Új munkahelyi őrület – kik azok a digitális nomádok?
- Dátum: 2021.06.29., 23:23
- Nagypál Bíborka Anna
- képek:pexels.com
- digitális, home office, koronavírus, munka, munkahely, számítógép, távmunka, világ, y generáció, z generáció
Néhány országban már a koronavírus előtt létezett a home office fogalma, azonban Magyarországon csak a vészhelyzet idejében kezdtek el élni a munkahelyek ezzel a lehetőséggel. Ennek kapcsán ma, aki home officeban dolgozik, az bárhol dolgozhat – így most már hazánkban is kezd elterjedni a digitális nomádkodás fogalma.
A digitális nomád az, akinek nincs szüksége személyes jelenlétre a munkája során. Tehát irodán kívül bárhová elviheti a munkáját, azaz távmunkát végez. Ilyenek általában az online marketing, sales, support, programozás, design, de már egyre több munkát ide lehet sorolni. A digitális nomádoknak ezért lehetőségük van arra, hogy ne csak otthon dolgozzanak, hanem akár másik országból is végezhetik gond nélkül a feladataikat. A digitális nomádok dolgozhatnak egy bizonyos cégnél, de egyre több személy vág bele a freelance munkába, azaz saját vállalkozásba kezd és szabadúszóvá válik.

Ennek a munkaformának is megvannak az előnyei és a hátrányai is. Kifejezetten nagy előny, hogy a távmunkában dolgozóknak megvan arra a lehetőségük, hogy a munkát kirándulás során magukkal vigyék, ezért nincsenek egy fix helyhez kötve. A távmunka kifejezetten előnyös lehet kismamák és anyukák számára, akiknek így van lehetőségük arra, hogy részmunkaidőben otthonról vagy más helyről dolgozhassanak. A digitális nomádok saját maguknak tudják beosztani az idejüket, ezáltal időt nyerhetnek új hobbiknak.
Ugyanakkor az időbeosztás hátrány is lehet, mert nagy önfegyelem kell ahhoz, hogy valaki megfelelően be tudja osztani az idejét. Mindezek mellett nem válik szét a munka és a magánélet, hanem összefolyik, mondhatni eggyé válik. A digitális nomád szó szerint haza viszi a munkát, ami megpecsételheti a mindennapokat. Sokan nem tudnak otthonról dolgozni, hiszen hiányolják a motiváló irodai munkakörnyezetet, a munkatársakat és a már megszokott ritmust.
A koronavírus azonban rámutatott arra, hogy a digitális nomádkodás az elkövetkezendő évtized egyik legnépszerűbb életformája lesz. A vállalkozóknak és vezetőknek is meg kell ismerkedniük a jelenséggel, és ha rájönnek az mikéntekre, akkor képesek lesznek saját vállalatuknak is előnyt kovácsolni belőle.

Egyébként digitális nomádoknak nevezzük még átfogóan az Y-Z generációt, hiszen ők nagyrészt már beleszülettek a számítógépek és telefonok által dominált világba. Ők lesznek a digitális nomádkodás legfőbb haszonélvezői, mert a generációjuk nagyon gyorsan képes új helyzetekhez alkalmazkodni. Gyorsan tanulnak és képesek az internetet jól használni.
Nagypál Anna
Kutyák ovisa és szállodája – minden, amit a napközikről és panziókról tudni kell
Ha valaha is előfordult, hogy egész nap dolgozott, és közben azon gondolkodott, vajon mihez kezd otthon egyedül a kutyája, akkor érdemes megismerkednie a kutyanapközi és kutyapanzió szolgáltatásokkal. Ezek a lehetőségek kifejezetten azoknak a gazdiknak szólnak, akik szeretnék biztosítani kedvencük számára a megfelelő gondoskodást és társaságot akkor is, amikor éppen nem tudnak velük lenni.
„Hygge” – a dánok boldogságának egyik kulcsa
Ahány nép, annyi szokás, legyen az gasztronómia, orvoslás, vagy életfelfogás. A dánok ezutóbbiban kifejezetten jók, de hogyan csinálják?
Óraátállítás – kinek áldás, kinek átok?
Október végén ismét elérkezik az idő, amikor egy órával visszaállítjuk a mutatókat, és ezzel hivatalosan is átlépünk a téli időszámításba. Sokan örülnek a plusz egy óra alvásnak, de a valóságban ez a látszólag apró változás sokkal több szervezetet megvisel, mint gondolnánk.
Hétköznap vagy mindennap? A munkarendek harca a 21. században
A modern multi cégek korszakában egyre több vita bontakozik ki arról, hogy melyik beosztás szolgálja jobban az ember és a gazdaság érdekeit. A klasszikus, állandó 8–4 és 9–5 rendszer, vagy a rugalmasabb, akár hétvégi műszakokat is magába foglaló struktúra. Bár mindkettő ugyanarra a 8 órára épül, a különbség nemcsak az órák számában, hanem az életstílusban és a mentális hatásokban is rejlik.
Miért kedveljük azt, amit ismerősnek érzünk?
Nap mint nap információk milliói bombáznak bennünket. Hírek, reklámok, arcok, dallamok, bejegyzések és üzenetek váltják egymást a szemünk előtt. A legtöbbre talán nem is figyelünk tudatosan, mégis beépülnek a fejünkbe. Azonban miért van az, hogy egy idő után elkezdünk kötődni azokhoz a dolgokhoz – akár egy tárgyhoz, egy emberhez vagy épp egy zenéhez –, amelyek rendszeresen felbukkannak a mindennapokban?