A média és az étkezés
- Dátum: 2020.01.15., 21:51
- Varga Ágnes Kata
- blog, diéta, életmód, életmódváltás, étkezés, facebook, főzés, gasztroblog, gasztronómia, gluténmentes, hatás, ideál, információ, instagram, internet, média, paleo, tájékozódás, tanács, táplálkozás, televízió, tipp, vegán, vegetáriánus, videó
A média mindig is meghatározta korának ideálját, csak nem mindig ugyanazon a módon. Napjainkban a különböző divatműsorok mellett egyre elterjedtebbek a gasztronómiai műsorok, a táplálkozással és életmóddal foglalkozó műsorok. Ugyanez jellemző a közösségi oldalakon terjedő videókra, cikkekre. Igen nagy számban indulnak gasztroblogok, főzéssel kapcsolatos videóoldalak, újfajta diétákat ismertető facebook-csoportok, emellett pedig élénken él az elmúlt évek szokása, a "mutasd, mit eszel", vagyis az ételeink fotózása. Ezek pedig, ha olykor nem is vesszük észre, tudatunkon kívül is befolyásolják az étrendünket, és en bloc az ételekről és az étkezésről alkotott véleményünket. De mégis hogyan? Először is a rengeteg impulzus révén, ami ér bennünket. Minél többször találkozunk egy erős ingerrel, annál kevésbé valószínű, hogy figyelmen kívül tudjuk hagyni.

Bár az első reakciók után a hozzászokás is természetes része a folyamatnak, mégsem bízhatunk abban, hogy csak azért, mert sűrűn találkozunk ezzel az ingerrel, kevésbé fogunk odafigyelni rá. Biztosan nem fogunk elgörgetni vagy elkapcsolni anélkül, hogy a látottak hatással legyenek ránk. Meglehet, hogy a hatás nem azonnal érezteti az erejét, de beszivároghat a mindennapjaink során folytatott életvitelünkbe, sőt, a meghozott döntéseinkbe is. Nem véletlen, hogy a nagyobb vállalatok sok pénzt szánnak a saját termékeik megfelelő helyen és időben történő feltüntetésére, hiszen ez a termékmegjelenítés impliciten befolyásol minket. A média és a közösségi média másik nagy hatása, hogy könnyebbé teszi a trendek elterjedését. Hamarabb találkozhatunk új életmódokkal, diétákkal, mindezt pedig úgy, hogy abszolút pozitív oldalait ismerhetjük meg a számunkra teljesen ismeretlen újdonságoknak. Véleményeket olvashatunk, tapasztalatokat oszthatnak meg velünk, mi pedig eldönthetjük, adunk-e esélyt egy újfajta szemléletnek. Ilyen hatások indították el a vegetarianizmus és veganizmus hatalmas divatját, a gluténmentes étrendet követők számának jelentős gyarapodását. Hiszen ezek az étrendek sokkal egyszerűbbnek, betarthatóbbnak, követhetőbbnek tűnnek úgy, hogy azt látjuk, milyen sokan próbálkoztak már vele sikeresen.

Ráadásul recepteket és praktikákat is könnyű szerrel találhatunk hozzájuk, ami szintén a mi dolgunkat könnyíti meg. A különböző szépségideálok facebookos és instagram-képeit látva pedig sok emberben felébred a vágy a változásra. Sokan az életmód, az étrend megváltoztatásától azt várják, hogy a külsejükben is gyökeres változást érjenek el. Egy új diétától általában súlyvesztést, jobb közérzetet, szebb bőrt vagy hajat várnak azok a követők, akiknek az ismeretei csak felületesek, és kizárólag a külső változás reménye motiválja az étrend-változtatásukat. Viszont akit ilyen indokok motiválnak, az könnyen csalódhat, ezért nem érdemes feltétlenül hinni a diéták mindenható erejében. Érdemesebb jobban utánanézni, informálódni, esetleg hozzáértő szakembereket is megkérdezni a kérdésről. A média tehát természetesen hatással és befolyással bír az életünkre, és ez alól az étkezés sem kivétel, de ezt tarthatjuk megfelelő keretek között. Ehhez pedig tudatosság kell, kritikus szemlélet, és persze megfelelő mértékű, megfelelő helyről történő tájékozódás.
Az okostelefon hatása a gyerekekre – áldás vagy átok a digitális korszakban?
Az okostelefon mára a mindennapi élet elengedhetetlen részévé vált – nemcsak a felnőttek, hanem egyre inkább a gyerekek körében is. A digitális világ nyújtotta lehetőségek kétségtelenül hatalmasak, ugyanakkor a korlátlan hozzáférés komoly kihívásokat is jelent. De vajon hogyan hat az okostelefon a gyerekek testi, lelki és szociális fejlődésére?
Elfek a polcon, csínyek a lakásban
Sokan ismerik a kis csínytevő manókat, melyek decemberben forgatják fal a lakásunkat, mindennapos jókedvet hozva.
Digitális detox: amikor a csend lesz a legnagyobb luxus
Egyre többen kapcsolnak ki – szó szerint – hogy újra önmagukra találjanak. Reggel az első mozdulat: a telefon után nyúlunk. Ellenőrizzük az értesítéseket, görgetjük a híreket, belenézünk a közösségi médiába, és máris mások életében kalandozunk, mielőtt a sajátunkat egyáltalán elkezdtük volna.
Lehet még szünetet tartani az online világtól?
Képzeld el, hogy egy nap felébredsz, és minden digitális nyomodat eltünteted. Nincs többé Facebook, Instagram, Gmail, YouTube-előzmény vagy keresési múlt. Egyetlen kattintás, és mintha soha nem is léteztél volna az internetes térben. Elsőre talán felszabadítónak hangzik, de a legtöbbünk már a gondolattól is feszültté válik, hiszen minden virtuális kényelmünk kámforrá válna.
Miért érdemes már ma lefoglalni a jövő évi nyaralást? Avagy mit jelent a „first minute”
Amikor az utazás gondolata megszületik, sokan hajlamosak az utolsó pillanatban dönteni. Azonban egyre többen tartják ésszerű stratégiának, hogy már jóval előre, akár a következő évre is lefoglalják álomnyaralásukat — ez a „first minute” megközelítés számos előnyt kínál.