Menü

10 nap és iskola - felkészülés indul!

10... 9... 8... A legtöbb gyerek bánatára most nem a vakáció betűit írjuk visszafelé, hanem a napokat számoljuk az iskolakezdésig. A visszarázódás akkor sem könnyű, ha időben megkezdjük a felkészülést a sulira, hiszen véget érnek a nyári lazítós mindennapok, újra tanulni kell és házi feladatot írni, korán kelni, kötelezettséget teljesíteni. Hát még akkor milyen nehéz a fiataloknak, ha mindenféle tudatos átmenet nélkül csöppennek vissza az iskolapadba. Jobb, ha segítünk nekik az átállásban, amit érdemes azonnal elkezdeni. No de mégis mit tehetünk?

Állítsuk át az alvásidőt

A nagyon szigorú és rendkövető szülők kivételével a legtöbb családban kicsit "elkanászodnak" nyáron a gyerekek, mert tovább ébren lehetnek, és később kell kelniük. Erre egyébként szükségük is van, hogy a meleg évszakban kipihenjék az előző iskolaév fáradalmait, valamint hogy rápihenjenek a következőre. A tanárok beszámolói alapján ugyanis érezhető a gyerekek fáradtsága a szünetmentes időszakok végén. Azonban hatásos pihenőidő ide vagy oda, az átállás nem olyan egyszerű, inkább a fokozatosság javasolt. Napról napra tehát küldjük korábban aludni a gyerekeket, és ébresszük őket korábban. Így a suli első napjaira már kevésbé lesznek fáradtak és nyűgösek.

Agyban visszarázódni...

A gyerekek legnagyobb része rengeteget felejt a nyári szünidő alatt, nem véletlenül tartanak a pedagógusok év eleji ismétléseket. Ha azt gondolnánk, hogy a felejtés témakörét túlmisztifikálják a tanárok, akkor teszteljük a gyerekeinket, hogy mire emlékeznek a tavalyi tananyagból. Meg fogunk lepődni... Nekik is egyszerűbb, ha ütemesen hangolódnak rá, hogy a szórakozáson túl mostantól több kötelesség várja őket, és újra elkezdik bejáratni a tanuláshoz szükséges "agytekervényeket". Gyakoroljunk velük otthon, vagy adjunk nekik a tavalyi könyvek és füzetek alapján feladatokat, persze csak kényelmesen, nem kell őket túlhajszolni. Sikerre, vagy lelkesedésre persze nemigen számíthatunk tőlük, mégis kímélőbb lehet nekik ez az átmenetet képező megoldás.

Vonjuk be őket az előkészületekbe

Gondos szülőként lehet, hogy lelkesen állítjuk össze a tanszerlistát és csomagoljuk a tankönyveket, de életkoruknak megfelelően adjunk minél több önállóságot ebben a fiataloknak! Ezután persze ellenőrizhetjük a munkájukat, de jó, ha ebből is érzékelik: az iskola az ő felelősségük és feladatuk - amiben persze támogatjuk őket.

Új szabályok bevezetése, a régiek ismétlése

Ha szeretnénk új, jegyekkel és tanulmányi eredményekkel kapcsolatos jutalmazási, motivációs rendszert bevezetni, akkor itt a lehetőség! Gondolkodjunk el a lehetőségeken, és beszéljük át a gyerekkel, hogy mire számíthat. Az is hasznos, ha újra tudatosítjuk a csemetékben a napirend változását. Lehet, hogy pár hónappal ezelőtt ugyanez volt, és azt gondoljuk, ez a gyereknek egyértelmű lesz, de vegyük számításba, hogy ők sokkal jobban a jelenben élnek, no és persze a kényelmetlenebb dolgokat hajlamosak okosan, módszeresen elfelejteni. Kisebbeknek segítségükre lehet, ha leírjuk, lerajzoljuk az iskolaidei napirendet, és kitesszük nekik az ajtóra, vagy a faliújságra, esetleg a szekrény belsejére.

Ünnepeljünk!

Amennyiben a gyermekünk is azok közé tartozik, akik kisebb lelkesedéssel fogadják az iskolakezdést, és szomorkásan búcsúztatják a nyarat, akkor tegyük nekik kellemesebbé a sulikezdési időszakot: ünnepeljük meg, hogy hányadikos lett. Lehet akár ajándékkal, élménnyel, vagy éttermi látogatással, a lényeg, hogy érezze, elismerik és fontosnak tartják, nem csak kötelezettségeket pakolnak rá a tanév indulásával.

Mi az az SZMK és mit takar az OSZSZ?

Általában az első szülői értekezleten október táján kéri fel az osztályfőnök a szülőket, hogy válasszanak maguk közül SZMK azaz Szülői Munkaközösségi tagokat és ugyanezt teszi az ovónő is az ovis szülőin, amikor OSZSZ (Óvodai Szülői Szervezet) tagokat választ.

Mindent a diszprexiáról

A programozott mozgásokban, melyek a csecsemő idegrendszeri érésétől függnek (pl.: kúszás, mászás), általában még nincsenek feltűnő eltérések. Később a kisdedkorban fejlődik a szenzoros érzékelés és integráció (szenzomotorika: az észlelés és a cselekvés egysége). A fejlődési diszpraxia a szenzoros integráció zavarainak egyfajta megnyilvánulása.

Ártalmatlannak tűnő, ám veszélyes dolgok a kiságyban

Lehet, hogy veszélytelennek, ártalmatlannak tűnő játékok és kiegészítők, ám valójában veszélyes dolgok, amiket feltétlen tartsunk távol a kiságytól, mikor a babánkat letesszük aludni.

Tényleg létezik a középső gyerek szindróma?

Okos elsőszülött vagy elhanyagolt középső esetleg traumatizált legkisebb gyerek? Mit mutatnak a statisztikák a születési sorrendről és a gyermek tulajdonságairól, habitusáról.

10 illemszabály, amit a gyereknek is tudnia kell

Mire tanítsuk a gyermekünket kiskorától kezdve, mely illemszabályokat illik tudnia? Természetesen a legjobb tanítás, ha a gyerek látja tőlünk a helyes viselkedést, hiszen öntudatlanul leutánoz minket.