Menü

Maradéktalanul

Magyarországon közel 2 millió tonna ételt dobunk szemétbe évente, otthonainkban ennyi végzi a kukában. Hatalmas pazarlás ez, mely ellen civil szervezetek is tiltakoznak. Kétmillió ételhulladék rengeteg, miközben tízezrek éheznek, s ez világszerte jelentős probléma, nemcsak Magyarországon.

A magyar élelmiszerpazarlás legnagyobb szelete a háztartásokban keletkezik, otthonainkban landol a szemetesben.

A pazarlás csökkentésének érdekében már léteznek hatékony kampányötletek, vannak élelmiszerláncok, amelyek vállalják, hogy a nap végén megmaradt termékeiket eljuttatják a rászorulókhoz, ez már egy lépés a megoldáshoz vezető úton.

Mindenképp törekedni kell arra, hogy megmentsünk sok tonna megmaradt élelmiszert, mert még felhasználhatóak. A rászorulóknak életmentő lenne jópár élelmiszercsomag, melyet a maradékokból el lehetne készíteni. A nélkülözők örülnének neki.

Mi az, amit mi tehetünk?

Például konyhánkban megpróbálunk a maradék ételek felhasználásával új fogásokat készíteni, a pazarlás helyett kreativitásunkat bevetve megelőzni az ételek szemétben landolását.

Az éttermekben amit nem tudunk elfogyasztani, csomagoltassuk el, együk meg otthon később, jó lesz vacsorára, másnapra.

A túlvásárlást is meg kell előznünk, ami nemcsak a pénztárcánknak tesz jót, hanem a diétánknak is. Nem véletlenül mondják, hogy sosem szabad éhesen vásárolni menni és nem árt, ha van nálunk bevásárlólista, melyre hagyatkozunk és melytől nem térünk el. A boltban csak azt vegyük meg, amit később tényleg megeszünk, vagy amire ténylegesen szükségünk van.

A fő cél az, hogy annyit vásároljunk, annyit elfogyasztunk, így pedig nem keletkezik kidobásra váró ételfelesleg. A maradék főtt ételt vagy akár a kenyeret fagyasszuk le, semmiképp ne dobjuk el. Ha felhalmozzuk akkor feltehetően a szavatossági idő lejárta után kidobjuk.

A szavatosságot egyébként figyelni kell, de semmiképp sem kell eldobni feltétlen az egy napja lejárt terméket, mert nem biztos, hogy van bármi baja.

Ahol házikedvenc van, ott az ételmaradék a kutyusnál landol, akinek viszont nincs háziállata, érdemes a fenti tanácsokat megfogadva vásárolni, fagyasztani.

Főleg ünnepek idején gyakori, hogy több étel is rajtunk marad. A süteményhegyekből én meg szoktam kínálni szomszédaimat, rokonaimat, barátaimat, munkatársaimat, de volt, hogy a mikuláscsomagok nagy részét négy gyermekes családosoknak, óvodáknak továbbítottam, rászorulóknak ajándékoztam el.

Ami nekünk felesleges, másnak érték lehet. Így mindenki jól jár.

Tervezzünk előre! A legegyszerűbb módja annak, hogy ne kelljen kidobnunk semmilyen maradékot, ha megtervezzük előre mikor miből mennyit főzünk. Átgondolva főzzünk és dobozoljunk.

Bevásárlás előtt még otthon ellenőrizzük a készleteinket, így elkerülhetjük, hogy olyan alapanyagot vásároljunk, ami van otthon.

A tudatosság a konyhában is elengedhetetlen, de mindig megéri spórolni az élelmiszerhulladékkal! Segítsünk másokon!

Martinka Dia

Miért jó a tengervíz?

Nincs is annál jobb dolog nyáron, mint amikor a napsütötte tengerparton barnulunk, pancsolunk és frissítőket iszogatunk. De abba bele sem gondolunk, hogy a sós tengervíz igazi csodaszer! Lássuk, miért is olyan jó…

Miért fontos a fényvédő?

Bőrgyógyászok és kozmetikusok egyaránt nem győzik kiemelni, hogy mennyire fontos a fényvédő gyakori kenése az arcra. Nemcsak nyáron, de télen is szükség lenne rá, azonban erről sokan megfeledkeznek.

Milyen egy tökéletes piknik?

A szabadban rendezett összejövetelek mindig sikert aratnak, részei lehetnek egy kirándulásnak, vagy lehet egy szülinap, vagy más alkalom megünneplése is a barátokkal. Piknikre fel!

Meggyógyulhatunk a Placebo tablettáktól is?

Placebonak tekinthető minden olyan gyógyszer, amely valódi orvosi kezelésnek tűnhet, de nem az. Lehet tabletta, injekció, és sok más típusú álgyógyszer is. Ami minden placeboban közös, az az, hogy nem tartalmaz aktív hatóanyagot, mely kihat az egészségre.

Sosem késő elkezdeni sportolni: így vágj bele 40 felett

Nem számít, hogy hány évesek vagyunk, sportolni bármikor el lehet kezdeni. Sőt, érdemes is, hiszen a rendszeres mozgás segít megőrizni a fiatalságunkat és formában tart, arról nem is beszélve, hogy sportolással rengeteg betegséget megelőzhetünk. Ám 40 éves kor felett már nem pontosan úgy kell nekikezdeni a sportolásnak, mint fiatalabb korban. Íme, azok a tippek, amelyek segítségül szolgálhatnak az elkezdésben - szakértő tippjeivel.