Menü

Húsvét vegetáriánus szemmel

Vegetáriánusként természetes, hogy olykor nagy erőfeszítéseket kell tennünk egy-egy menü megalkotásáért, főleg akkor, amikor az egész környezetünk egy nagy ünnepségre készül. A húsvét vega szemmel majdnem ugyanakkora küzdelem, mint a karácsony, mivel ebben az időszakban pont ugyanannyira gyakran megkaphatjuk a szokásos megkérdőjelező hozzászólásokat. "Egy kis sonka ugyan mit árt a világnak? Egyébként is, micsoda pazarlás nem megenni a nagyi csülkös bablevesét, akkora szeretettel főzte, máshol amúgy is éheznek..." És rögtön emberiség elleni bűntett lesz a vegetarianizmus. Amit a legtöbben ilyenkor még hozzátesznek, az az aranyszabály: ne várd el a vendéglátóidtól, hogy neked külön főzzenek, és ne várd el a vendégeidtől, hogy az általad főzött, húsmentes ételeket egyék! Lényegében bármi is legyen, nehezen kerülhetsz ki jól belőle. Kivéve, ha mindenkit meggyőzöl néhány általad készített fogással arról, hogy hs nélkül is van húsvét, és nem egy nagy böjt az egész életed.

A hússal készült levesek, gulyások, csülkös bableves helyett készíts gazdag zöldséglevest! Hogy a magyaros íz ne hiányozzon, kevés olajon párolj hagymát és pirospaprikát, öntsd fel vízzel, és sóval, fűszerekkel ízesítsd! Az így kapott alaplébe lényegében bármit belefőzhetsz, ami csak jól esik: répa, gyökér, tök, burgonya, puha padlizsán vagy cukkini, paradicsom, de ha magyaros ízre vágysz, akkor maradj az egyszerű babos-burgonyás-répás-zelleres kombónál, esetleg galuskával szaporítsd meg. Ha kellően fűszerezel, a hús nem is fog belőle hiányozni.

A nagy kérdés, hogy mi lesz a sonkával? Nos, a mai világban már sokféle növényi termékkel lehet helyettesíteni, de ha nem akarod, akkor is van sok más lehetőséged, hogy tavaszi hidegtálat csinál, amiről nem maradnak le a sültek sem. Sonkatekercset készíthetsz növényi sonkából egy kis tormával, tejföllel. A főtt sonkaszeleteket egész vagdalt „hússal” pótolhatod. Ehhez vörös lencséből és szójából készült fasírtalapra lesz szükséged, amiből egy jó nagy adagot összekeverhetsz, esetleg egy tojással vagy vízbe áztatott kenyérrel összefoghatsz. A növényi fasírtok könnyen szétesnek, ezért vigyázz, hogy megfelelő állag legyen. Ha az alap egy egészen sűrű masszává állt össze, őzgerincben vagy sima tepsiben megsütheted tojással a közepén, és friss tavaszi saláta vagy majonézes kukoricasaláta mellé tökéletes lesz annak is, aki él-hal a húsételekért.

Látod, nem is olyan nehéz vegetáriánusként átvészelni egy húsvétot! Rengeteg jó recept kering az interneten és a szakácskönyvekben is, amelyekből fantasztikus lakomát varázsolhatsz a családnak, de egy jó magyaros fűszerezésű, gazdag zöldséglevessel és egy növényi vagdalttal biztosan nem lősz mellé.

Ultrafeldolgozott élelmiszerek

Amikor belépünk egy üzletbe, kedvünkre vásárolunk a polcokról, de valószínűleg sokszor azt se tudjuk, hogy konkrétan milyen élelmiszer került a kosárba. Pedig a boltokban rengeteg a feldogozott termék, ilyen az ultrafeldolgozottak köre is.

Reggelizéssel kapcsolatos tévhitek

Ahányféle diéta és trend, annyiféle útmutatás az étkezésekről. Tények és tévhitek a reggeliről, pro és kontra.

Ashoka jótékony hatásai

Az Ashoka szó szerinti jelentése: „gondok nélkül”. A hinduk egyik legfontosabb fája, amely egész India szerte honos.

Szezonális zöldségek májusban

Elérkezett az a tavaszi hónap, amikor a piacon már csupa friss és szezonális zöldséget találhatunk. Érdemes tudni, miért fontos ezeknek az idény zöldségeknek a fogyasztása, és hogyan csempészhetünk többet belőlük az étrendünkbe. Felejtsük el végleg a telet, és készüljünk tápanyaggal és vitaminokkal teli friss ételekkel a nyárra!

Prebiotikum, probiotikum, szimbiotikum

A Prebiotikum és a probiotikum között csupán egyetlen betű a különbség, de ennek ellenére merőben eltérő funkciókat töltenek be az emberi szervezetben. Nézzük melyek ezek!