ő is egyike a Vendeé Globe-on indulóknak. Igaz, a Barcelona World Race-en hetedikként, utolsóként értek célba, a jelenlegi helyzet azt mutatja, ebben a körben mindketten sokkal jobb eredményeket fognak tudni felmutatni. Az aktuális állás szerint Conrad Colman a tizedik, Fa Nándor pedig a nyolcadik helyen áll.

Oldtimer faburkolatú apró vitorlások

A verseny hivatalos oldalán (http://www.vendeeglobe.org/en) számos, a versenyzők által készített videót találhatunk. Fa Nándor oldalán mini interjúkat, hangfelvételeket hallgathatunk meg. Az egyikben például azt nyilatkozza, talán ez az utolsó alkalom, hogy indult a versenyen. Hisszük, ha látjuk! ;)

Mindenesetre az biztos, hogy rengeteg feladattal, készüléssel, szaktudás elsajátításával, napi 24 órás munkával, odafigyeléssel jár egy ilyen hosszú út, és önmagunkhoz is jó lehetőség válhat belőle – ha marad rá időnk.

Village

Fa Nándor a mostani állás szerint az út 87 %-át teljesítette, és sziklaszilárdan halad célja felé. A cikk írásának időpontjában a célig már csak 6102 km-t kell megtennie. Csak így tovább!

Bárcsak ott lehetnék a több tízezer ember között, amikor behajózik a kikötőbe...!

Tatabánya látnivalói, nevezetességei

Amennyiben egyszerre vágyunk aktív, és nyugis pihenésre, de nem tudunk dűlőre jutni, hogy hová is utazzunk az országon belül, akkor tökéletes választás Tatabánya. Itt mindenki megtalálja a számításait, hiszen egymást váltják a jobbnál jobb látnivalók, rengeteg étterem, múzeum várja az idelátogatókat. A város mellett emelkedő Kő-hegyre felsétálva megcsodálhatjuk a Turulmadarat. Emellett pedig van egy-két kihívást jelentő túraútvonal is, ha valaki inkább ezeket keresi.

Az olvasás jótékony hatásai, mentalizáció

Kutatások egész sora támasztja alá, hogy fizikailag és lelkileg is egészségesebbek leszünk az olvasástól. Köztudottan bölcsebbé válhatunk, okosabbá, empatikusabbá, de fontos megjegyezni, hogy ezek a pozitív hatások akkor figyelhetők meg, ha klasszikusan könyvet tartunk a kezünkben és úgy olvasunk, nem pedig a neten görgetünk, chatet olvasunk, közösségi oldalakat csekkolunk.

Tavaszi feltöltődés fontossága

Tavasz közeledtével ébredeznünk kellene pont úgy , mint a természetnek, de előfordul, hogy a tavaszi „kikelet” helyett, sokan bágyadtak, aluszékonyak, sőt sokan fejfájásról, szédülésről panaszkodnak.
Mára, már a tudomány is elismeri, „tavaszi fáradtság” létezik.

Futás kutyával

Egy kutya lefutotta a félmaraton, pedig csak pisilni engedték ki, olvastam a minap egy nem mindennapi cikkben. Félmaratont futókhoz csatlakozott a kutyus, aki becsülettel végig is futotta a távot Kanadában, ráadásul nem is akármilyen helyezést ért el: sikerült az első 10 között beérni, és az előkelő 7. helyen teljesítette a távot. Mire kell figyelni, ha kutyussal futunk, erről lesz szó ma.

Alkohol és sport: rontja a teljesítményt?

Vajon tényleg visszaveti a sport teljesítményünket, ha olykor megiszunk egy kis bort, vagy röviditalt, vagy alkalmanként ennyi belefér és ne fogja negatívan befolyásolni a sportteljesítményt?