Menü

Mit jelent a ruhapszichológia?

Azt tartják, hogy már a reggeli öltözködés meghatározza a hangulatunkat, vagy épp fordítva a hangulatunk határozza meg, milyen színű ruhát választunk magunknak és ezzel eldőlhet, milyen nap vár ránk. Így működik a ruhapszichológia. Mit is jelent ez pontosan?

Az öltözködés pszichológiája érdekes téma lehet azoknak, akiket foglalkoztat megjelenésük és annak hatása. Hozzáértők szerint az emberek mentális állapotát, hangulatát és észlelését az öltözetük nagyban befolyásolhatja.

Régóta közismert tény, hogy a ruháink, az otthonunk, az autónk, de még a telefonunk is több csupán praktikus eszköznél, ezek az önkifejezés formái, hiszen sokat elárulhatnak rólunk, a társadalomban betöltött szerepeinkről, státuszunkról, csoporttagságainkról, személyiségünkről, személyes tulajdonságainkról. A ruháinkkal, öltözetünkkel, kiegészítőinkkel szimbolikus jeleket küldhetünk a környezetünknek arról, miként lássanak bennünket.

Az öltözködésünk nagy hatással lehet arra, hogy a többiek milyennek látnak minket, hiszen ruháink egyben üzenetet is hordoznak. Kifejezik hangulatunkat, érzéseinket, s természetesen nem kell méregdrága holmikra gondolnunk, vagy az éppen aktuális divat szerinti szettekre, elég, ha stílusosan öltözködünk, ha megtaláljuk a saját énünket, melyben jól érezzük magunkat és magabiztosnak.

Mi a helyzet a színekkel?

A pszichológusok szerint a fekete szín, valamint az ingek, blúzok, kosztümök és blézerek viselése magabiztosabbá tesz minket, a fekete egyfajta hivatalos szín, intelligenciát kölcsönöz megjelenésünknek.

A szakemberek a vörös színnek is nagy jelentőséget tulajdonítanak, vonzóvá teszi viselőjét, felkelti mások figyelmét és érdeklődését, magabiztosságot sugároz.

Az új ruháknak is hatása van a napunkra, hiszen önbizalmat adnak, új erővel vérteznek fel, az újdonság varázsával hatnak.

Mi az, ami negatívan hat?

A túl sok kiegészítő és ékszer viszont inkább bizonytalanságot tükröz, a mélyen dekoltált felsők pedig kihívóak, a hatalomvágyat szimbolizálják.

Az áhított munkához való öltözködés hozzásegíthet a jobb megítéléshez, a jobb teljesítményhez, s ezáltal a munka megszerzéséhez, gondoljunk csak egy állásinterjúra.

Olykor egy megfelelő öltözködésen, egy-két meghatározó ruhadarabon múlik, hogy növeljük önbizalmunkat, természetesen hiába egy megfelelő öltözet, az még nem kompenzálja a képességek hiányát!

Sokan a márkák rabjai!

Rengeteg olyan nőt látni, aki csak márkás ruhadarabokat vásárol, melyeken látszik a logó, ezzel pedig nem kifejezni, hanem inkább kompenzálni akarnak valamit.

A teljesen semleges színek, például a fehér a rejtőzködést, vagy az eltűnést segítik, önbizalmi problémákra utalhat, az állandóan nadrágban megjelenő hölgyek pedig sokszor úgy érzik, hogy szexualitásukat el kell nyomniuk ahhoz, hogy érvényesülni tudjanak a társadalomban, ez számukra a nőiesség elnyomása, egyfajta menekülés, védekezés.

Úgy tűnik az elemzésekből kiderül, hogy több mindent elárul rólunk a ruházatunk, mint gondolnánk, tükrözi a személyiségünket, érzelmi állapotunkat, félelmeinket. Érdemes elgondolkodnunk az öltözködésünk efféle megreformálásán, átalakításán. Csak bátran!

„Terápiás lustaság”: amikor a semmittevés is önápolás

Az elmúlt években a wellness és az önápolás fogalma egyre inkább kitágult. A meditáció, a jóga, a sport vagy a tudatos táplálkozás mellett most egy új irányzat kezd hódítani: a „terápiás lustaság” (therapeutic laziness).

Az okostelefon hatása a gyerekekre – áldás vagy átok a digitális korszakban?

Az okostelefon mára a mindennapi élet elengedhetetlen részévé vált – nemcsak a felnőttek, hanem egyre inkább a gyerekek körében is. A digitális világ nyújtotta lehetőségek kétségtelenül hatalmasak, ugyanakkor a korlátlan hozzáférés komoly kihívásokat is jelent. De vajon hogyan hat az okostelefon a gyerekek testi, lelki és szociális fejlődésére?

Elfek a polcon, csínyek a lakásban

Sokan ismerik a kis csínytevő manókat, melyek decemberben forgatják fal a lakásunkat, mindennapos jókedvet hozva.

Digitális detox: amikor a csend lesz a legnagyobb luxus

Egyre többen kapcsolnak ki – szó szerint – hogy újra önmagukra találjanak. Reggel az első mozdulat: a telefon után nyúlunk. Ellenőrizzük az értesítéseket, görgetjük a híreket, belenézünk a közösségi médiába, és máris mások életében kalandozunk, mielőtt a sajátunkat egyáltalán elkezdtük volna.

Miért érdemes már ma lefoglalni a jövő évi nyaralást? Avagy mit jelent a „first minute”

Amikor az utazás gondolata megszületik, sokan hajlamosak az utolsó pillanatban dönteni. Azonban egyre többen tartják ésszerű stratégiának, hogy már jóval előre, akár a következő évre is lefoglalják álomnyaralásukat — ez a „first minute” megközelítés számos előnyt kínál.