Beszédfejlesztő tippek az őszre
- Dátum: 2023.11.02., 07:58
- Nagyné Kohajda Wentholin Loretta
- képek:pexels.com
- beszéd, csöppség, elfoglaltság, évszak, fejlesztés, feladat, foglalkozás, gyerek, játék, kisgyermek, korai fejlesztés, nebuló, ősz, termés
Nem is gondolnánk, de a babák már a hatodik héttől elkezdenek játszani a beszédszerveikkel. A sírás is rendkívül változatos tud lenni, attól függően, hogy mire szeretne utalni. Éhséget, fájdalmat, babusgatásra vágyást stb. fejezhetnek ki. Később már egészen összetettek a hangadások. Ekkor kezdődik a gagyogás, gügyögés korszaka, és ilyenkor már minden hangulatot, szükségletet ki tudnak fejezni. A torkukat és a szájukat is elég hamar elkezdik használni. Buborékokat fújnak a nyálukból, és torokhangokat produkálnak. De az anyanyelv tökéletes elsajátítása igen összetett folyamat, számos dolognak egyszerre jelen kell, hogy legyen. Ilyenek a beszéd észlelése, megértése, valamint kifejezése, és produkciója.
Az ősz egy remek évszak arra, hogy játékosan segítsük gyermekünk beszédfejlődését. Nagyon jó alapanyagokat találunk a természetben ehhez, és izgalmasabbá tehetünk egy sétát vagy kirándulást a csöppségünk számára. Nézzünk is meg pár ötletet ennek kapcsán.

Ha kimegyünk a természetbe, akkor a hangok sokasága vesz minket körül. Akkor is, ha ezt észre se vesszük. Ne hagyjuk ki ezt a remek alkalmat, és aminek csak tudjuk, a hangját utánozzuk. A hangutánzók is szavaknak számítanak, illetve a babáknak sokkal könnyebb kiejteni és észlelni, mint a szótári szavakat. Szóval, ha kutyaugatást, madárcsicsergést, fasusogást, vagy gesztenyekoppanást hallunk, akkor hívjuk fel a gyermek figyelmét rá, és próbáljuk közösen utánozni a hangját. A főfogalmak csoportosítását is remekül tudjuk gyakorolni, a napos őszi sétán. Ez azt jelenti, hogy a megbeszélt kategóriában keresni kell dolgokat. Például járműveket, virágokat, állatokat, vagy színeket figyelünk meg a természetben. És mi fejlődik ezáltal? A szókincs és az észlelés is egyszerre.
A következő játék, amit a kicsik nagyon szoktak szeretni, az pedig a gyűjtögetés. Az őszi termések, falevelek beszerzése remek móka lehet, illetve a zsákszámra hazavitt dolgokat felhasználhatjuk kreatív, kézműves termékek gyártására, mindezt együtt a gyerekkel. Gondolok itt kavicsfestésre, gesztenye és makk figurák gyártására, de a szép színes faleveleket festéshez, vagy préseléshez is fel tudjuk használni. A gyerekeknek remek szórakozást nyújthat, ezeknek a terméseknek, növényeknek a szortírozása is. Amikor megtapogatták, megnézegették ezeket, akkor indulhat a szortírozás.
A feladat pedig nem más, mint a terméseket külön-külön tálkába válogassuk szét a nebulóval. Ezzel fejlesztve a gondolkodást és a szem-kéz koordinációt. Ez a feladat a korai fejlesztésnek az egyik elengedhetetlen játéka. Izgalmas lehet még a szenzoros doboz, ami nem más, mint termésekkel színig töltött tároló, amiben egy két mindennapi használati tárgy van elrejtve. Fontos, hogy olyat válasszunk, aminek a kiejtése egyszerű. Majd indulhat a tapogatás, keresgélés. A kutakodás közben, pedig beszélgessünk az elrejtett tárgyakról, minél többször hangozzon el a gyermek szájából a keresett kelléknek a neve, ezzel fejlesztve a szókincset és a taktilis észlelést. A kincskeresést minden csemete imádja.

Rejtsünk el a lakás különböző pontjain terméseket, leveleket akár nehézségi szint szerint is. Kisebbeket, nagyobbakat, jobban vagy kevésbé eldugva. Azért segítség nélkül se hagyjuk a lurkókat, gesztusok nélkül szóbeli segítséget nyújtsunk nekik, hogy hol lehet elbújva a megkeresendő termék. Ezzel a beszédértést, hallási emlékezetet és a koncentrációját is fejleszteni tudjuk.
A nyár végére a buborékfújás unalmassá válik, pedig a fújás maga nagyon fontos logopédiai feladat, főleg az artikuláció javításánál. Úgyhogy, a színes gömbök helyett, most a levelek fújása lesz a lecke. Az asztalra helyezett levélkupacot, szívószállal kell szétfújni. Ebből akár verseny is kerekedhet, de hogy kezdetben garantált legyen a siker kisméretű és kis kupaccal próbálkozzunk. Ha a gyerek tököt vagy őszi falevelet szeretne készíteni dekorációnak, akkor ez megoldható anélkül is, hogy minden színes legyen. Illetve, hogy órákig kellene, takarítani utána.
Vegyünk egy zacskót (ha zárható, akkor még jobb), rajzoljuk rá a gyerek által megfesteni kívánt ábrát, majd nyomjuk bele a színeket a zacskóba. Ne felejtsük el leragasztani a nyitható végét! Adjuk oda a kicsinek, és indulhat a móka. A tasakot kívülről kézzel, tenyérrel, nyomkodva, tapogatva, maszatolva színezheti ki a képet.

Ez az évszak számtalan jó lehetőséget rejt, hogy fejlesszük a gyerekeinket, kreatív tevékenységet folytassunk velük, megismerjenek számtalan új állatot, növényt. Ne hagyjuk ki a remek alkalmakat és bátran próbáljunk ki új dolgokat.
Az okostelefon hatása a gyerekekre – áldás vagy átok a digitális korszakban?
Az okostelefon mára a mindennapi élet elengedhetetlen részévé vált – nemcsak a felnőttek, hanem egyre inkább a gyerekek körében is. A digitális világ nyújtotta lehetőségek kétségtelenül hatalmasak, ugyanakkor a korlátlan hozzáférés komoly kihívásokat is jelent. De vajon hogyan hat az okostelefon a gyerekek testi, lelki és szociális fejlődésére?
Gyerekjóga – harmónia, mozgás és játék egyben
Az ingerekkel teli világban szükségünk van egy kis egyensúlyra és csendre, de nem csak a felnőtteknek, a gyerekeknek különösen, erre is jó a gyerekjóga.
Miért fáj annyira a kamaszok izomzata?
Ha ezt a témát választottam, annak az oka, hogy aggasztónak találtam: a kamaszfiam egyre többször panaszkodik izomfájdalomra. Természetesen felkerestem a gyerekorvost, és utánajártam, miért ilyen gyakori ez a serdülőknél.
Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket
A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.
Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen
Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.