Mit jelent az impulzusvásárlás és hogyan kerülhetjük el?
- Dátum: 2023.11.17., 03:08
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- akció, bevásárlólista, bevásárlótáska, dopamin, elkerül, érzelmi ok, impulzus, impulzusvásárlás, jutalomfalat, kiadás, marketingfogás, módszer, pénzkiadás, többletbevétel, tudatos vásárlás, váratlan, vásárlás szeretete, vásárlási függőség
Mi az impulzus vásárlás és miért csináljuk? Tulajdonképpen arról van szó, amikor hirtelen fellángolás után valami olyasmit veszünk, amit amúgy eredetileg nem is szándékoztunk, nem volt a bevásárlólistán, nem volt előre betervezve a költségvetésbe, mégis megvettük. Ez az impulzusvásárlás.
Megvan a szitu, amikor a bevásárlótáskából otthon kipakolva azt vesszük észre, hogy már megint megvettünk egy csomó mindent, amit is akartunk eredetileg? Olykor még az is kiderül, hogy amiért meg bementünk a boltba, azt pont elfelejtettük és elmaradt. Ez az impulzusvásárlás, mely többletbevételt jelent az eladónak, váratlan pénzkiadás nekünk.
Milyen dolgokat veszünk ilyenkor általában? Rágót a pénztárnál, vagy energiaitalt, egy újabb gyertyát a karácsonyi dekorációhoz, pedig nem is lenne rá feltétlen szükség, hiszen van otthon belőle. Egy akciós dolgot. Egy videójátékot, amit kikönyörög a gyerek. Egy csomag fociskártyát, amíg a pénztárnál várok a fiaimmal. Ezek mind jellemzően a nem feltétlenül szükséges dolgok kategória.
Miért csináljuk?
Például érzelmi okokból, akciók láttán, vagy a vásárlás szeretete végett, mert örömmel tölt el adott termék megvétele. Látjuk, hogy örül a gyerekünk, mely jó érzéssel tölt el. Az érzelmek nagy szerepet játszanak abban, hogy mit és mennyit vásárolunk.
Miért vesszük meg a sokadik gyertyát?
Mert például nehéz napunk van vagy volt és szeretnénk meglepni magunkat a nap végén vele, mint afféle jutalomfalat, amivel kicsit kedveskedünk magunknak.
Ha tudatos vásárlók vagyunk, vagy lennénk, akkor ez a fajta impulzusvásárlás nem kapna helyet az életünkben, de a marketinges szakemberek tesznek róla különféle módszerekkel, technikákkal, reklámokkal, akciókkal, hogy a figyelmünket felkeltsék, hassanak az érzelmeinkre és befolyásoljanak, vásárlásra ösztönözhetnek bennünket.
Az impulzusvásárlás a múlt miatt is kialakulhat, ha például gyerekként nem tanítottak meg valakit a pénzzel bánni, nem alakult ki ez a fajta gondolkodásmód. Persze tudjuk, csábító egy ingyenes kiszállítás, egy egyet fizet kettőt vihet akció, egy villám-árleszállítás, egy jól összerakott marketing.
Mit tehetünk az impulzusvásárlás ellen?
Amikor vásárolunk, a szervezet dopamint szabadít fel – ez az agy egyik boldogságforrása és bizonyos mértékig nincs vele semmi baj, ám ez a fajta vásárlási szeretet vásárlási függőséggé is válhat, ezért tenni kell ellene.
Érdemes átgondolni, valóban szükséges-e az a termék számunkra, vagy összehasonlítani az adott termékek árait több oldalon is, hogy megtudjuk, tényleg olyan jó-e az ár, vagy csupán belesétáltunk egy hangzatos marketingfogásba. A legjobban úgy tudunk felkészülni ez ellen, ha bevásárlás előtt végig gondoljuk, pontosan mit szeretnénk venni és ragaszkodunk a bevásárlólistához.
Vigyázzunk ezekkel! Öregít!

Mint tudjuk a divat és a trendek szezonról szezonra változnak, de sokszor előfordul, hogy ami néhány éve divatjamúlt volt, most újra a piacon van, vannak azonban olyan darabok, amelyek divat ide vagy oda, sajnos rettentően öregítenek.
Egészen a legmélyebb sötétség felé. Ezért szórakoztató a trash

Manapság sokan sok különféle dolgot neveznek „trash-nek”, magyarul szemétnek a kultúrában. Azonban honnan ered és mit foglal magában ez a stílus? Miért jelent sokaknak egyfajta bűnös élvezetet? A fogalom különböző jelentéssel bír, de cikkemben megpróbálom körbejárni ezt a nem is olyan egyszerű jelenséget.
A szerelem ünnepe, a legendáké, a kereskedőké vagy az ellendrukkereké? Valentin-nap!

Február 14-e Szent Bálint, avagy Valentin napja, a szerelmesek ünnepe, amikor az emberek világszerte virággal, apró ajándékkal lepik meg kedvesüket, szeretteiket. Mit valójában ünneplünk február 14-én?
A szülőség kettős arca: veszteség és újjászületés

Amikor utód érkezik egy családba, a környezet leggyakoribb reakciója, hogy sok örömet, boldogságot és jó egészséget kívánnak. Arról azonban kevesebb szó esik, hogy a gyerekvállalással járó, sokszor drasztikusan megváltozott élethelyzet akkor is egy krízis, sőt, valójában többszörös gyászfolyamat, ha mindennél jobban várták és vágytak rá a szülők.
Közérzetjavító színek

Köztudott, hogy egyes színek segíthetnek megtalálni a belső békénket és kreativitásunkat, hatással lehetnek a hangulatunkra, közérzetünkre, míg más árnyalatok túlzásba vitt használata hamar szorongóvá és idegessé tehet bennünket.