Menü

Kutyát tartani? Miért ne?

Természetesen nem teljesítjük azonnal gyerekeink minden kívánságát, de ha kellő elszántság és megfontoltság áll mögötte, akkor legalább elgondolkodni érdemes rajta. Kifejezetten a kutyatartás példáján ez így néz ki:

Ha közli a hat évesnél idősebb gyermekünk, hogy szeretne egy kutyát, és a lakásunk, házunk körülményeinél fogva ez lehetséges is, akkor üljünk le és beszélgessünk! "Miért szeretnél kutyát?" - ez a kérdés azért fontos, mert kiszűrhető, hogy csak valakit utánozni szeretne, vagy más oka van rá.

"Tudod-e, mire van egy kutyának szüksége?" - az etetés, sétáltatás, fürdetés, játék fontos, hogy a gyerek számára világos legyen, tudnia kell, hogy ebből ki kell vennie a részét, de nem szabad mindezt úgy tálalni, mintha minden az ő feladata lenne. Ha úgy látjuk, hogy gyermekünk tisztában van minden következménnyel, akkor elkezdhetünk gondolkodni.

A kutyatartásnak ugyanis rendkívül sok az előnye, és sok nevelési területem a segítségünkre lehet. Például az időbeosztásra való tanításban. Ha gyermekünk tudja, hogy minden reggel fél 8-kor el kell vinni kedvencét sétálni, és tudatosítjuk benne, hogy ez heti három alkalommal az ő feladata, akkor könnyebben meg is fogja tenni, hiszen ott van előtte fáradságának tárgya, egy kisállat, akit szeret, és akivel jót akar tenni. Így könnyebb lesz gyermekünket napirendre szoktatni.

A legfontosabb, amit egy kutyától a gyermek tanulhat, a feltétel nélküli szeretet. Igen, a szeretettel való odafordulás, az odaadás, szelídség és empátia, csak úgy, mint az agresszió, tanult viselkedésforma. Ezért, ha indirekt módon akarjuk erre a magatartásra szoktatni gyermekünket, a kutyatartás az egyik legjobb módszer. A kutyák ugyanis odaadó állatok, a gazdájukért bármit megtesznek, felismerik a hangulatát, segíteni próbálnak rajta. Az pedig mindenkinek jól esik, ha valaki csak úgy szereti. Pszichésen tehát pozitívan hat az emberre egy kutya jelenléte. Szóval, ha kutyát szeretnénk, nem szabad, hogy megijesszen minket a felelősség, hiszen rengeteg élménnyel gazdagodhatunk.

Életet menthet egy kis doboz – Miért nélkülözhetetlenek a szén-monoxid- és füstjelzők?

A szén-monoxid és a tűz a két legveszélyesebb, mégis gyakran észrevétlen otthoni kockázat közé tartozik. A szén-monoxid színtelen, szagtalan, láthatatlan gáz, amely akár percek alatt komoly mérgezést okozhat. A dohányfüsttel ellentétben nem csípi a szemet, nem vált ki köhögést – egyszerűen csak belélegezzük anélkül, hogy tudnánk róla.

Nyugalom a rohanásban – így őrizheted meg a mentális egyensúlyod a mindennapokban

A modern életvitel tempója sokszor felülmúlja a szervezet alkalmazkodóképességét. A folyamatos információáradat, a munkahelyi nyomás és a teljesítménykényszer miatt egyre többen érzik úgy, hogy nehéz megtalálniuk a lelki egyensúlyt. Pedig a mentális egészség megőrzése nem luxus – hanem alapfeltétel ahhoz, hogy jól működjünk testileg és lelkileg egyaránt.

Hogyan csökkenthetjük a demencia kockázatát tudatos életmóddal?

A demencia – amelynek leggyakoribb formája az Alzheimer‑kór – komoly kihívás mind az érintettek, mind a hozzátartozóik számára. Egyre több kutatás mutat rá, hogy bár a genetikai tényezők nem befolyásolhatók, az életmódbeli kulcselemekkel jelentősen csökkenthetjük a kialakulás esélyét.

„Terápiás lustaság”: amikor a semmittevés is önápolás

Az elmúlt években a wellness és az önápolás fogalma egyre inkább kitágult. A meditáció, a jóga, a sport vagy a tudatos táplálkozás mellett most egy új irányzat kezd hódítani: a „terápiás lustaság” (therapeutic laziness).

Az okostelefon hatása a gyerekekre – áldás vagy átok a digitális korszakban?

Az okostelefon mára a mindennapi élet elengedhetetlen részévé vált – nemcsak a felnőttek, hanem egyre inkább a gyerekek körében is. A digitális világ nyújtotta lehetőségek kétségtelenül hatalmasak, ugyanakkor a korlátlan hozzáférés komoly kihívásokat is jelent. De vajon hogyan hat az okostelefon a gyerekek testi, lelki és szociális fejlődésére?