Módszerek a hatékony tanuláshoz
- Dátum: 2021.10.23., 07:38
- Udvari Fanni
- képek:pexels.com
- agyműködés, fejlődés, gondolkodás, iskola, képesség, koncentráció, memória, munka, tanulás, technika
A magyarok átlag életkora 75 környékére tehető. Ebből rosszabb esetben 8, jobb esetben pedig legalább 16 évet tanulással töltünk. Tanulni azonban nem mindenki szeret, és nem is egyenlő hatékonysággal tud. Egyes tanulási technikák és módszerek viszont bizonyítottan megkönnyítik a tanulást.
1. Tanulási technika: Spaced/distributed practice
Lényegében azt jelenti, hogy ne egyhuzamban tanulj sokat, hanem elosztva több részletre keveset. Kutatások bizonyítják, hogy egy intenzív tanulási periódus sokkal kevésbé hatékony, mint több kisebb tanulási periódus. Például, ha tudod, hogy 10 órát szeretnél tanulni egy vizsgára, akkor sokkal hatékonyabb, ha 5 napon keresztül tanulsz 2 órát, mint ha egy nap tanulsz 10 órát. Ennek az oka, hogy az agy alvás közben raktározza el a bevitt információkat a hosszú távú memóriába. Illetve ahhoz, hogy az agy hosszú távon is stabilan előtudja hívni a bevitt információt, újra és újra meg kell ismételni az előhívást. Az agy így tudja “megszokni” és később könnyen alkalmazni ezt, és ez a több, de rövidebb tanulási ciklussal lehetséges.
Mit kell tenned, ha ezt a tanulási technikát akarod alkalmazni?
Oszd fel egyenlő részekre az anyagot, amit tanulni fogsz.
Miután végeztél, kezdd az első résszel, majd haladj így az előre meghatározott ütemterved szerint.
2. Tanulási technika: Practice testing (Retrieve practice)
Ez a módszer az információk előhívására helyezi a hangsúlyt. Abban segít, hogy sokkal egyszerűbb, amolyan rutinművelet legyen az információk előhívása az agynak. A lényege, hogy olvass el egy fejezetet vagy bekezdést, majd jegyzeteld le a legapróbb részletekig a megjegyzett információkat.
Ezután ellenőrizd le, hogy helyes információkat írtál-e le. A retrieval practice hatékonysága abban rejlik, hogy “hozzászoktat” a számadáshoz. Nem a dolgozat vagy a teszt lesz az első helyzet, ahol a tudásodat elő kell hívnod.
Kutatások igazolják, hogy sokkal hatékonyabb, ha 100 percből 30-40 percet tanulsz ténylegesen, a maradék időben pedig felidézed a tanultakat.
Csinálj minél több gyakorló tesztet, majd ellenőrizd le azokat!
A jó eredményes tesztek növelik az önbizalmadat, csökkentik a stresszt, így az éles vizsga is jobban fog menni.
Mit kell tenned, ha ezt a tanulási technikát akarod alkalmazni?
Válaszd ki a részt, amit először tanulmányozol, majd kezdd el tanulni.
Miután végeztél, vegyél elő egy tollat, és egy papírt, majd írj le mindent, amire emlékszel.
Ezek után vedd elő az anyagot, és ellenőrizd le, hogy helyes dolgokat írtál-e.
Így haladj végig az anyagon.
3. Tanulási technika: Elaborative interrogation
Ennek a tanulási technikának az a lényege, hogy kérdezz magadtól. Ezzel tudsz ok-okozati összefüggéseket teremteni az agyadnak, ami könnyíti az információk befogadását.
Mit kell tenned, ha ezt a tanulási technikát akarod alkalmazni?
Válaszd ki a részt, amit először tanulmányozol, majd kezdd el tanulni.
Miután végeztél, kezdj el magadnak kérdéseket feltenni. (Évszámokra, eseményekre, végkimenetelekre.)
Ezek után vedd elő az anyagot, és ellenőrizd le, hogy helyesen válaszoltál-e.
Így haladj végig az anyagon.
4. Tanulási technika: Interleaving
Teremts az agyadnak összefüggéseket. A módszer lényege, hogy egy fejezetet váltakozva tanulj, azaz ne egymást követő oldalanként, vagy bekezdésenként haladj, hanem ugrálj ezek között.
Az első fejezet után például átugorhatsz az utolsóra. Ez azért hatékony, mert az agyad így az anyag egészét fogja látni egyszerre. Vagyis megteremted a lehetőséget, hogy ne részleteket, hanem a teljes képet lássa. Így tud ok-okozati összefüggéseket és kapcsolódási pontokat kialakítani.
Mit kell tenned, ha ezt a tanulási technikát akarod alkalmazni?
Válaszd ki a részt, amit először tanulmányozol, majd kezdd el tanulni. (Pl. 1. fejezet)
Az 1. fejezet után ugorj át a 3.-4. vagy a neked tetsző fejezetre és így tovább.
Így haladj végig az anyagon.
5. Tanulási technika: Memória palota
A Ciceró féle memória palota bizonyult az egyik leghatékonyabb memorizálási eszköznek különféle információk és információ csokrok elsajátítására.
Ha mesteri szintre fejleszted a képességeid (ami bárki számára lehetséges) akkor simán képes lehetsz, akár 100 kártya sorrendjét pontosan visszamondani.
Ereje abban rejlik, hogy felhasználja a memória mindhárom kulcsfontosságú elemét:
a képzeletet
a képzettársítást
és a helyszínt
Lényegében ez úgy működik, hogy elképzelsz egy számodra már jól ismert épületet (ez lesz a palota) nagyon részletesen és különböző asszociációs láncokat hozol létre az agyadban, néhány szabályt alkalmazva. (Például, hogy minél abszurdabb, mulatságosabb, színesebb legyen, mert így könnyen megjegyezhető.) Minden megjegyezni kívánt információt egy helységbe helyezel egy teljesen abszurd szituációba. Azaz, például, ha meg akarod tanulni a XX. századi magyar költők nevét, vagy bizonyos évszámokat, akkor elképzeled, hogy a konyhában a borhűtő mellett éppen egy lila banánnal golfozik Ady Endre, az 1874-ben született Churchillel.
További hatékonyságnövelő tippek a tanulási technikák mellé
Használj példákat!
Ez például idegen nyelvtanulásnál az egyik leghatékonyabb módszer. De ugyanúgy kiválóan alkalmazható bármely más területen. Minden szóhoz, vagy szerkezethez tanulj meg egy egész mondatot! Ha célul tűzted ki, hogy fejleszted a melléknév szókincsedet angolból, akkor ne pusztán a mellékneveket tanuld meg, hanem építs mondatokat a melléknevekből.
Tanulási technikák ide vagy oda, a rendszeresség mindig csodákra képes. Egy minimum 21-180 napig ismételt tevékenység szokássá válik. Így például a helyes időbeosztás is megtanulható!
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Tavaszi megújulás – kívül és belül

A tél után a tavasz olyan, mint egy mély lélegzetvétel: friss, üde, és tele van lehetőséggel. A természet új ruhát ölt, zöldbe borulnak a fák, virágba borul a világ, és ezzel együtt mi is új energiákat érzünk magunkban. De vajon tudatosan is megéljük ezt a megújulást?
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!