Menü

A vegán étrend veszélyei

Az egészséggel nem összeegyeztethetetlen sem a vegetáriánus vagy vegán, sem a húst tartalmazó étrend. Minden diétában elhagyunk valamit, aminek a pótlásáról más formában gondoskodunk. Ez akkor is így van, amikor úgy döntünk, hogy elhagyjuk a húst az étrendünkből. A benne található fehérjét szójából, babból, lencséből, csicseriborsóból pótoljuk, illetve tojásból, amennyiben annak fogyasztásáról nem mondunk le. A baj abból származik, ha ezeknek nem nézünk utána, és egyoldalúan kezdünk táplálkozni.

Az is problémához vezethet, ha hirtelen váltásba kezdünk. Ha egyik nap még csülkös pacalt eszünk sült kolbásszal és oldalassal, a másik nap pedig már salátákat, vagy, ahogy a gúnyolódók mondják, köretet körettel. Ez ugyanis felbolygatja a szervezet gördülékeny működését, rossz hatással van az emésztésre, és a vérképet is megváltoztatja. Kiürülhet a szervezetből több értékes anyag is, például a vas, ami vérszegénységhez vezethet. Ezért nagyon fontos, hogy amikor meghozzuk a nagy döntést, és életmódot változtatunk, mindenképpen gondos tervezés mellett tegyük. Megkérdezhetjük egy dietetikus véleményét, de az internet is nagyban tud segíteni, hogy hogyan főzzünk tápanyagban gazdag vegán ételeket.

A vitaminok és fehérjék nem megfelelő pótlása mellett fennállhat az is, hogy túlzásba visszük az ételek körének leszűkítését. Például előfordulhat, hogy java részt csak nyers zöldséget vagy abból készült ételt fogyasztunk. A nyers zöldségek állandó és kizárólagos fogyasztása megterhelő a gyomornak, mert savasítja az egyébként is savas kémhatást.

Csontjaink is megérezhetik a vegán vagy laktovegetáriánus étrendet. Ugyanis a tejből és tejtermékekből származó D-vitamin és kalcium is hozzájárul csontjaink épségéhez. Ha nem akarjuk, hogy gyengébbé és törékenyebbé váljanak, érdemes az interneten utána nézni, mely ételek fogyasztása pótolja a tejből származó ásványi anyagokat, de akár étrendkiegészítők formájában is bevihetjük azokat. A változatos táplálkozás a feltétele minden egészséges étrendnek. Nem zárhatunk ki egy tápanyagcsoportot sem, mert az hosszú távú következményekkel járhat. A zöldségekből és gabonákból álló étrend nem jelent zsír- és szénhidrátmentes táplálkozást. Fontos, hogy a növényi alapú ételeinket továbbra is kellő mennyiségű zsiradékkal és cukorral készítsük el. Sem túlzásba vinni, sem elhanyagolni nem szabad.

A vegán életmód nagyon nagyfokú odafigyelést igényel, de megéri, hiszen nemcsak etikai szempontok alapján fog nagy változást hozni az életedbe, hanem gasztronómiai szempontból is élvezetes lesz.

Rákellenes ételek

Ma már sajnos mindenki ismer olyan szomszédot, barátot, kollégát, vagy sajnos közvetlen közeli vagy távoli családtagot, aki megküzdött a rákbetegséggel, vagy aki netán sajnos elveszítette a harcot vele. Szomorú, alattomos, kegyetlen betegség, olykor villámgyors lefolyású, máskor sok szenvedéssel ér véget. Elkerülni, kivédeni, meggyógyítani nem lehet, de a megelőzésben van némi szerepe azért az életmódnak.

A túlevés hatásai

A túlevés legnyilvánvalóbb hatásai a túlsúly és a romló egészség. A legtöbb ember joggal fél ezektől a negatív hatásoktól, de a túlevés az élet számtalan más területét is befolyásolja.

Szedres finomságok nyárra

A friss szeder nyersen is szuper nassolnivaló, de a lédús bogyók remek kiegészítői a különféle desszerteknek a muffinoktól a fagyikon át a pohárkrémekig

Koleszterin gyermekkorban

Magyarországon köztudottan szinte minden második felnőttnek magas a koleszterinszintje, ami szív-és érrendszeri problémákhoz vezethet, azonban az megdöbbentő adat, hogy már az 1-3 éves magyar gyermekek fele is több koleszterint fogyaszt az ajánlottnál.

A rostok elengedhetetlen fontossága

Noha a növényi rostot az emberi szervezet nem tudja megemészteni, nélkülözhetetlen a szervezet egészséges működéséhez. Ha nem fogyasztunk belőle eleget, az élelmi rost hiánya számos egészségügyi problémát okozhat.