Beszédfejlesztő tippek az őszre
- Dátum: 2023.11.02., 07:58
- Nagyné Kohajda Wentholin Loretta
- képek:pexels.com
- beszéd, csöppség, elfoglaltság, évszak, fejlesztés, feladat, foglalkozás, gyerek, játék, kisgyermek, korai fejlesztés, nebuló, ősz, termés
Nem is gondolnánk, de a babák már a hatodik héttől elkezdenek játszani a beszédszerveikkel. A sírás is rendkívül változatos tud lenni, attól függően, hogy mire szeretne utalni. Éhséget, fájdalmat, babusgatásra vágyást stb. fejezhetnek ki. Később már egészen összetettek a hangadások. Ekkor kezdődik a gagyogás, gügyögés korszaka, és ilyenkor már minden hangulatot, szükségletet ki tudnak fejezni. A torkukat és a szájukat is elég hamar elkezdik használni. Buborékokat fújnak a nyálukból, és torokhangokat produkálnak. De az anyanyelv tökéletes elsajátítása igen összetett folyamat, számos dolognak egyszerre jelen kell, hogy legyen. Ilyenek a beszéd észlelése, megértése, valamint kifejezése, és produkciója.
Az ősz egy remek évszak arra, hogy játékosan segítsük gyermekünk beszédfejlődését. Nagyon jó alapanyagokat találunk a természetben ehhez, és izgalmasabbá tehetünk egy sétát vagy kirándulást a csöppségünk számára. Nézzünk is meg pár ötletet ennek kapcsán.
Ha kimegyünk a természetbe, akkor a hangok sokasága vesz minket körül. Akkor is, ha ezt észre se vesszük. Ne hagyjuk ki ezt a remek alkalmat, és aminek csak tudjuk, a hangját utánozzuk. A hangutánzók is szavaknak számítanak, illetve a babáknak sokkal könnyebb kiejteni és észlelni, mint a szótári szavakat. Szóval, ha kutyaugatást, madárcsicsergést, fasusogást, vagy gesztenyekoppanást hallunk, akkor hívjuk fel a gyermek figyelmét rá, és próbáljuk közösen utánozni a hangját. A főfogalmak csoportosítását is remekül tudjuk gyakorolni, a napos őszi sétán. Ez azt jelenti, hogy a megbeszélt kategóriában keresni kell dolgokat. Például járműveket, virágokat, állatokat, vagy színeket figyelünk meg a természetben. És mi fejlődik ezáltal? A szókincs és az észlelés is egyszerre.
A következő játék, amit a kicsik nagyon szoktak szeretni, az pedig a gyűjtögetés. Az őszi termések, falevelek beszerzése remek móka lehet, illetve a zsákszámra hazavitt dolgokat felhasználhatjuk kreatív, kézműves termékek gyártására, mindezt együtt a gyerekkel. Gondolok itt kavicsfestésre, gesztenye és makk figurák gyártására, de a szép színes faleveleket festéshez, vagy préseléshez is fel tudjuk használni. A gyerekeknek remek szórakozást nyújthat, ezeknek a terméseknek, növényeknek a szortírozása is. Amikor megtapogatták, megnézegették ezeket, akkor indulhat a szortírozás.
A feladat pedig nem más, mint a terméseket külön-külön tálkába válogassuk szét a nebulóval. Ezzel fejlesztve a gondolkodást és a szem-kéz koordinációt. Ez a feladat a korai fejlesztésnek az egyik elengedhetetlen játéka. Izgalmas lehet még a szenzoros doboz, ami nem más, mint termésekkel színig töltött tároló, amiben egy két mindennapi használati tárgy van elrejtve. Fontos, hogy olyat válasszunk, aminek a kiejtése egyszerű. Majd indulhat a tapogatás, keresgélés. A kutakodás közben, pedig beszélgessünk az elrejtett tárgyakról, minél többször hangozzon el a gyermek szájából a keresett kelléknek a neve, ezzel fejlesztve a szókincset és a taktilis észlelést. A kincskeresést minden csemete imádja.
Rejtsünk el a lakás különböző pontjain terméseket, leveleket akár nehézségi szint szerint is. Kisebbeket, nagyobbakat, jobban vagy kevésbé eldugva. Azért segítség nélkül se hagyjuk a lurkókat, gesztusok nélkül szóbeli segítséget nyújtsunk nekik, hogy hol lehet elbújva a megkeresendő termék. Ezzel a beszédértést, hallási emlékezetet és a koncentrációját is fejleszteni tudjuk.
A nyár végére a buborékfújás unalmassá válik, pedig a fújás maga nagyon fontos logopédiai feladat, főleg az artikuláció javításánál. Úgyhogy, a színes gömbök helyett, most a levelek fújása lesz a lecke. Az asztalra helyezett levélkupacot, szívószállal kell szétfújni. Ebből akár verseny is kerekedhet, de hogy kezdetben garantált legyen a siker kisméretű és kis kupaccal próbálkozzunk. Ha a gyerek tököt vagy őszi falevelet szeretne készíteni dekorációnak, akkor ez megoldható anélkül is, hogy minden színes legyen. Illetve, hogy órákig kellene, takarítani utána.
Vegyünk egy zacskót (ha zárható, akkor még jobb), rajzoljuk rá a gyerek által megfesteni kívánt ábrát, majd nyomjuk bele a színeket a zacskóba. Ne felejtsük el leragasztani a nyitható végét! Adjuk oda a kicsinek, és indulhat a móka. A tasakot kívülről kézzel, tenyérrel, nyomkodva, tapogatva, maszatolva színezheti ki a képet.
Ez az évszak számtalan jó lehetőséget rejt, hogy fejlesszük a gyerekeinket, kreatív tevékenységet folytassunk velük, megismerjenek számtalan új állatot, növényt. Ne hagyjuk ki a remek alkalmakat és bátran próbáljunk ki új dolgokat.
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.