Menü

Hogyan kezdjünk neki a futásnak?

A kezdő futó az ember, és maradjunk ennél a tematikában el, akkor elsősorban azt kell megnézni, mekkora a súlya, mekkora terhelésnek lehet őt kitenni. Nagyon sokan ugyanis testsúlyuk csökkentése miatt választják ezt a kiváló sportolási formát. Semmilyen esetben nem ajánlott, de ebben az esetben egyértelműen nem, egyből futással kezdeni. Kezdeni. Az egyre intenzívebb gyaloglás, mint legelső mozgási forma az ajánlott. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, ha a mértékletességet nem vesszük figyelembe, könnyen sokkal rosszabb állapotba kerülhetünk, mint előtte voltunk, és nagyon hamar jelentős ortopédiai problémáink is lehetnek.

Szakemberek szerint a gyalogló mozgást viszonylag hamar felválthatja a gyaloglás és a futás kombinációja, természetesen idővel egyre több futással. Sokan javasolják azt is, hogy pláne ha kezdők vagyunk, akkor először semmiképpen se egyedül vágjunk neki az edzésnek, legyen mellettünk tapasztaltabb ember, aki akár, mint hozzáértő, akár laikus értő, tud nekünk segíteni, és esetzleg időben tud figyelmeztetni, ha valami nem stimmel.

Egyes szakértők fél, mások szerint inkább 40-45 perc az az időkeret, amit ha elérünk, mint alap. Ez még persze nem maratoni szint, de azt hiszem, amikor elkezdünk mozogni, nem is ez a cél. Esetleg csak később.

Minden mozgás a bemelegítéssel kezdődik, ebben pláne kérjük ki mások tanácsát, mert a futás rengeteg izmost mozgat meg, így mindenre, de tényleg mindenre oda kell figyelni. Át kell mozgatni a nyakat, a vállat, a karizmokat, a derekat, a hátat, a csípőt, a combokat. A bemelegítés végén végezzünk bokakörzéseket, valamint a vádlit, illetve a combot is megnyújtani. Ugyanígy fontos és hangsúlyos futás végén a nyújtás is. Erre is fontos időt szánnunk.

Több fontos dolog van, amire figyelnünk kell. Egyik előző cikkünkben számbavettük az ősz szépségeit, de az a veszélye is fennáll, hogy az időjárás gyorsan változhat. A megfelelő öltözködés elengedhetetlen, és ha már ősz van, inkább a réteges, vastagabb ruházatot részesítsük előnyben. Leizzadni még mindig jobb, mint megfázni.

Figyeljünk oda a megfelelő légzésre, ne váljon kapkodóvá, ütem nélkülivé légzésünk a futás közben, és ne ijedjünk meg az erősebb légzéstől, lihegéstől.

Válasszunk megfelelő környezetet. Szakértők egyöntetűen azt mondják, a beton nagyon rossz az izületeknek, kezdő futóként pedig szép lehet az erdő, rét, de ott mindig oda kell figyelnünk a lábunk elé, mert tapasztalatlanok vagyunk még.

A nehézségek azonban senkit se térítsenek el a kitűzött céltól. Ez csak néhány előzetesen fontos és szükséges lépés ahhoz, hogy át tudjuk magunkat adni a futásnak. Akár kellemes kikapcsolódásként, akár pedig kőkemény és iszonyatosan nehéz edzésként fogjuk fel. Mert az igaz, hogy jót tesz a szervezetünknek, és kiváló súlycsökkentő.

Sportoljunk e a munkahelyen?

Ha fix munkaidőnk van, akkor a reggeli felkelés, a munkába menetel és az otthon, pláne ha család is van, háromszögében valljuk be nem mindig egyszerű a mozgást beleszorítani. Ennek persze egyik megoldása, hogy de bele kell, viszont ha van egy jólelkű, befektetni kész munkaadónk, akkor akár a munkahelyen is lehet biztosítani a testmozgást. Ez pedig egy jó befektetés, mert ezáltal a teljesítményünk nem kevesebb, hanem több lesz.

Sport hidegben

Korábbi írásaink közül több szólt arról, hogy ősszel milyen sportoknak érdemes hódolnunk. Az idei őszi időjárás egészen eddig nagyon kellemes, vénasszonyok nyarára emlékeztető volt. A múlt héttől, és különösen ezektől a napoktól kezdve azonban megváltozott a helyzet, csípős hideg időbe váltott át az ősz. Mit lehet ilyenkor tenni? Váltsunk át a hideg időszakban beltéri sportokra vagy inkább éljünk együtt a hideg idővel és továbbra is a szabadtérre helyezzük a hangsúlyt? Mindkét megoldás lehetséges, nézzünk néhány tippet.

Miért jó kirándulni?

A természetben lenni minden évszakban csodálatos, de talán az ősz az az időszak, amikor a legcsodálatosabb kirándulni. A túrázásnak – legyen szó könnyedebb vagy komoly testmozgásról – több pozitív hatása van testre és lélekre, mint gondolnánk.

„Ennyiért nem érdemes átöltözni”

„Öt kilométerért nem érdemes átöltözni” – mondta egy barátnőm évekkel ezelőtt egy kávézóban, és annyira megütötte a fülemet ez a kijelentés, hogy azóta is a fülemben cseng.

Milyen sportot ajánlhatunk ősszel?

Egyre több kimutatás mondja azt, hogy a tavasz illetve az ősz a legideálisabb arra, hogy elkezdjünk sportolni. Ennek természetesen oka, hogy se túl hideg, se túl meleg nincs ebben az évszakban. De milyen sportot is érdemes ilyenkor elkezdeni?