Menü

Lány a hullámok hátán /Young Woman and the Sea/

Ha szeretnének egy otthoni, bekuckózós hétvégi estét a családdal, egy puha polár takaróval, bögre teával és tál mogyoróval, ehhez pedig egy abszolút családilag nézhető, korosztály megkötése nélküli igaz történetet, akkor a következő ajánlás most tetszeni fog.

Trudy Ederle volt az első nő, akinek sikerült valaha átúsznia a La Manche csatornát. A film az ő 1926-ban játszódó története. A 129 perces film egy amerikai-magyar-olasz-angol-francia életrajzi film, 2024-es, mondhatni új alkotás. A legendás Gertrude Ederle életéről szóló műben együtt lelkesedhetünk az úszónővel, aki nekivágott a 34 kilométer széles La Manche csatornának.

Trudy Ederle, az 1905-ben New Yorkban született bevándorló szülők gyermekeként. Egy figyelemre méltó úszó, aki szembeszállt a társadalmi normákkal. Nővére és elkötelezett edzői rendületlen támogatásával nemcsak érmeket szerzett úszóként az 1924-es párizsi olimpián, hanem elérte az elképzelhetetlent is: több mint 33 kilométert úszott Franciaországból Angliába a La Manche-csatornán.

Talán még emlékeznek a nem is olyan rég készült hasonló történetre, a Diana Nyad nagy úszását bemutató filmre, mely nemrég szintén vászonra került. Hasonlóság, hogy abban szintén egy női úszó nyílt vízi gigantikus teljesítményét követhettük nyomon.

Vannak párhuzamok a Nyad-filmmel: mindkettőben van 1-1 nő, akik ellenállnak a társadalmi konvencióknak való megfelelésnek. Nekifutnak, kudarcot vallanak, aztán nem adják fel és végül sikerre viszik tervüket.

A Lány a hullámok hátán hasonlóan a nagy megúszást választja történetéül, melynek fő eleme, hogy már önmagában is szenzációs. Egy nő, aki mostoha körülmények között nőtt fel, megküzdött a társadalmi elvárásokkal, végül neme első képviselője lett, aki át tudta úszni a La Manche csatornát, melyre a nők között azelőtt nem volt példa.

Nem szeretnék spoilerezni túlzottan, de némi bevezető: Gertrude Ederle kislány kora óta arra vágyik, hogy úszhasson, és makacs erővel söpör félre mindenféle akadályt, a kanyarót, a szülői egyet nem értést, a világháborút és a kor hitetlenkedését a női nem sportolásra alkalmasságát illetően. És a lelkesedése kétségkívül tehetséggel is jár, hiszen hamar az első Női Úszó Szövetség első számú úszója lesz és az olimpiára is kijut. Az igazán nagy dobása pedig a La Manche csatorna átúszása, s a film lényegében erre az egy eseményre fókuszál.

Trudy olyan erővel úszott, mintha mindenki más helyett is úszott volna, akiknek előtte ez a képesség nem adatott meg. Az ő úszása egyben sporttörténelem is.

Trudy karakterét Daisy Ridley formálja meg, aki egy rendkívül öntudatos, de bájos nőként jelenik meg a vásznon. Főszereplőnk fő tulajdonsága végig a kitartás és az állhatatosság. Egy pillanatra sem lehet őt eltántorítani a céljaitól, még akkor sem, ha úgy tűnik, az egész világ összefogott ellene. Trudy előtt nem sok férfinak sikerült teljesíteni a 34 kilométeres távot, női úszó pedig meg sem próbálhatta. A siker pedig elsöprő érzését, melyet milliók ünnepeltek, ahogy ezt a filmben bemutatott korabeli képkockák is mutatják.

Nem találok „fogást” a filmen. Minden percét élveztem. Hatásvadász kicsit? Lehet. Zavart engem? Egyáltalán nem. A történet roppant izgalmas, a kivitelezés filmileg tökéletes.

S végül engedjék meg, hogy párhuzamot vonjak egy most zajló kísértettel, Rakonczay Gábor lenyűgöző tervével, aki ezekben a napokban és percekben ugyan nem úszik, de evez: extrémsportolónk megkezdte utolsó expedícióját az Atlanti-óceánon. December végén Rakonczay Gábor extrémsportoló kihajózott utolsó expedíciójára. A vállalkozás keretében a tervek szerint 5000 kilométert tesz meg 65 nap alatt az Atlanti-óceánon a klasszikus kelet–nyugat irányú óceán-átkenuzás közben. Rakonczay Gábor ezekben a hónapokban 24 óránként bejelentkezik, de online is követhető facebook oldalán, hogy éppen merre jár: https://www.facebook.com/rakonczayexpediciok

Szurkoljunk együtt Gábornak is!

Izland a melankólia szigete is

A Nyári fény, aztán leszáll az éj, Jón Kalman Stefánsson izlandi író melankolikus novellacsokorszerű regénye húsz éve nagy sikerrel szerepel a könyves toplistákon. Svéd és izlandi pénzből három éve kapott egy figyelemreméltó filmfeldolgozást, pár napja már látható a honi művészmozikban is. Tragikus és szívbe markoló, egyszerű, emberi, falusi történetek egyvelege, amely a forgalmazói plakát ellenére egyáltalán nem komédia, csak egy lassú dráma.

Imposztorra várva

Közel egy éve töretlen sikerrel megy a Pesti Színházban Rudolf Péter rendezésében, Spiró György műve alapján készült Az imposztor, amely komédia jellege ellenére komoly társadalom- és politikakritikával is bír. A közel háromórás darab minden perce igazi élményt ad a rá jegyet vevőknek. Kern Andrással a címszerepben a darab jutalomjáték, a várható, megérdemelt tapsvihar azonban egyértelmű kikacsintás az elmúlt 30 évünk viszonyaira is. De lássuk a részleteket.

Piramisjátékra épült a magyar álom

Az RTL Bróker Marcsi sorozatát jelentős előzetes elvárások kísérték, amelyeknek az alkotás kétségkívül megfelelt, sőt, túl is szárnyalta azokat. Már az első képkockák beszippantanak: az 1990-es évek vidéki Magyarországát a díszletek, a zenék, a ruhák és a karcagi utcák tökéletesen hozzák vissza. Nemcsak nosztalgia ez, hanem korrajz arról, hogyan válhatott egy banki alkalmazottból országos szélhámossá valaki.

Lázadni kell, ennyi az egész?

Paul Thomas Anderson korunk egyik legsajátosabb látásmódú rendezője (Boogie nights, The Master, Vérző olaj). A naturalista ábrázolásából, a kiváló karaktereiből és kiemelkedően jó cselekvésvezetéséből ismét varázsolt, ezúttal egy igazi politikailag túlfűtött, karikaturisztikus remekművet. Megszületett a Trump-érából való kiábrándulás dicshimnusza, az év regényadaptációja, vagy csak egy maró humorú középső ujj mindenkinek, ami egy tesztoszteronbombába csomagolt korrajz is egyben? Ennek jártam utána.

Daryl Dixon Spanyolországban

A The Walking Dead-univerzum folyamatosan képes megújulni, ha nem is minden szempontból, de legalább vizuálisan. A Daryl Dixon-széria harmadik évada erre a legfrissebb bizonyíték. Ugyanis a cselekmény Franciaországból egy rövid időre Londonba, majd Spanyolországba helyeződik át, és ez a váltás alapvetően megváltoztatja a sorozat hangulatát.