Menü

Megyek futni

A futás egy csomó jó dolgot tesz a testünkkel, azonban furcsa dolgokat is előidézhet, aminek annyira nem örülünk, azonban megpróbálhatjuk kiküszöbölni őket.

Például leesnek a körmök. A gyakori vagy hosszabb távú futások, versenyek alkalmával nem szokatlan dolog, ha egy-egy körmünk belilul, vagy leesik. Lehet, hogy a cipőnk nem megfelelő, de okozhatja helytelen futóstílus is. (Rendszeresen lakkozom egyébként ezeket az ujjaimat is, hiába nincs rajta a köröm, próbálom álcázni)

Kidörzsölődés. Leginkább nyáron jelentkezik, de máskor is okozhat kellemetlenségeket, mikor a sportruházat vörösre, majd sebesre dörzsöli a hajlatainkat.

Segíthet, ha futás előtt bekrémezzük a hajlatokat vazelinnel, lanolinnal, illetve nagyon figyelünk arra, hogy a rajtaunk lévő ruha lehetőleg ne legyen vizes, nedves, mert úgy biztosra vehető a kidörzsölődés. Ha már megtörtént, akkor valami ápolókrémmel, hámosító krémmel segíthetjük a gyógyulást.

Vízhólyagok. Futók ezzel számoljanak, hozzátartozik egy-egy félmaratonhoz, maratonhoz, hogy vízhólyagok, vagy vérhólyagok alakulnak ki a lábunkon. A cipő, a zokni folyamatos súrlódása okozza, még akkor is előfordulhat, ha speciális futózoknit viselünk. A hólyagok megelőzésében segíthet, ha vazelinnel vagy lanolinnal bekenjük be a lábainkat, mielőtt zoknit húzunk. Lehet, hogy így is vízhólyagok keletkeznek, de azt szoktam mondani, egy félmaraton vagy maraton megér egy-két vízhólyagot.

Görcsök. Az izomgörcsök nagyon kellemetlenek, de sportolókkal sajnos előfordul, hogy alvás, közben éjszaka egyszer csak görcsbe rándul valamelyik izom a lábukban. Terhességeim alatt fordult velem elő, szinte elviselhetetlen fájdalom tud lenni, s ez azt jelzi, hogy szervezetünkben az ásványi anyagok és elektrolitok nincsenek meg elegendő mennyiségben. A magnézium, kalcium és nátrium is kiürülhet a szervezetből, ha rendszeresen sportolunk. Előzzük meg a görcsöket azzal, hogy figyelünk ezek pótlására.

Allergia, orrfolyás.

Bizony, aki a természetben fut, terepre vágyik, vagy a közeli erdőkben kocog szívesen - és milyen jól teszi – annak gyakran visszatérő probléma lehet tavasztól őszig az allergia. Kellemetlen, ha futás közben folyamatosan az orrunkat kell törölgetni, viszont egy kiadós futás után szoktam tapasztalni, hogy mire hazaérek, kitisztította az orrom a friss levegő, s mire az utcánkba érek, már nem szenvedek a sok orrfújástól. Célszerű egy kis tartót a kezünkre rögzíteni, amiben tudunk pár darab zsebkendőt tárolni, vagy a futónadrágok zsebeiben, esetleg övtáskában magunkkal vinni.

Vérezhet a mellbimbó. Ez leginkább a férfiaknál fordul elő, hiszen ők nem hordanak sportmelltartót (minket nőket inkább a sportmelltartó pántja irritálhat). Az izzadás, a sós testnedv és a mellkason folyamatosan mozgó póló bizony kidörzsölheti a mellbimbó érzékeny bőrét. Érdemes ezeket bekrémezni, esetleg leragasztani futások előtt.

Beindul az anyagcsere. Nos, az bizony beindul. Ezzel szerintem egyetlen futó sincs egyedül, valószínűleg sok sportoló tapasztalta, hogy azonnal bokrot kell keresnie. A hirtelen inger a futás közben fellépő emésztési folyamatok miatt fordul elő, nagyon kellemetlen edzés alatt, de főleg egy futóversenyen, így fokozott odafigyelést igényel a futás előtti táplálkozás. A tejtermékek, koffein, édesítőszerek, nehéz ételek, szóját tartalmazó termékek és glutént tartalmazó ételek ebben az esetben nem a barátaink. Egy banán, egy kis rizs, vagy keksz sokkal jobb táplálék, hogy futás előtt ne üres gyomorral vágjunk neki az edzésnek, de mégse okozzunk magunknak kellemetlen emésztési gondokat.

Fejfájás a futás után. Ennek véleményem szerint az az oka, hogy vissza kell pótolni az elveszített folyadékot. A dehidratáció fejfájást okoz: ne várjuk meg, míg szomjasak leszünk, futás előtt és után is igyunk pár pohár vizet, sőt edzés alatt is vigyünk magunkkal a kulacsunkban innivalót.

A futás rendkívül összetett sport, figyelni kell az evésre, folyadékbevitelre, bemelegítésre, krémezésre, nyújtásokra, vitaminfogyasztásra, ásványi anyag pótlására, megfelelő futócipőre és sportruházatra, zoknira, réteges öltözködésre. Viszont számtalan előnyét élvezhetjük, úgyhogy én most futni mentem.

Filléres játékok kartondobozból!

A karanténban nem egyszerű lekötni a gyerkőcöket, az iskolásnak tanulni kéne, a kicsi unatkozik, engem határidős melók várnak, jó lenne kicsit lekötni a felesleges energiákat.

Praktikák otthoni tanulásra

Tanulni bizony nem mindig könnyű, senki sem születik úgy, hogy tudná, hogyan kell. A tanító mellett te is sokat segíthetsz gyermekednek, hogy elsajátítsa a megfelelő módszereket.

Csinálj edzősarkot otthon!

Nem mindenki olyan szerencsés, hogy saját, jól felszerelt konditeremmel rendelkezzen otthon, azonban mini torna-sarkot, edző-részt leválaszthatunk valamelyik helyiségből!

Futó-szabályok járvány idején

A rendszeresen futóknak sem kell feladni a karantén idejére szenvedélyüket.

Edzésvideókkal tarthatjuk magunkat formában

Ha már időnk nagyobb részét mostanában sajnos otthon kell töltenünk ne kelljen lemondanunk az edzésről. Azonban jó a dologban, hogy nem kell nekünk feltétlenül mindent kitalálni. Hiszen az erőnléti trénerek, sportolók ugyanúgy “karantén” alatt vannak, mint mi. Igaz, többen bejárhatnak edzeni, mérkőzésre azonban belátható ideig nem kell készülni, így őket nézve is megmozgathatjuk magunkat. Én most a kézilabda és a konditermek világából választottam, széles a skála, és csak két okból nem sorolok fel még többet: egyrészt széles a skála, másrészt szigorúan reklámmentes szeretnék maradni.