Menü

A növényi alapú italok hatásai

A növényi alapú italok hallatán az emberek mindig a vegánokra asszociálnak. Viszont manapság már nem csak ők isznak növényi tejet, hanem a laktózérzékenyek, a diétázók vagy akár az arra nem rászorulók is, mert ezen italok mindenki számára hozzáférhetőek. Nagyon fontos tehát tudni, hogy személy szerint nekünk melyik az ajánlott és melyik az az ital, ami a táplálkozásunkba beilleszthető.

Az közismert, hogy a növényi tejek beilleszthetőek a vegán és növényi alapú étrendekbe, illetve, hogy az egészség életmódot is támogatják. A növényi tej kevesebb esetben vált ki allergiás reakciót, mint a tehéntej (ezért tej-tojás érzékenyek is növényi italokat fogyasztanak). Nem tartalmaz koleszterint és alacsony zsírtartalmúak, így a magas koleszterinszint elleni küzdelemben is remek segítség lehet.

A szójatej a legkorábban elkészített növényi tej. Laktózérzékenyeknek és a cukorbetegeknek is megfelelő választás, mert nem növeli a vércukorszintet, hanem segíti annak szinten tartását. Nagyon hasonlít tápanyagtartalmában a tehéntejhez. Mivel lassan, fokozatosan bomlanak le a benne lévő cukrok, ezért könnyen emészthető ital. Hasonlóan a tehéntejhez, magas a kalcium tartalma, így a csontritkulás is megelőzhető. Magas a fehérjetartalma is (100 ml szójatej 4,6 g fehérjét tartalmaz), ezért a szója protein készítményt fogyásra szokták ajánlani.

A mandulatej alacsony kalóriatartalmú, ezért étvágyfokozó hatása van. Ha fogyókúrázni szeretnél, akkor mindenképpen kerüld el a mandulatejet! De fogyasztásra ajánlják a vérszegény vagy alultáplált illetőknek. Szív-és érrendszeri problémák ellen remek választás a mandulatej Omega-3 tartalma miatt. Fontos megemlíteni, hogy nagyon alacsony a fehérjetartalma, hiszen 250 ml mindössze 1 g fehérjét tartalmaz csak!

A rézben gazdag kókusztej segít fenntartani a bőr és a véredények rugalmasságát. Segíti csökkenteni az ízületi gyulladásokat, mert szelén tartalma magas. Cinket is tartalmaz a kókusztej, ami pedig lassítja a rákos sejtek tevékenységét. Magasabb a zsírtartalma az előző italokéhoz képest, de ha mértékkel fogyasszuk, zsírégetésre és izomzat építésére is alkalmas.

Szintén fogyókúrázóknak és rendszeres sportolóknak ajánlják a zabtejet, viszont itt is fontos megjegyezni, hogy a mértékletesség mennyire fontos. A bolti termékek tartalmazhatnak hozzáadott cukrokat és stabilizátorokat. Táplálkozási szakértők nem tanácsolják a zabtej rendszeres fogyasztását, inkább a kókusztejet javasolják napi felhasználásra. Gluténérzékenyek sajnos ezt az italt nem fogyaszthatják. Ez a legrostosabb növényi ital.

Ne felejtsük el azt se, hogy az állati eredetű tej is mennyire egészséges. Gondoljunk a magas D-vitamin, kálium-és kalciumtartalmára. Fontos, hogy magas a szénhidrát-és fehérjeszintje. Az aminósavak támogatják az egészséges izomzat felépítését. De nagy a zsírtartalma, és akár tartalmazhatja a tehénnek adott antibiotikumokat és egyéb szereket is. Ilyenkor kell mérlegelni, hogy mire van szüksége a szervezetünknek, milyen élelmiszereket és italokat kell mellőznünk vagy bevezetnünk egészségünk megóvása érdekében. Ezért az egészséges táplálkozás és életmód legfontosabb szabálya a mértékletesség és saját testünk ismerete.

Miért fontos a B12 vitamin?

A vitaminok elengedhetetlenek az egészséges testi, szervi és pszichés működésünkhöz, nem lehet eleget hangsúlyozni fontosságukat. Egyik ezek közül a B12 vitamin, aminek sokféle jótékony hatása ismert.

Hideg gyógyteák meleg napokra

Nyáron is érdemes gyógyteákat fogyasztani, hiszen jótékony hatással van az immunrendszerünkre. Hogyha a kánikulában nem szeretnénk forró italt inni, kiváló megoldás lehet egy hidegen fogyasztható gyógytea elkészítése. Ezzel kapcsolatban olvashatsz elkészítési tippeket és teafajtákat ebben a cikkben!

Az érrendszer megerősítése érdekében szedj Q10-et

A Q10 koenzim, közismert nevén CoQ10, egy létfontosságú antioxidáns, amelyet a szervezet természetes módon elő tudja állítani. A bőrápolásban döntő szerepet játszik a fiatalos megjelenésű bőr fenntartásában.

Ételek, amiket jobb kerülni migrénnel küzdőknek

Rengeteg ember küzd a fejfájás valamilyen formájával, megkeserítve mindennapjaikat, ezért van, amire érdemes odafigyelni, ha nem akarunk erősebb fájdalmakat átélni, ilyen az étkezésünk is.

Túlsúlyos gyerekek

Gyakran olvasni szomorú statisztikákról, mely szerint az elhízás mértéke Magyarországon a felnőtt lakosság körében 30 százalék, a túlsúlyosak aránya pedig ennél is több. S ami még döbbenetesebb, hogy gyermekkorban az esetek kevés százalékában áll csak valamilyen betegség az elhízás hátterében, sokkal inkább az életmód az, ami ezért az aggasztó állapotért felelős.