Menü

7 mód, hogy krízisben lelkesíts egy barátot (vagy magadat)

Amikor Sheryl Sandberg (írónő) elveszítette a férjét, azt mondta, senki nem tudta, hogyan szóljon hozzá. Az emberek furán érezték magunkat körülötte, és nem tudták, mit mondjanak. Új könyvének (angolul Option B) célja az volt, hogy ne csak arról írjon, hogyan legyünk ellenállóak, amikor kihívásokkal kell szembenéznünk, de hogyan tudjuk támogatni a barátainkat szükséghelyzetekben. Sandberg felvet egy jó pontot: Hányszor találjuk magunkat egy baráttal, aki éppen keresztül megy egy szakításon, egy veszteségen, munkanélküliségen vagy bármilyen más nehéz életszakaszon, és nem találunk szavakat, amelyekkel biztathatnánk? Íme néhány kutatással igazolt mód, ahogyan támogatást nyújthatunk másoknak a lehető legkedvesebb és leghatékonyabb módon.

Légy 100%-ban jelen! Tedd el a telefonodat, a számítógépedet, a munkádat, és legyél ott nekik! Hallgasd meg őket, és támogasd őket bíráskodás nélkül. Ne javasolj, csak ha kérnek, inkább csak legyél ott velük. Úgy fogják érezni, valaki meghallgatta és megértette őket, és egy kis megkönnyebbülést fognak érezni. Kísérletek igazolják, hogy a pozitív társadalmi kapcsolatok segítenek minket abban, hogy jobban érezzük magunkat, de ettől még sok ember érzi magát valóban magányosnak – ha aktívan hallgatunk, elérhetjük, hogy a másik fél támogatva érezze magát.

Hívd meg őket egy egészséges vacsorára! Egy új kutatás azt mutatja, hogy szimplán azzal, ha a friss gyümölcsök és zöldségek bevitelét növeljük, drámai mértékben növekedhet boldogságunk és jólétünk mértéke. Vidd el a barátodat egy vegetáriánus étterembe, és próbáljátok ki!

Vidd el őket sétálni! A természetes fény javítja a hangulatot, a természet pedig csökkenti a szorongás és a depresszió mértékét.

Vidd el őket jóga vagy meditáció órára! Ha megsérültünk, a jóga vagy a meditáció segíthet a stressz csökkentésében, illetve a nyugodtság szintjének növelésében. Következésképpen a dolgokat egy szélesebb perspektívából láthatjuk, és még megoldások is felbukkanhatnak, amelyekre korábban sosem gondoltunk volna.

Kérd meg őket, hogy válasszák ki a legpozitívabb dolgot, ami éppen most történik velük! Ha problémájuk adódott a munkában, a társukkal vagy a gyerekeikkel, kérd meg őket, hogy gondolják át, miért lehetnek egyébként hálásak. Hajlamosak vagyunk a negatív dolgokra fókuszálni, pedig a valóságban háromszor annyi pozitív dolog történik velünk, mint negatív. Gyengéden elvezetni egy barátot abba az irányba, ahol a dolgai jól mennek, segíthet a látóköre kiszélesítésében, és vigaszt nyújthat nekik.

Hívd el őket, hogy támogassanak egy nemes célt vagy segítsenek valaki mást veled együtt! Ezt talán ösztönökkel ellenkezőnek tűnhet az adott helyzetben, de ha segítünk másoknak, automatikusan jobban fogjuk érezni magunkat. Ha megkérünk egy nehéz helyzetben lévő barátot, hogy csatlakozzon hozzánk, lehetőséget adunk neki, amivel növelheti a boldogságát.

Bókoljunk nekik! Az emberek nagyon önkritikusak, annak ellenére, hogy a kutatások is azt bizonyítják, ez szorongást, illetve depressziót okozhat. Lógatjuk a fejünket, ha szembesülünk a bukásainkkal, vagy éppen hibát vétettünk. Emlékeztessük őket erősségeikre, tehetségükre, pozitív tulajdonságaikra! Ez segíteni fog abban, hogy felhúzzuk őket a mélyből.

A fent említett pontok után pedig jön a ráadás: ezek mind segítenek önmagadat is felemelni! A cikk írójának könyvében (The Happiness Track – magyarul még nem jelent meg!) számos lenyűgöző adatot talált, amelyek azt mutatják, hogy minél többet teszünk másokért, annál boldogabbak, egészségesebbek, sikeresebbek leszünk mi magunk is, ráadásul növeljük az életkorunkat is.

Szakíts, ha bírsz - avagy hogyan dolgozd fel a szakítást?

A legtöbb ember élete során megél néhány szakítást. Az, hogy mennyire visel meg valakit, sokszor a körülményektől is függ. Bizonyára van olyan is, amelyet hónapokba telik feldolgozni és olyan is, amelyen gyorsabban túlteszi magát az ember. Sokszor, ha a partner gyorsabban továbblép, mint te, akkor még jobban fáj az egész. Bizonyos módon azonban ezekből a helyzetekből lehet tanulni is, és ez a tanulás segít a következő kapcsolatokban, valamint önmagunk megismerésében is.

A véradás fontossága

A véradás önmagában is egy szép gesztus, hiszen segíthetünk másoknak megfelelő vércsoporthoz jutni, baleseteknél is fontos, hogy gyorsan elérhető legyen az adott típusú vér, de magunknak is jót teszünk azzal, ha rendszeresen járunk vért adni.

Facebook függőség

Napjaink egyre nagyobb részét teszi ki a közösségi médiával töltött idő. Ez vajon áldás, vagy átok? A facebook, a legkedveltebb közösségi platform használata szinte már mindenki napi rutinjához tartozik, azonban mégis ritkán hallunk arról, hogy ez függőség volna.

A tavaszi fáradtság okai és megelőzése

Tavasszal éreznünk kellene, hogy ébred a természet és mi is töltődünk fel energiával, de ebben az időszakban sokan levertségről, fáradtságról és állandó lehangoltságról beszélnek. Ezt az általában rövid időszakot tavaszi fáradtságnak nevezik. Azonban ez nem betegség és nem is komoly probléma, ez egy természetes reakciója a szervezetnek, mikor a téli időszak után folyamatosan alkalmazkodik a tavaszi viszonyokhoz.

Albérlet vagy kollégium?

Olyan dilemma ez amivel minden egyetemista, egyes esetekben már középiskolás találkozik. A felvételi utáni napokban elindul a nagy albérlet vagy kollégium vadászat, azonban érdemes kicsit előre gondolkodni és felmérni, hogy melyik városban melyik lehetőségek érik meg a legjobban.