Menü

Hogyan kezdjünk neki a futásnak?

A kezdő futó az ember, és maradjunk ennél a tematikában el, akkor elsősorban azt kell megnézni, mekkora a súlya, mekkora terhelésnek lehet őt kitenni. Nagyon sokan ugyanis testsúlyuk csökkentése miatt választják ezt a kiváló sportolási formát. Semmilyen esetben nem ajánlott, de ebben az esetben egyértelműen nem, egyből futással kezdeni. Kezdeni. Az egyre intenzívebb gyaloglás, mint legelső mozgási forma az ajánlott. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, ha a mértékletességet nem vesszük figyelembe, könnyen sokkal rosszabb állapotba kerülhetünk, mint előtte voltunk, és nagyon hamar jelentős ortopédiai problémáink is lehetnek.

Szakemberek szerint a gyalogló mozgást viszonylag hamar felválthatja a gyaloglás és a futás kombinációja, természetesen idővel egyre több futással. Sokan javasolják azt is, hogy pláne ha kezdők vagyunk, akkor először semmiképpen se egyedül vágjunk neki az edzésnek, legyen mellettünk tapasztaltabb ember, aki akár, mint hozzáértő, akár laikus értő, tud nekünk segíteni, és esetzleg időben tud figyelmeztetni, ha valami nem stimmel.

Egyes szakértők fél, mások szerint inkább 40-45 perc az az időkeret, amit ha elérünk, mint alap. Ez még persze nem maratoni szint, de azt hiszem, amikor elkezdünk mozogni, nem is ez a cél. Esetleg csak később.

Minden mozgás a bemelegítéssel kezdődik, ebben pláne kérjük ki mások tanácsát, mert a futás rengeteg izmost mozgat meg, így mindenre, de tényleg mindenre oda kell figyelni. Át kell mozgatni a nyakat, a vállat, a karizmokat, a derekat, a hátat, a csípőt, a combokat. A bemelegítés végén végezzünk bokakörzéseket, valamint a vádlit, illetve a combot is megnyújtani. Ugyanígy fontos és hangsúlyos futás végén a nyújtás is. Erre is fontos időt szánnunk.

Több fontos dolog van, amire figyelnünk kell. Egyik előző cikkünkben számbavettük az ősz szépségeit, de az a veszélye is fennáll, hogy az időjárás gyorsan változhat. A megfelelő öltözködés elengedhetetlen, és ha már ősz van, inkább a réteges, vastagabb ruházatot részesítsük előnyben. Leizzadni még mindig jobb, mint megfázni.

Figyeljünk oda a megfelelő légzésre, ne váljon kapkodóvá, ütem nélkülivé légzésünk a futás közben, és ne ijedjünk meg az erősebb légzéstől, lihegéstől.

Válasszunk megfelelő környezetet. Szakértők egyöntetűen azt mondják, a beton nagyon rossz az izületeknek, kezdő futóként pedig szép lehet az erdő, rét, de ott mindig oda kell figyelnünk a lábunk elé, mert tapasztalatlanok vagyunk még.

A nehézségek azonban senkit se térítsenek el a kitűzött céltól. Ez csak néhány előzetesen fontos és szükséges lépés ahhoz, hogy át tudjuk magunkat adni a futásnak. Akár kellemes kikapcsolódásként, akár pedig kőkemény és iszonyatosan nehéz edzésként fogjuk fel. Mert az igaz, hogy jót tesz a szervezetünknek, és kiváló súlycsökkentő.

Felnőtt társasjátékok II. avagy ki mondta, hogy csak a gyerekek szeretnek játszani?

Ki mondta, hogy csak a gyerekek szeretnek játszani? – tettem fel a kérdést az előző, felnőtt társasjátékokkal foglalkozó cikkemben. A folytatásban be is mutatok néhányat a legnépszerűbbek közül!

Társasjátékok felnőtteknek

Ki mondta, hogy a felnőttek nem szeretnek játszani? Téves elképzelés, hogy a társasjáték a gyerekeknek való. Ha szétnézünk a piacon, bizony látni, milyen jópofa felnőtt társasjátékokra lehet bukkanni és milyen széles a paletta, akármilyen alkalomra is keresgélünk felnőtteknek való társasokat. Ötletes, kreatív, szórakoztató!

Mit sportolhatnak a cukorbetegek?

A cukorbetegek egyik legfontosabb feladata, hogy a vércukorszintjüket ideális szinten tartsák, azonban tévedés azt gondolni, hogy a sport veszélyt jelent erre az állapotra. Mindössze be kell tartani az alapvető és legfontosabb szabályokat. De milyen mozgásformát választhatnak a cukorbetegek?

Legyen végre a vízilabda nyári sport!

Régen még mozgalom is indult azért hogy a vízilabda, nevéhez is jellegéhez méltóan valóban nyári sportág legyen. Most újra hallani a hangokat, a koronavírus járvány miatt július közepén újrakezdett magyar vízilabda élet kapcsán. De vajon lesz e valaha igazán nyári sport a vízilabda, és vajon most miért nem az?

Kirándulj itthon!

A koronavírus járvány legnagyobb vesztese a turizmus, mivel a betegség miatt a legtöbben lemondják külföldi nyaralásaikat. Ha azonban mégis kikapcsolódásra és friss levegőre vágysz, ezek Magyarország legszebb kirándulóhelyei, ahol a természet közelében pihenheted ki magadat.