Menü

A Pomodoro technika – tanulj többet, ugyanannyi idő alatt!

A megfelelő minőségű alvás nagyon fontos a hatékony tanulás szempontjából, mindössze arról van szó, hogy egy kicsit szervezni kell. Ennek pedig az egyik kulcsa a Pomodoro módszer. A következőkben tehát arról lesz szó, hogy hogyan használd ki jobban a tanulásra szánt időt.

Mi az a Pomodoro módszer?

Egy időmenedzsment technika, melyet egy Francesco Cirillo nevű olasz úriember talált ki (úgy tűnik, ezek az olaszok mégiscsak sejtenek valamit a hatékonyságról) a nyolcvanas években. A módszer végtelenül egyszerű: eldöntöd, hogy min fogsz dolgozni, majd leülsz és 25 percet CSAK azzal foglalkozol, utána tartasz öt perc szünetet, aztán újra dolgozol 25 percet, és így tovább.

A trükk abban van, hogy a 25 perc alatt, SEMMI mást nem csinálsz, csak az adott dologgal foglalkozol. Nincs Facebook, nincs email, nincs telefon, nincs gyerekfürdetés, mosogatás, ablakon kibámulás, chatelés, kávékészítés. Semmi.

Csak és kizárólag a FELADAT létezik. A 25 percről okos emberek megállapították, hogy elég hosszú, hogy valami értékelhető dolgot meg lehessen csinálni, azonban nem túl hosszú, hogy az ember figyelme elvándoroljon. 25 percet mindenki tud ülni egy helyben és egy dologgal foglalkozni.

Utána jön a dedikált 5 perc szünet, mikor annyi facebook like-ot lehet nyomni és annyi Coelho bölcsességet lehet megosztani, amennyibe nem pirul bele a gép. Utána viszont vissza a melóba!

A módszer mögött húzódó elmélet egyszerű: ha az ember nem multitaskol (nem több dologra figyel egyszerre), akkor sokkal jobban tud haladni – egyszerűen azért, mert a különböző feladatok közötti “váltás” rengeteg “figyelemegységet” elvesz és ezek iszonyatosan pazarolják az időt.

Példa: ha fordítok, és közben chatelek valakivel, akkor 5-10 másodpercenként visszaugrok a chatablakhoz, megnézem írt-e, ha igen, válaszolok, aztán vissza a fordításhoz.

Ha azonban kizárom a chatet és csak a fordításra figyelek, akkor fókusz módba kerülök, ontom a mondatokat, ráhangolódom a dologra. Előny, ha valaki meg tudja osztani a figyelmét – de nem akkor, mikor hatékony akar lenni.

Kinek lehet hasznos a Pomodoro technika?

Alkotóknak: Gyakorlatilag bárkinek hasznos lehet a pomodoro módszer, akinek mások által is ellenőrzött terméket kell készítenie. Beszéljünk a fejlesztő kódjáról, a designer drótvázáról vagy egy szövegíró értékesítési szövegéről, a pomodoro technika kapóra jöhet mindegyik esetben. Kezdetben visz a lelkesedés, de akármennyire szeretjük is a munkánkat, az ismétlődő feladatok néha nem nyújtanak emberfeletti motivációt.

Idő szűkében lévőknek: A monumentális projektek képesek lebénítani bennünket. Ha 50 hosszú tételt kell megtanulnod 1 hét alatt a következő vizsgára, akkor jogosan kezdhetsz óráid számolgatásába és juthatsz arra a következtetésre, hogy mindez lehetetlen. Ha pedig minden ébren töltött órádat tanulással töltöd, akkor előbb-utóbb azt veszed észre magadon, hogy csak bámulod az előtted lévő papírt, de nem tanulsz semmit. Hasonló szituációkban nem csak az idődet, hanem az energiádat is segít beosztani a pomodoro technika.
Zavaró tényezőkkel harcolóknak: Könnyű azt mondani, hogy kapcsold ki a telefonod, vagy törölj le minden appot róla. Ezek a tippek azonban manapság nem feltétlenül állják meg a helyüket.

Bár az ideiglenes közösségi média detox hasznos lehet, sokan nem akarunk, vagy nem mondhatunk le a figyelemgyilkos, folyton pittyegő platformokról. A pomodoro technika segít, hogy fókuszáltan dolgozhassunk, majd a munkával töltött szakaszt követően ismét elérhetőek legyünk.

Az énerő miértje és fejlesztése

Az életben számos olyan kérdés van miszerint: milyen tulajdonságokat szeretünk leginkább magunkban? Mely képességeinkre támaszkodhatunk a nehéz helyzetekben? Úgymond mindenki életében vannak krízisek, mélypontok, amelyekkel akkor is meg kell küzdeni, ha az számunkra nem komfortos. Ehhez a küzdéshez énerőre van szükség, amelyet leggyakrabban a múltbéli helyzetekből, és tapasztalatokból merítünk. Ebben a cikkben arra kaphatunk választ, hogy miből táplálkozhat a belső énünk, vagyis miből meríthetünk erőt a mindennapi stresszhelyzetekkel való megküzdéshez.

Alkohol és sport: rontja a teljesítményt?

Vajon tényleg visszaveti a sport teljesítményünket, ha olykor megiszunk egy kis bort, vagy röviditalt, vagy alkalmanként ennyi belefér és ne fogja negatívan befolyásolni a sportteljesítményt?

A rossz főnök jellemzői

Jó vezetőnek lenni kemény munka, rossz vezetőnek lenni viszont igazán könnyű. Ám semmi sem fekete vagy fehér: senki sem állhat a spektrum két végpontján, vagyis nincs teljesen tökéletes vezető, ahogy ördögtől való, rossz főnök sem. Ha a vezetők odafigyelnek arra, hogy ne kövessék el ezeket a hibákat, számos buktatót elkerülhetnek.

A betegségtudat valós okai

Az egészségszorongás kapcsán fontos kiemelni annak két „végpontját”: amikor a személy nem észleli testi jelzéseit, vagy nem veszi tudomásul azokat, illetve amikor felnagyítja őket olyannyira, hogy akár ennek hatására halálfélelmet is átél.

Mi okozza a tavaszi fáradtságot és mit tehetünk ellene?

A tavaszi fáradtság nem betegség, sokkal inkább egy fizikai és pszichés tünetekkel járó, ideiglenes állapot, jellemző rá a kimerültség, a letragikus hangulat, olykor a fejfájás, migrén vagy alvási nehézségek.