Menü

Ashwagandha

A Föld tele van gyógynövényekkel, melyek segítségünkre lehetnek különböző egészségügyi problémáink leküzdésében, ilyen az ashwagandha is. Nézzük, mire jó.

Az ashwagandha egy remek gyógynövény, ami segíthet nekünk a stressz kezelésében. Indiában és Észak-Afrikában őshonos, kis sárga virágokat hoz, leveléből és gyökeréből készítenek kivonatot. Nevének jelentése a „ló szaga”, ami jellegzetes szagára utal, de nevezik indiai ginzengnek és téli cseresznyének is. A nevéből következtethetünk, hogy Indiában használják a legtöbbet, az ajurvédikus orvostudomány egyik alapja, ezért sokszor találkozhatunk vele táplálékkiegészítőként.

Hatása több területen is bizonyított. Antioxidáns tulajdonsága révén erősíti az immunrendszert, vitanolid tartalma miatt remek gyulladáscsökkentő. Használják daganatos megbetegedések kezelésekor is, mivel apoptózist, vagyis a rossz sejtek programozott pusztulását idézi elő. Csökkenti a vércukorszintet úgy, hogy az izmokban serkenti az inzulinkiválasztást. Csökkenti a C-reaktív fehérjék elszaporodását. Ez a gyulladási marker fontos szerepet tölt be a szívbetegégek kialakulásában, de hatással van a koleszterin- és triglicerid szintre, melyek csökkenésével szintén szívünket védhetjük.

Csökkenti a kortizol szintet is. A kortizol egy stresszhormon és akkor emelkedik a szintje, ha a vércukorszintünk leesik. Amikor a kortizol szint megemelkedik, emelkedik vele a vércukorszint is, ami nem minden esetben optimális. Használják meddőség kezelésére is férfiaknál, mivel emeli a tesztoszteronszintet és növeli a termékenységet. Testépítők is előszeretettel fogyasztják, mivel kimutatták, hogy izomtömeg és izomerő növelő szer, emellett segít csökkenti a testzsír százalékot is. Legismertebb hatása ezeken kívül, hogy segít megküzdeni a stresszel, illetve a szorongással és bevált álmatlanság kezelésekor is. Depressziós időszakok ideális partnere, csökkenti a melankólia tüneteit is.

Memóriazavarral küzdők esetében is hatásos kiegészítő gyógymód lehet, hiszen hozzájárul az antioxidáns aktivitáshoz, ezek óvják az idegsejteket a szabadgyököktől, megbirkózik az oxidatív stressz okozta kellemetlen tünetekkel. Az ajurvédikus orvoslában a memória és a feladatmegoldó képesség serkentésére is bevetik.

Tiltott a fogyasztása terhes nőknek és szoptató kismamáknak, az autoimmun betegségekben és az 1-es típusú cukorbetegségben szenvedőknek. Mivel a kivonat fokozza a pajzsmirigy hormontermelését, a kezelésben résztvevő betegek számára sem ajánlott vagy az orvos engedélyével, megfigyelés alatt szabad csak fogyasztani. Szedése előtt mindig konzultáljunk kezelőorvosunkkal.

Az ashwagandha egy az indiai orvoslában közismert gyógynövény, mely segíthet nekünk a stressz és depresszió leküzdésében, javíthatja a memóriát, jó hatással lehet a vércukorszintünkre és erősítheti immunrendszerünket.

Szelektálás – mit dobjunk ki és mit ne?

Amikor már túlzsúfolttá válnak a szekrényeink, szobáink, belépni sem tudunk az előszobába, halmozzuk a tárgyakat, mániákusan gyűjtögetünk és nem akarunk semmit kidobni, akkor itt az ideje egy nagyobb szelektálásnak! Ha kétségeink vannak afelől, hogy mit szabad kidobni és mit nem ajánlott, akkor olvassák el mai írásunkat.

Energiaforrások sportoláskor: gélek, gumicukor, kóla és társai

A gumicukor, csokoládé, kóla gyakori választás sportolók körében, amikor gyors energiaforrásra van szükségük, mások gélekre, energiazselékre, italporokra, gondosan kimért grammnyi adagokra esküsznek. Vajon melyek a leghasznosabb energiaforrások a sportolók számára?

Mennyi baktériumot szed össze egy kisgyerek az udvaron?

A minap néztem arról egy videót, hogy mennyi baktérium van egy kisgyerek kezén játszótér után. A tanulmány eredményét egy mikrobiológus mutatta meg.

Ultrafeldolgozott élelmiszerek

Amikor belépünk egy üzletbe, kedvünkre vásárolunk a polcokról, de valószínűleg sokszor azt se tudjuk, hogy konkrétan milyen élelmiszer került a kosárba. Pedig a boltokban rengeteg a feldogozott termék, ilyen az ultrafeldolgozottak köre is.

Reggelizéssel kapcsolatos tévhitek

Ahányféle diéta és trend, annyiféle útmutatás az étkezésekről. Tények és tévhitek a reggeliről, pro és kontra.